SFB51109 Virksomhetskommunikasjon II (Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden.
Emneansvarlig:
Eva Lambertsson Björk
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.
Profileringsemne i bachelorstudiet i økonomi-administrasjon, profilering: internasjonal kommunikasjon.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Det anbefales forkunnskaper fra emnet Virksomhetskommunikasjon I  (10 stp).

Undervisningssemester

Bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon: 2. semester (vår).
Bachelorstudiet i økonomi-administrasjon, profilsering internasjonal kommunikasjon: 6. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Gjennom den muntlige delen av emnet vil studentene ved avsluttet kurs ha fått gode kunnskaper om forhandlingsteori og forhandlingsterminologi samt ferdigheter i å forhandle målrettet. Videre vil ordforråd og kommunikasjonsferdigheter ha blitt forbedret gjennom lesing, diskusjon og presentasjoner.

Gjennom den skriftlige delen av emnet vil studentene ha tilegnet seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter i å skrive tekster i profesjonelle sammenhenger. De vil også ha videreutviklet sine generelle engelske språkferdigheter.

Innhold

Den muntlige delen av emnet dekker forhandlingsstrategi og -teknikk, lesing av litteratur, og diskusjoner. Arbeidet vil blant annet bestå av casestudier og øvinger i å forhandle.

Den skriftlige delen av emnet dekker forretningstekster som rapporter, e-post, memoranda, CV og jobbsøknader. Undervisningen legger også vekt på bruken av tjenlige kommunikasjonsstrategier samt relevante strukturer, konvensjoner og terminologi.

Undervisnings- og læringsformer


Forelesninger og grupper. Undervisningsspråk er engelsk.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

- En forhandling.
- En skriftlig innlevering som skal leveres til fastsatt frist i løpet av semesteret
- Det forutsettes minst 80 % frammøte i den muntlige delen for å kunne fremstille seg til eksamen. Studenter som ikke har anledning til å oppfylle kravet om obligatorisk tilstedeværelse må sende begrunnet søknad om fritak.

Arbeidskravene må være godkjent til fastsatt tid før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell semesteroppgave (omfang: 7-10 sider) og muntlig eksamen (ca. 25 minutter).
Muntlig eksamen kan justere skriftlig karakter med to trinn på karakterskala A - F. Både semesteroppgave og muntlig eksamen må være bestått for å få endelig karakter i emnet. Ingen hjelpemidler tillatt til muntlig eksamen.

Ved forbedring av karakter kan kandidaten levere forbedret utgave av mappen samt gå opp til ny muntlig eksamen.

Klageadgang: ved klage på sensur skal det skriftlige arbeidet vurderes på nytt. Ved eventuell endring av karakter, skal det arrangeres ny muntlig eksamen, jfr. Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold, §18, pkt 4.'

Evaluering av emnet

Emnet evalueres to ganger hvert semester; en gang ved midtsemesterevaluering, som foretas muntlig ved møte mellom tillitsvalgte studenter og koordinator og/eller studieleder, og en gang som skriftlig sluttevaluering.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdater 29.04.2011. Det tas forbehold om endringer innen 1.12.2011.

Locker, K. & S. Kaczmarek (2010). Business Communication: Building Critical Skills. 3rd ed. New York: McGraw-Hill.
Fisher, R., W. Ury & B. Patton (1997). Getting to Yes. Negotiating an Agreement without Giving In. London: Arrow. 
En roman. Tittel oppgis ved semesterstart. 

Alt materiale som legges ut på læringsplattform

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. aug. 2024 02:54:22