SFB50506 Strategisk kommunikasjon (Høst 2013)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Studiested:
- Halden.
- Emneansvarlig:
- Bjørg Hellum
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.
Profileringsemne i bachelorstudiet i økonomi og administrasjon, profilering internasjonal økonomi.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Det anbefales forkunnskaper fra avsluttet første år av bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon, eller tilsvarende.
Undervisningssemester
Bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon: 3. semester (høst).
Bachelorstudet i økonomi og administrasjon, profilering internasjonal økonomi; 5. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
KUNNSKAPER
Studentene har kunnskaper om samspillet mellom organisasjoner og deres omverden og betydningen av å bygge relasjoner til alle interessentgrupper.
Videre er de fortrolige med betydningen av planlagt og samordnet kommunikasjon for å bygge et godt omdømme både internt og eksternt, og at organisasjonskultur, felles verdier og medarbeideres identitetsoppfatning er vesentlig for å lykkes i dette.
Studentene vil med dette ha tilegnet seg grunnleggende kunnskap om og ha forstått betydningen av kommunikasjon som ledelsesstrategi i private og offentlige virksomheter.
FERDIGHETER
Studentene er i stand til å samle empiriske data og trekke på teori for å skrive en større faglig oppgave (casestudie).
De har trening i akademisk skriving og korrekt bruk av kilder.
GENERELL KOMPETANSE
Studentene forstår betydningen av strategisk kommunikasjon og har trening i å dokumentere dette i korrekt, akademisk skriftlig form.
Innhold
Aspekter og teorier som gjennomgås er:
- Organisasjonsidentitet og offisiell identitet (organisatonal identity and corporate identity)
- Merkevarebygging (corporate branding)
- Bygging og vedlikehold av image og omdømme (image and reputation management)
- Interessentrelasjoner (stakeholder relations)
- Bedriftens samfunnsansvar (corporate social responsibility - CSR)
- Krisekommunikasjon (crisis communication)
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er organisert i to blokker. Første halvdel av semesteret består av forelesninger med oppgaver og diskusjon i tilknytning til temaene som tas opp. I andre halvdel gjennomføres en casestudie med fortløpende veiledning. Studien/prosjektet gjennomføres som gruppearbeid i små grupper (to eller tre studenter i gruppen). Emnet gjennomføres på engelsk med engelskspråklig pensumlitteratur. Casestudierapporten skrives på engelsk.
Arbeidsomfang
Ca. 280 timer.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- En gruppeoppgave/diskusjonsoppgave fra pensumstoffet i første del av semesteret.
- To timeplanlagte gruppeveiledninger for casestudien i andre del av semesteret.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Gruppeoppgave
En casestudie i gruppe gjennomføres i andre halvdel av semesteret og ender opp i en skriftlig sluttrapport på 12-15 sider (ca. 5000 ord).
Casestudien tar utgangspunkt i en eller flere konkrete organisasjoner eller tilfeller og knyttes til et av de gjennomgåtte temaene. Casestudierapporten vurderes med karakter på skala A - F.
Ved ikke bestått får kandidatene anledning til å levere forbedret utgave av rapporten ved ny eksamen.
Ved forbedring av karakter må kandidatene levere ny rapport ved ny regulær eksamen.
Alle gruppemedlemmer må underskrive søknad om ny eksamen.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres to ganger hvert semester; ved møte mellom tillitsvalgte studenter og koordinator og/eller studieleder.
Litteratur
Med forbehold om endringer innen semesterstart.
Cornelissen, Joep (2011 ), Corporate Communication: A guide to theory and practice. 3rd ed. London: SAGE Publications.
Støtteark fra forelesningene og annet materiale lagt ut på læringsplattform.