SFT40611 IKT-basert språkundervisning (Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Valgemne i bachelorstudiet i samfunn, språk og kultur.

Undervisningssemester

4. eller 6. semester i bachelorstudiet i samfunn, språk og kultur.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter fullført emne skal studentene

- ha kjennskap til ulike innfallsporter til fremmedspråksundervisning i dagens skole.
- ha innsikt i teoretiske og praktiske aspekter få et reflektert forhold til IKT i språklæring og være i stand til å utvikle egne IKT-konsept for undervisningsbruk.

 

Innhold

Fremmedspråksdidaktikkdidaktikk: Didaktikkdelen organiseres som et praktisk seminar hvor ulike undervisningskonsept og ideer diskuteres.

IKT: Det arbeides i stor grad praktisk. Eksempler på IKT-bruk i språklæring legges til grunn for både teoridiskusjon og arbeid med praktiske oppgaver.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet består av to deler: Fremmedspråksdidaktikk og IKT.

Undervisningen er organisert som blokkseminar og nettbasert undervisning.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Ingen.

Eksamen

Prosjektarbeid og muntlig eksamen

Prosjektarbeid:
Det gjennomføres et prosjektarbeid innenfor tyskdidaktikk/IKT, individuelt eller som gruppeprosjekt (valgfritt).

Muntlig eksamen, 25–30 minutter:
Studentene presenterer prosjektet (ca. 10 minutter). Det gjennomføres deretter en (gruppe)samtale om prosjektet og eventuelle andre temaer fra emnet. I tillegg til faglig innhold vurderes muntlig språkferdighet og presentasjonsteknikk.

Det settes en samlet helhetlig karakter i emnet. Muntlig eksamen kan justere skriftlig karakter med en hel karakter opp eller ned. Studentene får individuelle karakterer. Karakterskala A–F.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres to ganger hvert semester; en gang ved midtsemesterevaluering, som foretas muntlig ved møte mellom tillitsvalgte studenter og koordinator og/eller studieleder, og en gang som skriftlig sluttevaluering. 

Litteratur

LUNDEMO, Frode/SOLFJELD, Kåre: Kompendium i IKT og tyskdidaktikk. Halden, 2009.

Øvrig litteratur oppgis ved semesterstart.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 19. juli 2024 02:53:10