SSP10310 Spansk språk 2 (Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden.
Emneansvarlig:
Berit Grønn
Undervisningsspråk:
Se pkt. Organisering og læringsformer
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Spansk årsstudium
Del av 60-poengsenheten som kan inngå i bachelorstudiet i samfunn, språk og kultur.

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter fullført emne behersker studentene språkstrukturer i moderne spansk med tilhørende grammatisk terminologi.
De uttrykker seg med god flyt og har et godt utviklet ordforråd som de tilpasser ulike kommunikasjonssituasjoner, både skriftlig og muntlig.
De har kjennskap til og kan forklare sentrale emner innenfor grammatikk, og de behersker setningsanalyse. De kan løse oversettelsesoppgaver og kan reflektere over egen læringsprosess og fagets innhold.

Innhold

Studentene videreutvikler de fem språklige ferdighetene (lese, lytte, skrive, muntlig produksjon og samhandling). Hovedvekten legges på kjennskap til spansk grammatikk, både normativ og  deskriptiv, og setningsanalyse. Sentrale grammatiske temaer i moderne spansk gjennomgås og det arbeides med disse på forskjellige måter. Emnet fokuserer også på oversettelse.

 

Undervisnings- og læringsformer

Det legges opp til forelesninger der studentene forventes å være aktive i diskusjoner av fagstoffet og i utviklingen av egen og andres språklige ferdigheter og innsikt. Studentene vil få en rekke oppgaver å løse underveis i studiet, bl.a. setningsanalyse, oversettelse og videreformidling av innholdet i tekster i ulike sjangere. Studentene vil også bli trent i å kommentere språket i praktisk bruk.

Høsten 2011 vil det bli igangsatt et pilotprosjekt i samarbeid med Høgskolen i Vestfold der emnets innhold vil være tilgjengelig på digital læringsplattform og gjennom videokonferanser for fjernstudenter.

Selvstudium er en viktig del av studentenes arbeid, og det forutsettes derfor at studentene på egen hånd tilegner seg en stor del av det lære- og arbeidsstoffet som hører med i emnet. Det forventes bl.a. at studentene selv danner kollokviegrupper, at de arbeider selvstendig med autentiske tekster, for eksempel leser spanskspråklige aviser og ser spanskspråklige programmer på tv eller Internett.

Undervisningsspråk er hovedsaklig spansk.

 

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

To skriftlige innleveringer til fastsatte frister.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Skriftlig eksamen, 5 timer. Karakterskala A - F.
Tillatt hjelpemiddel: spansk-spansk ordbok.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal  kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

- Midtsemesterevaluerieng/underveisevaluering sluttevaluering

Resultatene behandles av/i:

- Lærergruppe
- Studieleder
- Lokalt studiekvalitetsutvalg

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 11. april 2011. Det tas forbehold om endringer før 1.12.2011.

Leonardo Gómez Torrego (siste utg.) Gramática didáctica del español , Editorial SM, Madrid.
Leonardo Gómez Torrego (2007) Análisis sintáctico, Ediciones SM, Madrid.
Åse Johnsen og Maximino J. Ruiz Rufino (2010) Spansk i kontekst. Fra tekst til teori, Fagbokforlaget, Bergen (utvalgte tekster).

Anbefalt tilleggslitteratur:
Maximino J. Ruiz Rufino: Spansk språkkunnskap - Sintaxis didáctica del español, Unipub.
Chiquito, Ana Beatriz (2009) Spansk referansegrammatikk, Fagbokforlaget, Bergen.
Aquilino Sánchez Pérez og Ramón Sarmiento Gramática básica del español, Editorial SGEL.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:53:12