SSP10010 Spansk språk 1 (Høst 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Nettbasert undervisning med mulighet for begrenset undervisning og veiledning på studiested Halden.
Emneansvarlig:
Berit Grønn
Undervisningsspråk:
Spansk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i årsstudiet i spansk.
Del av 60-poengsenheten som kan inngå i bachelorstudiet i samfunn, språk og kultur.
Valgfritt emne i bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.

Undervisningssemester

Spansk årsstudium: 1. semester (høst).
Bachelorstudiet i samfunn, språk og kultur: 1., 3. evt. 5. semester (høst).
Bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon: 5. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

KUNNSKAPER:

Etter fullført emne skal studentene

-       ha kunnskaper om spansk uttale og intonasjon

-       kjenne til noen sentrale språklige varianter i målspråkområdet

-       ha kunnskaper om sentrale språklige strukturer

-       kjenne til begreper innen spansk morfologi og enkel syntaks

-       ha innsikt i ulike strategier for å forstå muntlige og skriftlige tekster på spansk

-       ha innsikt i ulike strategier for å produsere sammenhengende tekster på spansk om ulike emner

FERDIGHETER:

Etter fullført emne kan studentene:

-       bruke spansk funksjonelt i ulike muntlige og skriftlige kommunikasjonssituasjoner

-       uttrykke seg på spansk muntlig og skriftlig med sammenheng og relativ god flyt

-       gjøre rede for spanske ordklasser, ordenes oppbygning, bøyningsmønstre og funksjoner

-       forstå muntlige og skriftlige tekster på spansk og gjøre rede for hovedinnhold og detaljopplysninger

-       kan løse korte oversettelsesoppgaver

-       ta i bruk ulike strategier for å forstå og produsere muntlige og skriftlige tekster på målspråket

GENERELL KOMPETANSE:

Etter fullført emne kan studentene

-       tilegne seg relevant fagstoff på egen hånd eller i samarbeid med andre

-       kommunisere godt i en spansktalende kontekst, både muntlig og skriftlig

-       kan vedlikeholde og videreutvikle egen språkkompetanse i spansk

-       kan vedlikeholde og videreutvikle egne kunnskaper om språk og språklæring

Innhold

Studentene arbeider systematisk med de fem språklige ferdighetene (lese, lytte, skrive, muntlig produksjon og samhandling), med særlig vekt på den skriftlige ferdigheten.
De skal lære og kunne forklare grammatiske regler og sentrale trekk ved språket. Studentene forbedrer evnen til å forstå og uttrykke seg på spansk, både muntlig og skriftlig.
De utvikler sine kunnskaper og ferdigheter i språkbruk og -analyse (fonetikk, morfologi og enkel syntaks).

Undervisnings- og læringsformer

Det legges opp til forelesninger der studentene forventes å være aktive i gjennomgang av og samtaler om fagstoffet og i utviklingen av egne og andres språklige ferdigheter og innsikt. Det legges opp til oppgaveløsning individuelt, i par og små grupper. Undervisningsspråk vil hovedsaklig være spansk.

Emnets innhold vil være tilgjengelig på digital læringsplattform og gjennom nettbasert undervisning. Det vil også være mulighet for begrenset veiledning og undervisning i Halden hvis ønskelig og antall studenter er tilstrekkelig.

Selvstudium er en viktig del av studentenes arbeid, og det forutsettes derfor at studentene på egen hånd tilegner seg en stor del av det lære- og arbeidsstoffet som hører med i emnet. Det forventes bl.a. at studentene selv danner kollokviegrupper, at de arbeider selvstendig med autentiske tekster, for eksempel leser spanskspråklige aviser og ser spanskspråklige programmer på tv eller Internett.

 

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

To individuelle skriftlige oppgaver skal leveres til fastsatte frister. Én individuell muntlig samtale rundt fagstoff og selvvalgt tema på fastsatt dato.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Fem timers skriftlig eksamen.
Tillatt hjelpemiddel: spansk-spansk ordbok.
Karakterskala A - F.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

- Midtsemesterevaluerieng/underveisevaluering og sluttevaluering

Resultatene behandles av/i:

- Lærergruppe
- Studieleder
- Lokalt studiekvalitetsutvalg

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 21.05.2012:

Concha Moreno, Carmen Hernández, Clara Miki Kondo (2010) Gramática: Nivel Medio B1, Anaya, Madrid.

Leonardo Gómez Torrego (siste utg. 2011) Gramática didactica del español, Editorial SM, Madrid. ISBN: 978-84-675-4135-9

Leonardo Gómez Torrego (siste utg. 2011) Análisis sintáctico, Ediciones SM, Madrid.: ISBN:978-84-675-4134-2

Ruiz Rufino, Maximino J. (2011): 50 nueces de lengua y unas notas de gramática.

Unipub. ISBN 978-82-7477-526-8

Anbefalt tilleggslitteratur:

Chiquito, Ana Beatriz (2009) Spansk Referansegrammatikk, Fagbokforlaget, Bergen.

Kari Soriano Salkjelsvik & Petr Pitloun (2007) Gyldendal spanske lommegrammatikk, Gyldendal, Oslo.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:54:35