SFB10106 Organisasjonsteori (Vår 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Emneansvarlig:
Juliane Riese
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Obligatorisk emne i bedriftsøkonomi, årsstudium
  • Obligatorisk emne i bachelorstudiet i økonomi og administrasjon 
  • Obligatorisk emne i bachelorstudiet i regnskap og revisjon
  • Obligatorisk emne i bachelorstudiet i informasjonssystemer, studieretning IT-ledelse
  • Valgfritt emne for andre studieprogram

Undervisningssemester

  • Bedriftsøkonomi, årsstudium: 2. semester (vår)
  • Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon: 2 semester (vår)
  • Bachelorstudiet i regnskap og revisjon: 2. semester (vår)
  • Bachelorstudiet i informasjonssystemer: 4. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Studenten:

  • kan forstå de vesentligste teoribidrag innen faget organisasjonsteori og sammenhengen mellom disse.
  • har kunnskap om etiske aspekter ved organisasjonsteorien.
  • kan se sammenhengen mellom teoribruk og hvordan den kan benyttes på praktiske problemstillinger.
  • har utviklet evne til å hente inspirasjon fra ulike fagfelt.
  • har innsikt i muligheter og problemstillinger en organisasjon kan stå overfor med hensyn til effektiv utnyttelse av IKT.

Innhold

  • Historikk og utviklingstrekk sett fra et makroperspektiv.
  • Organisasjonsteoretiske perspektiver.
  • Etikk - fra antikken frem til moderne tid.
  • Organisasjonsstruktur (formelle og uformelle trekk).
  • Organisasjonsformer og organisasjonsdesign.
  • Organisasjonskultur.
  • Organisasjonsformer og dens omgivelser - avhengighet og strategi.
  • Interessenter og makt.
  • Grunnleggende prosesser knyttet til målsettinger, beslutninger, informasjon og kommunikasjon.
  • Ledelse og lederskapsteorier.
  • Intellektuell kapital.
  • Mellommenneskelige relasjoner - kognitive og sosiale prosesser.
  • Motivasjon.
  • Læring på individ- og organisasjonsnivå.

Eksemplene vil i stor grad bli hentet fra den internasjonale arena.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, gruppearbeid, veiledning. Det legges særlig vekt på gruppearbeid for å fremme læring i interaktive team. Det gis tilbakemelding på læringsprosessen underveis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

En innleveringsoppgave som gruppearbeid må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell, skriftlig firetimers eksamen
Ingen hjelpemidler til eksamen. Karakterregel A - F.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Midtsemesterevaluering
  • Sluttevaluering

Resultatene behandles av:

  • Lærergruppen
  • Avdelingens Utvalg for studiekvalitet og internasjonalisering

Litteratur

Litteraturlisten ble sist oppdatert den 30.11.2012.

Obligatorisk:
Jacobsen, Dag Ingvar og Jan Thorsvik (2007). Hvordan organisasjoner fungerer: innføring i organisasjon og ledelse. 3. utgave. Bergen: Fagbokforlaget. 500 s.

Torgersen, Glenn-Egil og Trygve J Steiro (2009). Ledelse, samhandling og opplæring i fleksible organisasjoner. 1. utgave. Stjørdal: Læringsforlaget. 140 s.

Utdelt materiale.

Supplerende litteratur:
Carson, Siri Granum og Norunn Kosberg (2003). Etisk forretning. Bedriftens samfunnsansvar. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. S. 1 - 100.

Skorstad, Egil. J. (2002). Organisasjonsformer. Kontinuitet eller forandring?, 2. utgave. Oslo: Gyldendal Akademisk. 351 s.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:54:57