SFB52209 Informasjon og samfunnskontakt (Høst 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Bjørg Hellum
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet bygger på kunnskaper i kommunikasjon og samfunnsfag fra de to første studieårene av bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.

Undervisningssemester

5. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

KUNNSKAPER
Studentene har tilegnet seg videregående kunnskap om en organisasjons kommunikasjon og relasjoner med omverdenen og medias betydning for organisasjoner.
 
FERDIGHETER
Studentenes kommunikative ferdigheter både på norsk og engelsk er blitt trent og videreutviklet i en helhetlig og virkelighetsnær kontekst.

GENERELL KOMPETANSE
Studentene har fått innblikk i informasjons- og kommunikasjonsarbeid i norskbaserte, internasjonalt rettede bedrifter og organisasjoner.
Studentene har utviklet etisk forsvarlige holdninger til informasjon og til relasjoner med organisasjonens interessenter og omgivelser.

Innhold

  • Informasjon og samfunnskontakt: strategi, målgrupper, relasjoner, medienes rolle, osv.
  • Retorikk og multimodalitet
  • De forskjellige journalistiske tekstsjangrene
  • Journalistisk skriving, nettskriving
  • Sosiale medier

Undervisnings- og læringsformer

Emnet har høy studentaktivitet med problemstillinger som behandles i gruppe- og plenumsdiskusjoner.
Studentene skriver tekster fortløpende på både norsk og engelsk. Tekstene diskuteres og kommenteres i seminar og gis også skriftlig tilbakemelding.
Gjesteforelesere fra akademia eller næringsliv kan bli invitert. Emnet gjennomføres både på norsk og engelsk.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Fire innleveringer av tekster på både norsk og engelsk.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til vurdering.

Eksamen

Mappevurdering
Mappen er individuell og inneholder to tekster. Tekstsjanger og andre tekstdata oppgis av foreleser. En av tekstene skal være skrevet på engelsk og en på norsk.

Karakter på skala A - F.

Ved ny eller utsatt eksamen kan mappen forbedres og leveres på nytt.

Ved forbedring av karakter leveres ny mappe ved ny regulær eksamen.

Klageadgang: Ved klage på sensur skal hele mappen vurderes på nytt

Evaluering av emnet

Emnet evalueres to ganger hvert semester; en gang ved midtsemesterevaluering, som foretas muntlig ved møte mellom tillitsvalgte studenter og koordinator og/eller studieleder, og en gang som skriftlig sluttevaluering.

Litteratur

Det tas forbehold om endringer før semesterstart.

  • Bonvik, Øystein (2010). Virksomhetens stemme. Oslo: Gyldendal Akademisk.
  • Ihlen, Øyvind & Per Robstad (2004). Informasjon og samfunnskontakt - perspektiver og praksis. Bergen: Fagbokforlaget.
  • Hellum, Bjørg (2011). Innføring i multimodal og retorisk analyse.
  • Forelesninger og annet materiale lagt ut på læringsplattform
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:52:57