SFT40611 IKT-basert språkundervisning (Vår 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Studiested:
- Halden
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Valgemne i bachelorstudiet i samfunn, språk og kultur.
Undervisningssemester
4. eller 6. semester i bachelorstudiet i samfunn, språk og kultur.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Etter fullført emne skal studentene
- ha kjennskap til ulike innfallsporter til fremmedspråksundervisning i dagens skole.
- ha innsikt i teoretiske og praktiske aspekter få et reflektert forhold til IKT i språklæring og være i stand til å utvikle egne IKT-konsept for undervisningsbruk.
Innhold
Fremmedspråksdidaktikkdidaktikk: Didaktikkdelen organiseres som et praktisk seminar hvor ulike undervisningskonsept og ideer diskuteres.
IKT: Det arbeides i stor grad praktisk. Eksempler på IKT-bruk i språklæring legges til grunn for både teoridiskusjon og arbeid med praktiske oppgaver.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet består av to deler: Fremmedspråksdidaktikk og IKT.
Undervisningen er organisert som blokkseminar og nettbasert undervisning.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Ingen.
Eksamen
Prosjektarbeid og muntlig eksamen
Prosjektarbeid:
Det gjennomføres et prosjektarbeid innenfor tyskdidaktikk/IKT, individuelt eller som gruppeprosjekt (valgfritt).
Muntlig eksamen, 25–30 minutter:
Studentene presenterer prosjektet (ca. 10 minutter). Det gjennomføres deretter en (gruppe)samtale om prosjektet og eventuelle andre temaer fra emnet. I tillegg til faglig innhold vurderes muntlig språkferdighet og presentasjonsteknikk.
Det settes en samlet helhetlig karakter i emnet. Muntlig eksamen kan justere skriftlig karakter med en hel karakter opp eller ned. Studentene får individuelle karakterer. Karakterskala A–F.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres to ganger hvert semester; en gang ved midtsemesterevaluering, som foretas muntlig ved møte mellom tillitsvalgte studenter og koordinator og/eller studieleder, og en gang som skriftlig sluttevaluering.
Litteratur
LUNDEMO, Frode/SOLFJELD, Kåre: Kompendium i IKT og tyskdidaktikk. Halden, 2009.
Øvrig litteratur oppgis ved semesterstart.