SFB50710 Tekst og medier (Høst 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Bjørg Hellum
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne for bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.
Undervisningssemester
1. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
KUNNSKAPER
Studentene har god innsikt i forskjellene mellom de tre modellene for tekstoppbygging: den klassiske/akademiske modellen,
den journalistiske modellen og den dramatiske modellen.
De har forståelse for hvordan mediene arbeider og hvilke relasjoner som eksisterer mellom massemedia og organisasjonene.
De har kunnskap om hvordan sosiale medier benyttes i PR og markedsføring og betydningen av film/video og historiefortelling i dagens og fremtidens PR-virksomhet.
Studentene har tilegnet seg en analysemodell for sammensatte tekster.
FERDIGHETER
Studentene har god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk, noe som er en forutsetning for ansettelse som kommunikasjonsmedarbeider
i en norsk/norskbasert virksomhet.
Studentene har fått god trening i å skrive på norsk etter den akademiske såvel som etter den journalistiske og dramatiske modellen.
De har også trening i å analysere sammensatte tekster.
GENERELL KOMPETANSE
Studentene har generell kompetanse i å formidle stoff skriftlig på en hensiktsmessig og analytisk måte, og de har utviklet en etisk og kritisk
holdning til de forskjellige kommunikasjonsoppgavene.
De har dessuten forbedret sine norskferdigheter generelt.
Innhold
Ferdighetstrening og tekstproduksjon. Viktige temaer er:
Mottakeranalyse, analyse av sammensatte tekster, forskjellige teksttyper (sjangre) og modeller for tekstoppbygging.
Kunnskap om og trening i god og korrekt skriving på norsk.
Grunnleggende kunnskap om medienes betydning og forholdet mellom media og organisasjonene.
Sosiale medier og historiefortelling via film/videoer er viktige aspekter.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er organisert både med forelesninger, oppgaveløsning og skrivetrening. Studentene arbeider individuelt og i grupper. Mye av skrivetreningen og analysene skjer i den timeplanlagte tiden. I tillegg gis et antall innleveringsoppgaver.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Biblioteksundervisning med en skriftlig oppgave
Fire skriftlige innleveringer
Arbeidene utføres individuelt. Oppgaver og innleveringsfrister angis i semesterplanen. Arbeidskravene må være levert til fastsatt tid og godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Hvis arbeidet ikke vurderes som godkjent, får studenten en ny frist for innlevering av en forbedret utgave.
Oppgaver som skal leveres inn som mappebidrag til eksamen må være nye oppgaver, dvs. at studenten ikke kan benytte samme tekster til mappevurderingen. Se vurdering for mer informasjon.
Eksamen
Individuell mappevurdering
Mappen består av to tekster av nærmere angitt teksttype.
Karakter gis på skala A-F. Hvis mappen underkjennes, får studenten anledning til å levere en forbedret utgave ved ny eksamen.
Ved forbedring av karakter må kandidaten levere ny mappe ved ny regulær eksamen.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres to ganger hvert semester; en gang ved midtsemesterevaluering, som foretas muntlig ved møte mellom tillitsvalgte studenter og koordinator og/eller studieleder, og en gang som skriftlig sluttevaluering.
Litteratur
Det tas forbehold om endringer før studiestart.
Rognsaa, Aage (2004), Kunsten å skrive godt. Oslo: Universitetsforlaget. 234 s.
Vestad, Jon Peder & Bjarte Alme (2002), Mediespråk. Oslo: Det Norske Samlaget.
Hellum, Bjørg (2011), Innføring i multimodal og retorisk analyse.
Kompendium/tekstsamling
Forelesninger og annet materiale som legges ut på læringsplattformen.