SFT41110 Interkulturell læring (Høst 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Emneansvarlig:
Jutta Eschenbach
Undervisningsspråk:
Tysk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i masterstudiet Fremmedspråk i skolen.

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

KUNNSKAPER
Studentene har kunnskaper om mekanismer som kan påvirke kommunikasjon mellom mennesker med forskjellig bakgrunn.
Videre har de kunnskaper om læringsstrategier som kan gi kommunikativ kompetanse i interkulturelle situasjoner.

FERDIGHETER
Studentene kan bruke sine kunnskaper om interkulturell kompetanse for å styrke formidling av kulturspesifikk kunnskap (kulturkunnskap, Landeskunde, civilization studies, etc.).

GENERELL KOMPETANSE
Studentene har et solid grunnlag for egenrefleksjon og holdningsendringer.
De er bevisste når det gjelder viktigheten av perspektivmangfold i læringsprosessen og når det gjelder forholdet mellom språk, kultur og identitet.

Innhold

  • Grunnleggende begreper og relevante emner innenfor fagområdet interkulturell kommunikasjon som settes i et didaktisk perspektiv. Eksempler er kulturbegrepet, verdier, etnosentrisme, verbal og ikke-verbal kommunikasjon, stereotypier, kulturell identitet og det multikulturelle klasserom.
  • Forholdet mellom språk, kultur og identitet.
  • Metoder og læringsstrategier innenfor fagområdet interkulturell didaktikk som kan bidra til å utvikle kommunikativ kompetanse i tverrkulturelle situasjoner.
  • Konkrete eksempler, med fokus på målspråkskulturer, som illustrerer metoder og læringsstrategier.

Undervisnings- og læringsformer

Studiet er nettbasert. I tillegg kommer en fellessamling. Emnet deles inn i flere enheter. For hver enhet vil det bli satt opp obligatorisk pensumlitteratur med oppgaver. Dette danner grunnlag for blant annet refleksjon og diskusjonsinnlegg. Det legges opp til at det dannes egne arbeidsgrupper basert på for eksempel interesser eller bakgrunn.
Undervisningen starter med en fellesdel på norsk. For øvrig er undervisningsspråket tysk.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Studentene må delta i et bestemt antall nettbaserte diskusjoner/oppgaver. Kravet til antall nettbaserte innlegg vil bli nærmere angitt ved semesterstart.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Prosessvurdering
Studentene skriver tre oppgaver i løpet av semesteret etter nærmere retningslinjer og innleveringsfrister. Oppgavene teller henholdsvis 25%, 25% og 50%. Det settes en samlet karakter for emnet til slutt.

Karakterskala A-F.

Dersom studenten blir vurdert til ikke bestått, eller ønsker å forbedre karakterer, må alle oppgavene skrives på nytt.
Dersom studenten ønsker å klage på karakteren, vil klagesensuren gjelde samlet karakter i emnet - dvs. alle tre oppgaver.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres to ganger hvert semester; en gang ved midtsemesterevaluering, som foretas muntlig ved møte mellom tillitsvalgte studenter og koordinator og/eller studieleder, og en gang som skriftlig sluttevaluering. 

Litteratur

Erl, Astrid/Marion Gymnich (2007): Interkulturelle Kompetenzen. Erfolgreich kommunizieren zwischen den Kulturen. Stuttgart: Klett.

Hofstede, Geert (2009): Lokales Denken, globales Handeln. Interkulturelle Zusammenarbeit und globales Management.München: dtv. (Kapittel 1, 2, 3, 4, 5). Tidligere utgave kan brukes.

Artikler i 'Kompendium: Interkulturell læring - tysk'

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:52:23