SFB10502 Markedsføring og foretaksstrategi (Høst 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i 

  • bachelorstudiet i økonomi og administrasjon
  • bachelorstudiet i regnskap og revisjon
  • bedriftsøkonomi, årsstudium
  • bachelorstudium i informasjonssystemer

Valgfritt emne for andre studieprogram.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen, men emnet inneholder temaer som også berøres i emnene Innføring i bedriftsøkonomisk analyse og Metodekurs I: Grunnleggende matematikk og statistikk.

Undervisningssemester

  • Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon: 1. semester (høst).
  • Bachelorstudiet i regnskap og revisjon: 1. semester (høst).
  • Bedriftsøkonomi, årsstudium: 1. semester (høst).
  • Bachelorstudiet i informasjonssystemer: 3. semester (høst).

 

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten har tilegnet seg:
- kunnskap om sentrale begreper, metoder, og teorier som brukes i forbindelse med strategi- og markedsføringsbeslutninger i bedrifter og organisasjoner
- relevant forskningsbasert kunnskap om atferd av individer og grupper i ulike markeder

Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende tilegnet kunnskap på praktiske problemstillinger i strategi og markedsføring
- forstå økonominyheter i fagområdet
- analysere praktiske strategi- og markedsføringsproblemstillinger fra flere interessenters synspunkt

Generell kompetanse:
Studenten kan:
- arbeide selvstendig og samarbeide med andre på faglige problemstillinger
- drøfte konstruktivt faglige problemstillinger muntlig og skriftlig
- selv oppdatere sin egen kunnskapsbase
- reflektere om organisasjoners etiske dilemmaer og samfunnsansvar

Innhold

  • Formulering av strategi og strategiprosesser
  • Kjøpsatferd og kjøpsprosess i ulike markeder
  • Markedssegmentering
  • Innsamling og bruk av markedsinformasjon
  • Markedsføringsstrategier mht. produkts-/tjenesteposisjonering og utvikling av nye produkter/tjenester. Varemerkestrategier
  • Beslutninger i markedsføringen relatert til produkt/tjenester, pris, logistikk/distribusjon, og kommunikasjon
  • Etikk og samfunnsansvar

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, veiledning, arbeid med case og mindre oppgaver angående sentrale tema.

Arbeidsomfang

Det er forventet at studenten bruker om lag 280 timer i alt på dette emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

To individuelle innleveringsoppgaver, som studentene velger blant fire utdelte innleveringsoppgaver.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Skriftlig, individuell 4 timers eksamen.
Ingen hjelpemidler. Karakterskala: A - F.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Midtsemesterevaluering
  • Sluttevaluering

Resultatene behandles av:

  • Lærergruppen
  • Avdelingens Utvalg for studiekvalitet og internasjonalisering

Litteratur

Litteraturlisten sist oppdatert i juni 2013.

Kotler Philip (både 2005 og 2010): Markedsføringsledelse. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag kapitlene 1-11 (320 sider) og kapitlene 13-19 (219 sider)

Kurskompendium i markedsføring og foretaksstrategi.

Utdelte case og oppgaver.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. aug. 2024 02:54:27