SFT12111 Tysk: Tema fra språk, litteratur, kultur og didaktikk (Vår 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Kåre Solfjeld
- Undervisningsspråk:
- Tysk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Tysk årsstudium.
Del av 60-poengsenheten som kan inngå i Bachelorstudium i samfunn, språk og kultur.
Undervisningssemester
Tysk årsstudium: 2. semester (vår).
Bachelorstudiet i samfunn, språk og kultur: 2., 4. eller 6. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studentene har solid innsikt i temaet/problemstillingen de velger. De har kunnskaper om hvordan en finner, bearbeider og anvender relevant faglitteratur og om oversiktlig og systematisk framstilling med korrekt bruk av kildehenvisninger og noteapparat.
Ferdigheter
Studentene kan lage en lengre skriftlig framstilling på mest mulig korrekt tysk med en klar og hensiktsmessig oppbygging i forhold til temaet/problemstillingen som er valgt.
Generell kompetanse
Studentene har videreutviklet sine evner til informasjonsinnhenting, til vurdering og strukturering av materiale. De er i stand til å formulere et tema og en problemstilling og til å bruke kilder kritisk i arbeidet med temaet/problemstillingen som er valgt. Gjennom emnet har studentene oppøvd kritisk sans og selvstendighet.
Innhold
Det blir gitt tilbud om diskusjonsgrupper rundt utvalgte emner i tilknytning til samfunnsforhold, kultur, litteratur eller språklige forhold i ett eller flere av de tyskspråklige land. Denne aktiviteten danner utgangspunkt for temaet studentene velger å jobbe individuelt med. Studentene skal jobbe med en oppgave under veiledning av en faglærer. Tema for oppgaven fastsettes etter nærmere avtale med faglærer.
Undervisnings- og læringsformer
Selvstendig arbeid under veiledning. Biblioteksressurser og andre ressurser skal brukes aktivt. Det legges opp til at studentene skal være respondenter for hverandre underveis i arbeidet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Ingen.
Eksamen
Individuell semesteroppgave
Vurdering skjer på grunnlag av en individuell semesteroppgave. Oppgaven er normalt en skriftlig framstilling (tekstdokument med 1 1/2 linjeavstand, ca. 10 sider tekst, gjerne illustrasjoner i tillegg), skal inneholde kildehenvisninger og korrekt noteapparat. Den kan ev. erstattes av en annen digital presentasjonsform etter avtale. Nærmere informasjon om oppgavene gis i undervisningen. Ved bedømmelsen blir det tatt hensyn til kunnskapsnivå, informasjonsinnhenting, selvstendighet og formuleringsevne. Oppgaven skal leveres til avtalt tidspunkt. Det gis individuell underveisveiledning.
Karakterskala A-F.
Kandidatene kan innkalles til en samtale omkring oppgaven. Samtalen vil da vare i ca. 30 min. Samtalen kan virke justerende på skriftlig karakter med inntil én karakter opp eller ned.
Ved ny og utsatt eksamen må det leveres ny oppgave.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
-midtsemesterevaluering/underveisevaluering
-sluttevaluering
Resultatene behandles av:
-lærergruppe
-studieleder
-lokalt studiekvalitetsutvalg
Litteratur
Studentene velger i samråd med faglæreren ut litteratur som legges til grunn ved arbeidet med semesteroppgaven.