SFT40404 Tysk: Litteratur og kulturkunnskap: Tyskspråklig barne- og ungdomslitteratur (Vår 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Undervisningsspråk:
Tysk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Valgfag: Del av tysk fordypning i 90-poengsenheten som kan inngå i Bachelorstudium i samfunn, språk og kultur eller som del av Tysk påbyggingsstudium.

Emnebeskrivelsen foreligger også på engelsk.

Undervisningssemester

Tysk påbyggingsstudium: 2. semester (vår)
Bacehlorstudiet i samfunn, språk og kultur: 4. eller 6. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
Studentene har gode kunnskaper om tyskspråklig barne- og ungdomslitteratur fra ca. 1950 og til i dag. De kjenner til både hovedtendenser og enkeltverk som er egnet for bruk i tyskunderisningen. De har dessuten innsikt i de samfunnsmessige og kulturhistoriske årsaker som ligger til grunn for produksjon og resepsjon av litteratur for unge lesere.

Ferdigheter
Studentene kan reflektere over litteraturdidaktikkens rolle i fremmedspråkundervisning.

Generell kompetanse
Studentene mestrer bruken av litterære tekster i undervisningssammenheng.

Innhold

Emnet er en fordypning i tyskspråklig barne- og ungdomslitteratur fra ca. 1950 og til i dag. Bruk av litteratur i tyskundervisningen står sentralt, både ut fra et litteraturdidaktisk perspektiv og - fremfor alt - gjennom arbeid med konkrete undervisningsprosjekt.

Undervisnings- og læringsformer

Blokkundervisning (20 timer undervisning fordelt på 2 samlinger). Kontakt via læringsplattform i mellomperiodene.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Ingen.

Eksamen

Mappevurdering.
Vurdering skjer på grunnlag av en mappe med to oppgaver:

a) en bokanmeldelse av en (selvvalgt) tyskspråklig barne- eller ungdomsbok for et norsk publikum (ca. 2 sider). Bokanmeldelsen skrives på norsk.

b) en større oppgave. Mulige tema er f. eks. utarbeidelse av et undervisningskonsept eller leseprosjekt som forankres i litteraturdidaktiske problemstiller, en tekstanalyse av ett eller flere verk, et komparativt arbeid eller en litteraturhistorisk framstilling. Dette arbeidet (12-15 sider tekst, inkl. litteraturliste og noteapparat) skrives på tysk.

Tema for oppgavene avtales i samråd med faglærer. Det gis individuell underveisveiledning. Ved bedømmelsen legges det vekt på kunnskap, refleksjon, evne til fordypning, selvstendighet og språklig nivå.

Det gis en samlet, helthetlig karakter. Karakterskala A-F.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

- midtsemesterevaluering/underveisevaluering
- sluttevaluering

Resultatene behandles av

- lærergruppe
- studieleder
- lokalt studiekvalitetsutvalg

Litteratur

Litteraturen er sist oppdatert 25.10.2011.

Primærlitteratur:

ABEDI, Isabel/NEUENDORF, Silvio: Blöde Ziege. Dumme Gans (ArsEdition 2007).

BACH, Tamara: Marsmädchen (dtv 2005).

BÜTTNER, Olaf: Filmriss (Ravensburger 2010).

ENDE, Michael: Momo (Thienemann 2005).

FUNKE, Cornelia: Tintenherz (Dressler 2003).

GEISLER, Dagmar: Wandas geheime Notizen (dtv junior 2003).

HEIDELBACH, Nikolaus: Prinz Alfred (Beltz 2002).

HENNIG VON LANGE, Alexa: Ich habe einfach Glück (rororo 2003).

JANOSCH erzählt Grimms Märchen und zeichnet für Kinder von heute (2 eventyr etter eget valg; Beltz 1996).

KÄSTNER, Erich: Die Konferenz der Tiere (dtv Taschenbücher Bd. 70491).

MAXEINER, Alexandra /KUHL, Anke: Alles Familie! (Klett 2010).

NÖSTLINGER, Christine: Wir pfeifen auf den Gurkenkönig (Rowohlt 1977).

PREUSSLER, Otfried: Die kleine Hexe (Thienemann 2007)

SCHAMI, Rafik: Wie ich Papa die Angst vor Fremden nahm (Hanser 2003).

SCHEFFLER, Ursel: Tote trinken keine Cola. Kommissar Kugelblitz. Ratekrimi (Schneider Verlag 2005).

SCHINDLER, Nina: Schritte hinter mir (Arena 2005).

SCHLÜTER, Andreas: Crash! Kurierdienst Rattenzahn (dtv junior 2004).


Bakgrunnslitteratur:

GANSEL, Carsten: Moderne Kinder- und Jugendliteratur. Vorschläge für einen kompetenzorientierten Unterricht (Cornelsen Scriptor 4. oppl. 2010).

KOPPENSTEINER, Jürgen: Literatur im DaF-Unterricht. Eine Einführung in produktiv-kreative Teckniken (öbv&hpt VerlagsgmbH & Co. 2001).

SCHIKORSKY, Isa: Schnellkurs Kinder-und Jugendliteratur (Dumont 2003).

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:53:30