SFEL512213 Engelsk: Kulturstudier for lærere 2 (5-10) (Høst 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Nettbasert emne med tre samlinger på studiested Halden.
Emneansvarlig:
Britt Wenche Svenhard
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i studiet Engelsk for lærere 2 med profilering 5-10.

Undervisningssemester

Høstsemester.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

KUNNSKAPER
Etter fullført emne skal studenten:

- ha kunnskap om samfunnsliv, historie og et rikt utvalg kulturuttrykk i engelsktalende land
- ha kunnskap om et rikt utvalg sentrale verk i engelskspråklig litteraturtradisjon, med vekt på barne- og ungdomslitteratur
- ha kunnskap om lesing og skriving som prosesser
- ha kunnskap om ulike sjangere og teksters struktur og språklige virkemidler samt kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og annen tekst
- ha kjennskap til normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern

FERDIGHETER
Etter fullført emne skal studenten:

- kunne bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig tilpasset målgruppen i ulike situasjoner og være en god språkmodell for elevene
- kunne anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende planverk for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
- kunne velge ut og tilrettelegge arbeid med tekster fra engelsktalende land for barn og ungdom på en variert, utfordrende og inspirerende måte.

GENERELL KOMPETANSE
Etter fullført emne skal studenten:

- kunne reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst i et historisk perspektiv
- kunne arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
- kunne vedlikeholde og utvikle egen språklige kompetanse
- kunne være en aktiv bidragsyter i et fagfellesskap og ha en beredskap for å anvende ny kunnskap og forskning innenfor faget

Innhold

Følgende temaer vil bli behandlet:

  • Kunnskapsløftets hovedområder kultur, samfunn og litteratur i engelsk for mellom- og ungdomstrinnet
  • Britisk historie og sammfunnsliv
  • Britisk litteratur i form av et utvalg romaner, noveller, skuespill, dikt og filmer med vekt på tekster for barn og unge
  • Litteratur- og kulturpedagogikk med utgangspunkt i hovedområdet kultur, samfunn og litteratur i engelsk for mellom- og ungdomstrinnet
  • Interkulturell kommunikasjon / interkulturell læring

Undervisnings- og læringsformer

Kurset er nettbasert med tre samlinger i Halden i løpet av semesteret. Undervisningen består av forelesninger og materiell som legges ut på læringsplattformen Fronter og nettmøter ukentlig via Adobe Connect.

Arbeidsomfang

ca. 420 timer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Studentene skal levere inn og få tilbakemelding på to oppgaver, der den ene oppgaven vektlegger digitale ferdigheter, mens den andre krever bruk og dokumentasjon av sekundærlitteratur.
Begge oppgavene involverer peer review.   

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen, fem timer
Tillatt hjelpemiddel: Godkjent engelsk-engelsk ordbok. Både språk og innhold teller.
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til F, hvor A er beste karakter, E er bestått og F er ikke bestått.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

midtsemesterevaluering og løpende evaluering/sluttevaluering

Resultatene behandles av/i:

- lærergruppe
- studieleder
- lokalt studiekvalitetsutvalg

Litteratur

Griffith, K. (2002). Writing Essays about Literature

McCormick, J. (2012). Contemporary Britain. (3rd ed.) Palgrave McMillan.

Pinter, A. (2006): Teaching Young Language Learners. Oxford UP.

Et utvalg tekster fra lærebøker i engelsk trinn 5 - 10.

Drew, I. & Sørheim, B. (2009). English Teaching Strategies: Methods for English Teachers of 10 to 16-year-olds

Kunnskapsløftet (2006): Læreplaner for gjennomgående fag i grunnskolen og videregående opplæring, Utdannings- og forskningsdepartementet.

Barne- og ungdomslitteratur:

Romaner
· Lewis Carroll: Alice's Adventures in Wonderland (1865) & Through the Looking-Glass, and What Alice Found There (1871)
· Bali Rai: (Un)arranged marriage (2001)
· Cressida Cowell: How to Train Your Dragon (2003)

Skuespill
· William Shakespeare: Hamlet (1599 - 1601)

Et utvalg dikt og prosatekster (oppdateres nærmere studiestart)

Filmer
- Stephen Daldry: Billy Elliot (2000)
- Sanders & DeBlois: How to Train Your Dragon (2010)

 

I tillegg velger studentene en klassisk og en moderne bok fra følgende lister:

Klassisk

Barrie, J.M. Peter and Wendy

Doyle, A.C. The Lost World

Faulkner, J. M. Moonfleet

Kipling, R. The Jungle Book

Lewis, C.S. Chronicles of Narnia (choose from series)

Milne, A.A. Winnie the Pooh or The House at Pooh Corner

Stevenson, R.L. Kidnapped

Stoker, B. Dracula

Tolkien, J. R. The Hobbit

Moderne

Dahl, R. Matilda, The Twits, Charlie and the Chocolate Factory

Dowd, S. Bog Child

Doyle, R. Rover Saves Christmas

Fine, A. Flour Babies

Horowitz, A. Stormbreaker

Maloney, J.A. Bridge to Wiseman's Cove

Murphey, S. Hungry Ghosts

Strong, J.: My Granny's Great Escape

Wilson, J.: The Illustrated Mum or Dustbin Baby

Alt materiell som blir delt ut i forbindelse med undervisning og/eller lagt ut på læringsplattformen Fronter regnes også som pensum. Alle studenter må dessuten ha tilgang til en engelsk-engelsk ordbok, for eksempel Collins Cobuild Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, Oxford Advanced Learner's Dictionary eller en annen ordbok beregnet på brukere som ikke har engelsk som morsmål (Learners' dictionaries).

(Endelig pensumliste kunngjøres senest ved semesterstart).

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. aug. 2024 02:54:35