SFB10106 Organisasjonsteori (Vår 2013)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Emneansvarlig:
- Juliane Riese
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Obligatorisk emne i bedriftsøkonomi, årsstudium
- Obligatorisk emne i bachelorstudiet i økonomi og administrasjon
- Obligatorisk emne i bachelorstudiet i regnskap og revisjon
- Obligatorisk emne i bachelorstudiet i informasjonssystemer, studieretning IT-ledelse
- Valgfritt emne for andre studieprogram
Undervisningssemester
- Bedriftsøkonomi, årsstudium: 2. semester (vår)
- Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon: 2 semester (vår)
- Bachelorstudiet i regnskap og revisjon: 2. semester (vår)
- Bachelorstudiet i informasjonssystemer: 4. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Studenten:
- kan forstå de vesentligste teoribidrag innen faget organisasjonsteori og sammenhengen mellom disse.
- har kunnskap om etiske aspekter ved organisasjonsteorien.
- kan se sammenhengen mellom teoribruk og hvordan den kan benyttes på praktiske problemstillinger.
- har utviklet evne til å hente inspirasjon fra ulike fagfelt.
- har innsikt i muligheter og problemstillinger en organisasjon kan stå overfor med hensyn til effektiv utnyttelse av IKT.
Innhold
- Historikk og utviklingstrekk sett fra et makroperspektiv.
- Organisasjonsteoretiske perspektiver.
- Etikk - fra antikken frem til moderne tid.
- Organisasjonsstruktur (formelle og uformelle trekk).
- Organisasjonsformer og organisasjonsdesign.
- Organisasjonskultur.
- Organisasjonsformer og dens omgivelser - avhengighet og strategi.
- Interessenter og makt.
- Grunnleggende prosesser knyttet til målsettinger, beslutninger, informasjon og kommunikasjon.
- Ledelse og lederskapsteorier.
- Intellektuell kapital.
- Mellommenneskelige relasjoner - kognitive og sosiale prosesser.
- Motivasjon.
- Læring på individ- og organisasjonsnivå.
Eksemplene vil i stor grad bli hentet fra den internasjonale arena.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeid, veiledning. Det legges særlig vekt på gruppearbeid for å fremme læring i interaktive team. Det gis tilbakemelding på læringsprosessen underveis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
En innleveringsoppgave som gruppearbeid må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell, skriftlig firetimers eksamen.
Ingen hjelpemidler til eksamen. Karakterregel A - F.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Midtsemesterevaluering
- Sluttevaluering
Resultatene behandles av:
- Lærergruppen
- Avdelingens Utvalg for studiekvalitet og internasjonalisering
Litteratur
Litteraturlisten ble sist oppdatert den 30.11.2012.
Obligatorisk:
Jacobsen, Dag Ingvar og Jan Thorsvik (2007). Hvordan organisasjoner fungerer: innføring i organisasjon og ledelse. 3. utgave. Bergen: Fagbokforlaget. 500 s.
Torgersen, Glenn-Egil og Trygve J Steiro (2009). Ledelse, samhandling og opplæring i fleksible organisasjoner. 1. utgave. Stjørdal: Læringsforlaget. 140 s.
Utdelt materiale.
Supplerende litteratur:
Carson, Siri Granum og Norunn Kosberg (2003). Etisk forretning. Bedriftens samfunnsansvar. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. S. 1 - 100.
Skorstad, Egil. J. (2002). Organisasjonsformer. Kontinuitet eller forandring?, 2. utgave. Oslo: Gyldendal Akademisk. 351 s.