SFEG110110 Engelsk: Kulturstudier II 1-7 (Vår 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Studiested:
- Halden.
- Emneansvarlig:
- Gro-Anita Myklevold
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet Engelsk 1 for grunnskolelærerutdanning 1-7 (30 studiepoeng).
Undervisningssemester
4. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
KUNNSKAPER:
Etter fullført emne skal studenten:
- ha kunnskap om levesett og kulturuttrykk i to engelsktalende land med vekt på tekster for barn og unge som fremmer interkulturell læring
- ha kunnskap om historiske, politiske og sosioøkonomiske forhold i to engelsktalende land
- ha kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
- ha innsikt i språkstimulerende bruk av tekster i undervisningen
- ha kunnskap om interkulturell læring
FERDIGHETER:
Etter fullført emne skal studenten:
- kunne legge til rette for elevenes arbeid med engelskspråklige tekster og deres utforskning av levesett og kulturuttrykk i engelsktalende land sett i relasjon til egen bakgrunn, med hovedvekt på skriftlige, muntlige og sammensatte tekster for barn
- kunne bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig tilpasset målgruppen i ulike situasjoner og være en god språkmodell for elevene
- kunne anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende planverk for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
- kunne planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik bakgrunn
GENERELL KOMPETANSE
Etter fullført emne skal studenten:
- kunne formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
- kunne reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
- kunne arbeide selvstendig og/eller sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
Innhold
Følgende temaer vil bli behandlet:
- Nord-Amerikansk og internasjonal litteratur i form av et utvalg romaner, noveller, skuespill og dikt
- Innføring i amerikansk litteratur, historie, media og politikk
- En kulturanalyse av både den dominante kulturen i USA i form av felles verdier, tenkemåter og symboler - og mangfold
- Analyse av kulturelle aspekter av litteratur, film, media og politiske taler.
- En introduksjon til kanadisk litteratur, historie, media og politikk
- Gjeldende læreplan
- Litteratur- og kulturpedagogikk med utgangspunkt i gjeldende læreplan
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen blir gitt i seminar- og gruppetimer. Læringsplattform brukes til utveksling av informasjon.
Praksis
For GLU-studenter er praksisopplæringen en integrert del av studiet og gjennomføres i nært samarbeid mellom student, praksisveileder og faglærer. Studentene skal ha 10 til 15 dagers praksis (avhengig av hvor mye praksis de har fått/skal ha i utdanningsløpet).
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Innlevering av to essays til nærmere fastsatt frist.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig eksamen, 5 timer
Tillatt hjelpemiddel: Godkjent engelsk-engelsk ordbok. Både språk og innhold teller.
Karakterer gis på en skala fra A-F der A er beste karakter, E er dårligste bestått karakter, og F er ikke bestått
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- midtsemesterevaluering
- sluttevaluering
Resultatene behandles av/i:
- lærergruppe
- studieleder
- lokalt studiekvalitetsutvalg
Litteratur
Det tas forbehold om endringer i litteraturlisten fram til studiestart.
GENERELT
Duncan, R. & Goddard. J. Contemporary America (Siste utgave).
Griffith, K. (2002). Writing Essays about Literature.
Myklevold, G.A m.fl. Kompendium: Culture Studies - Spring (Tilgjengelig på Fronter).
ROMANER
Dumas, Firoozeh. Funny in Farsi.
Safran-Foer, Jonathan. Extremely Loud and Incredibly Close.
Salinger, J.D. The Catcher in the Rye.
Walker, Alice. The Color Purple.
I tillegg skal studentene velge to av de følgende bøkene:
Baum, L.F. The Wonderful Wizard of Oz.
Burnett, F.H. The Secret Garden.
Montgomery, L.M. Anne of Green Gables.
Simon, Francesca. Horrid Henry´s Stinkbomb or Horrid Henry´s School Project.
Strong, Jeremy. My Granny´s Great Escape.
White, E.B. Charlotte´s Web or Stuart Little.
Alt materiale som blir delt ut i forbindelse med undervisning og/eller lagt ut på læringsplattformen Fronter regnes også som pensum. Alle studenter må dessuten ha tilgang til en engelsk-engelsk ordbok, for eksempel Collins Cobuild Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, Oxford Advanced Learner's Dictionary eller en annen ordbok beregnet på brukere som ikke har engelsk som morsmål (Learner's dictionaries).