SF15CLIL11 CLIL: Språkundervisning i andre fag (Vår 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Valgfritt emne i bachelorstudiet i samfunn, språk og kultur.
Undervisningssemester
4. eller 6. semester i bachelorstudiet i samfunn, språk og kultur.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Etter fullført emne skal studentene:
- ha kompetanse om hvordan man kan organisere og legge til rette for ulike typer CLIL-undervisning
- ha innsikt om ulike type teksters egnethet i CLIL-undervisning og deres betydning for elevers leseforståelse.
- ha kjennskap til hvordan man kan utvikle undervisningsopplegg som kan ivareta innhold i faget og samtidig bidra til å utvikle elevenes språklige ferdigheter.
- ha kompetanse om hvordan de kan arbeide med elevers lesestrategier ved bruk av tekster og kilder fra Internett.
- kunne reflektere over og drøfte problemstillinger knyttet til metoden.gjennom innsikt i teoretiske aspekter
Innhold
CLIL (Content and Language Integrated Learning) er en metode som brukes for å integrere språkundervisning i andre fag. Målet er økt kompetanse i faget så vel som i fremmedspråket. Kunnskapsløftet fremhever lesing som grunnleggende ferdighet i alle fag. CLIL-metodens grunnleggende ferdighet er lesing, og studiet vil bevisstgjøre lærere om viktigheten av språkferdigheter og leseforståelse også i undervisningen av ikke-språkfag. Metoden åpner for at elever kan få kjennskap til mer fagspesifikke ord og begreper utover den vanlige undervisningen i fremmedspråket og gir dem utvidet mulighet til å bedre sin generelle lesekompetanse gjennom å øve lesestrategier og praktisere fremmedspråk innen flere fag.
Studiet gir en teoretisk innføring i CLIL-metoden. Studentene skal utvikle egne undervisningsopplegg som blir vurdert av medstudenter og faglærer. I et større individuelt skriftlig arbeid skal studentene vise at de kan gjøre bruk av teori til å reflektere over og drøfte ulike fagdidaktiske problemstillinger knyttet til metoden
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen gis på norsk. Studentene vil i hovedsak arbeide med tekster på norsk og engelsk, men noen undervisningseksempler vil også involvere andre språk som tysk, fransk og spansk. Utenom undervisningen forutsettes det at studentene arbeider på egen hånd og i nettbaserte samarbeidsgrupper. Det vil bli lagt opp til gruppesamarbeid med responsgrupper.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Studiet har følgende arbeidskrav:
1. Lage et undervisningsopplegg, fortrinnsvis i samarbeid med andre, som legges ut i en wiki.
2. Være opponent, fortrinnsvis i samarbeid med andre, til minimum ett av undervisningsoppleggene som legges ut i en wiki.
3. Delta aktivt gjennom individuell blogg med kommentarer til faglærers innlegg.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Semesteroppgave
Individuell skriftlig oppgave på 6 - 8 sider. Oppgaven utarbeides etter nærmere angitte kriterier. Det gis graderte bokstavkarakterer på en skala fra A - F, hvor A er beste beståtte karakter, E er dårligste beståtte karakter, mens F betyr ikke bestått.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres to ganger hvert semester; en gang ved midtsemesterevaluering, som foretas muntlig ved møte mellom tillitsvalgte studenter og koordinator og/eller studieleder, og en gang som skriftlig sluttevaluering.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert våren 2010. Det tas forbehold om endringer før 1.12.2011.
Mehisto, Frigols & Marsh (2008) Uncovering CLIL. Content and Language Integrated Learning and Multilingual Education. Macmillan
Studiets øvrige litteratur vil være samlet i et kompendium som kan bestilles fra HiØ. Det vil i tillegg bli delt ut noe materiell i undervisningen.