SFB10502 Markedsføring og foretaksstrategi (Høst 2013)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i
- bachelorstudiet i økonomi og administrasjon
- bachelorstudiet i regnskap og revisjon
- bedriftsøkonomi, årsstudium
- bachelorstudium i informasjonssystemer
Valgfritt emne for andre studieprogram.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Ingen, men emnet inneholder temaer som også berøres i emnene Innføring i bedriftsøkonomisk analyse og Metodekurs I: Grunnleggende matematikk og statistikk.
Undervisningssemester
- Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon: 1. semester (høst).
- Bachelorstudiet i regnskap og revisjon: 1. semester (høst).
- Bedriftsøkonomi, årsstudium: 1. semester (høst).
- Bachelorstudiet i informasjonssystemer: 3. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har tilegnet seg:
- kunnskap om sentrale begreper, metoder, og teorier som brukes i forbindelse med strategi- og markedsføringsbeslutninger i bedrifter og organisasjoner
- relevant forskningsbasert kunnskap om atferd av individer og grupper i ulike markeder
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende tilegnet kunnskap på praktiske problemstillinger i strategi og markedsføring
- forstå økonominyheter i fagområdet
- analysere praktiske strategi- og markedsføringsproblemstillinger fra flere interessenters synspunkt
Generell kompetanse:
Studenten kan:
- arbeide selvstendig og samarbeide med andre på faglige problemstillinger
- drøfte konstruktivt faglige problemstillinger muntlig og skriftlig
- selv oppdatere sin egen kunnskapsbase
- reflektere om organisasjoners etiske dilemmaer og samfunnsansvar
Innhold
- Formulering av strategi og strategiprosesser
- Kjøpsatferd og kjøpsprosess i ulike markeder
- Markedssegmentering
- Innsamling og bruk av markedsinformasjon
- Markedsføringsstrategier mht. produkts-/tjenesteposisjonering og utvikling av nye produkter/tjenester. Varemerkestrategier
- Beslutninger i markedsføringen relatert til produkt/tjenester, pris, logistikk/distribusjon, og kommunikasjon
- Etikk og samfunnsansvar
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, veiledning, arbeid med case og mindre oppgaver angående sentrale tema.
Arbeidsomfang
Det er forventet at studenten bruker om lag 280 timer i alt på dette emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
To individuelle innleveringsoppgaver, som studentene velger blant fire utdelte innleveringsoppgaver.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Skriftlig, individuell 4 timers eksamen.
Ingen hjelpemidler. Karakterskala: A - F.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Midtsemesterevaluering
- Sluttevaluering
Resultatene behandles av:
- Lærergruppen
- Avdelingens Utvalg for studiekvalitet og internasjonalisering
Litteratur
Litteraturlisten sist oppdatert i juni 2013.
Kotler Philip (både 2005 og 2010): Markedsføringsledelse. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag kapitlene 1-11 (320 sider) og kapitlene 13-19 (219 sider)
Kurskompendium i markedsføring og foretaksstrategi.
Utdelte case og oppgaver.