SFEG112010 Engelsk: Kulturstudier I 1-7 (Høst 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Karen P. Knutsen
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i valgfaget Engelsk 2 for grunnskolelærerutdanning 1-7.
Undervisningssemester
5. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
KUNNSKAPER:
Etter fullført emne skal studenten:
- ha kunnskap om levesett og kulturuttrykk i engelsktalende land med vekt på tekster for barn og unge som fremmer interkulturell læring,
- ha kunnskap om historiske, politiske og sosioøkonomiske forhold i et engelsktalende og komparative aspekter mellom målspråkslandet og egen kultur
- ha kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
FERDIGHETER:
Etter fullført emne skal studenten:
- kunne bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig tilpasset målgruppen i ulike situasjoner og være en god språkmodell for elevene
- kunne anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende planverk for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
- kunne legge til rette for elevenes arbeid med engelskspråklige tekster og deres utforskning av levesett og kulturuttrykk i engelsktalende land sett i relasjon til egen kultur
GENERELL KOMPETANSE:
Etter fullført emne skal studenten:
- kunne reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst i et historisk perspektiv
- kunne arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
- kunne vedlikeholde og utvikle egen språklige kompetanse
- kunne være en aktiv bidragsyter i et fagfellesskap og ha en beredskap for å anvende ny kunnskap og forskning innenfor faget
Innhold
Følgende temaer vil bli behandlet:
- Kunnskapsløftets hovedområder kultur, samfunn og litteratur i engelsk for barnetrinnet
- Interkulturell kommunikasjon / interkulturell læring
- Britisk historie og samfunnsliv
- Britisk litteratur i form av et utvalg romaner, noveller, skuespill og dikt med vekt på tekster for barn og unge
- Litteratur- og kulturpedagogikk med utgangspunkt i hovedområdet kultur, samfunn og litteratur i engelsk for barnetrinnet
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen blir gitt i forelesninger, seminarer og gruppetimer. Læringsplattform brukes til utveksling av informasjon.
Praksis
Praksisopplæringen er en integrert del av studiet og gjennomføres i nært samarbeid mellom student, PEL-lærer, praksisveileder og faglærer.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Studentene skal levere inn og få tilbakemelding på to oppgaver. I den siste oppgaven er det krav til bruk og dokumentasjon av sekundærlitteratur.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen.
Eksamen
Fem-timers skriftlig eksamen. Både språk og innhold teller.
Tillatt hjelpemiddel: Godkjent engelsk-engelsk ordbok.
Det gis individuelle karakterer. Det benyttes en gradert karakterskala fra A til F, hvor A er beste karakter, E er dårligst bestått karakter og F er ikke bestått.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- midtsemesterevaluering
- sluttevaluering
Resultatene behandles av/i:
- lærergruppe
- studieleder
- lokalt studiekvalitetsutvalg
Litteratur
Litteratur:
Griffith, K. (2002). Writing Essays about Literature
Knutsen, K. Kompendium: Culture Studies Fall (Available in the college bookstore)
McCormick, J. (2012). Contemporary Britain. (3rd ed.) Palgrave McMillan.Pinter, A. (2006): Teaching Young Language Learners. Oxford UP.
Et utvalg tekster fra lærebøker i engelsk trinn 1-7.
Barne- og ungdomslitteratur:
(Studentene velger et antall barnerim, dikt og billedbøker og I tillegg leser en klassisk og en modern bok fra følgende liste eller velger andre bøker I samråd med faglæreren).
Klassisk
Barrie, J.M. Peter and Wendy
Doyle, A.C. The Lost World
Faulkner, J. M. Moonfleet
Grahame, K. The Wind in the Willows
Kipling, R. The Jungle Book
Lewis, C.S. Chronicles of Narnia (choose from series)
Milne, A.A. Winnie the Pooh or The House at Pooh Corner
Stevenson, R.L. Kidnapped
Stoker, B. Dracula
Tolkien, J. R. The Hobbit
Moderne
Burgess, M. Billy Elliot (film)
Dahl, R. Matilda, The Twits, Charlie and the Chocolate Factory
Dowd, S. Bog Child
Doyle, R. Rover Saves Christmas
Fine, A. Flour Babies
Horowitz, A. Stormbreaker
Maloney, J.A. Bridge to Wiseman's Cove
Murphey, S. Hungry Ghosts
Strong, J.: My Granny's Great Escape
Wilson, J.: The Illustrated Mum or Dustbin Baby
I tillegg skal studentene lese et utvalg av følgende skjønnlitterære tekster (endelig pensumsliste kunngjøres senest ved semesterstart):
Romaner
· Bali Rai: (Un)arranged marriage (2001)
· Mark Haddon: The Curious Incident of the Dog in the Night-time (2003)
· J. K. Rowling: Harry Potter and the Philosopher's Stone (1997)
Skuespill
· Tom Stoppard: The Real Inspector Hound. (1968)
Et utvalg dikt og prosatekster (Kompendium)
Didaktikk
- Bøhn, H. m.fl. (2010). Fagdidaktikk. Kompendium. (Available in the college bookstore)
- Drew, I. & Sørheim, B. (2009). English Teaching Strategies: Methods for English Teachers of 10 to 16-year-olds
- Munden, J. & Myhre, A. (2007). Twinkle Twinkle. English 1-4.
- Kunnskapsløftet (2006): Læreplaner for gjennomgående fag i grunnskolen og videregående opplæring, Utdannings- og forskningsdepartementet.
Alt material som blir delt ut I forbindelse med undervisning og/eller lagt ut på læringsplattformen Fronter regnes også som pensum. Alle studenter må dessuten ha tilgang til en engelsk-engelsk ordbok, for eksempel Collins Cobuild Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, Oxford Advanced Learner's Dictionary eller en annen ordbok beregnet på brukere som ikke har engelsk som morsmål (Learners' dictionaries).
Til referanse/supplement:
- Fremmedspråksenteret (2008). IKT i språk - en veiledning for lærere. http://www.fremmedspraksenteret.no/ikt-veiledning
- Harmer, J. (2007). How to Teach English. Pearson English Language Teaching
- Harmer, J. (2007). The Practice of English Language Learning. Pearson English Language Teaching.
- Jones, D. (2006). English Pronouncing Dictionary. (16th ed.). Cambridge UP
- Pinter, A. (2006): Teaching Young Language Learners. Oxford UP.