SFB52209 Informasjon og samfunnskontakt (Høst 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Bjørg Hellum
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet bygger på kunnskaper i kommunikasjon og samfunnsfag fra de to første studieårene av bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.

Undervisningssemester

5. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

KUNNSKAPER
Studentene har tilegnet seg videregående kunnskap om en organisasjons kommunikasjon og relasjoner med omverdenen, medias betydning for organisasjoner og hvordan kommunikatører "selger inn" et budskap.
 
FERDIGHETER
Studentenes kommunikative ferdigheter både på norsk og engelsk er blitt trent og videreutviklet i en helhetlig og virkelighetsnær kontekst. De har trening i å arbeide med et prosjekt/PR-budskap rettet mot reelle organisasjoner.

GENERELL KOMPETANSE
Studentene har fått innblikk i informasjons- og kommunikasjonsarbeid i norskbaserte, internasjonalt rettede bedrifter og organisasjoner.
Studentene har utviklet etisk forsvarlige holdninger til informasjon og til relasjoner med organisasjonens interessenter og omgivelser.

Innhold

  • Informasjon og samfunnskontakt: strategi, målgrupper, relasjoner, medienes rolle, osv.
  • Retorikk og multimodalitet
  • De forskjellige journalistiske tekstsjangrene
  • Journalistisk skriving, nettskriving
  • Sosiale medier
  •  Å "selge inn" et budskap til media

Undervisnings- og læringsformer

Emnet har høy studentaktivitet med problemstillinger som behandles i gruppe- og plenumsdiskusjoner.
Studentene skriver tekster fortløpende på både norsk og engelsk. Tekstene diskuteres og kommenteres i seminar og gis også skriftlig tilbakemelding.
Gjesteforelesere fra akademia eller næringsliv kan bli invitert. Emnet gjennomføres både på norsk og engelsk.

Arbeidsomfang

Ca. 280 timer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Tre innleveringer av tekster på norsk og engelsk.
Ett prosjekt i grupper.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til vurdering.

Eksamen

Mappevurdering
Mappen er individuell og inneholder to tekster.
En av tekstene skal være skrevet på engelsk og en på norsk.

Karakter på skala A - F.

Ved ny eller utsatt eksamen kan mappen forbedres og leveres på nytt.

Ved forbedring av karakter leveres ny mappe ved ny regulær eksamen.

Klageadgang: Ved klage på sensur skal hele mappen vurderes på nytt

Evaluering av emnet

Emnet evalueres to ganger hvert semester; ved møte mellom tillitsvalgte studenter og koordinator og/eller studieleder.

Litteratur

Det tas forbehold om endringer før semesterstart.

  • Bonvik, Øystein (2012). Få som fortjent: troverdig oppmerksomhet i kanaler du ikke kontrollerer. Bergen: Fagbokforlaget.
  • Bonvik, Øystein (2010). Virksomhetens stemme. Oslo: Gyldendal Akademisk.
  • Hellum, Bjørg (2013). Analyse av multimodale tekster. En holistisk modell. Oslo: Spartacus.
  • Ihlen, Øyvind (2013). Strategisk kommunikasjon. Oslo: Universitetsforlaget.
  • Forelesninger og annet materiale lagt ut på læringsplattform
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:54:47