SFB30311 Bedriftsrådgivning (Høst 2012–Vår 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Emneansvarlig:
John-Erik Andreassen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Obligatorisk emne i bachelor i økonomi og administrasjon, profilering i bedriftsøkonomiske emner
  • Valgfritt emne i andre profileringer og studier.

Undervisningssemester

5. og 6. semester (høst og vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Studenten

  • er kjent med praktisk og teoretisk tilnærming til aktivt konsulentarbeid
  • kan gjennomføre konkrete prosjekter på "oppdrag" fra bedrifter i regionen,
  • kan behandle et konkret arbeidsverktøy for å kunne arbeide med og gjennomføre konsulentoppdrag,
  • kan utvikle egne ideer i samarbeid med andre,
  • kan utprøve teamarbeid og ledelse i mindre grupper og finne muligheter for tverrfaglig utvikling.

Innhold

Emnet er delt inn i fire hoveddeler, som omfatter følgende hovedtema:

  • DEL I - Å arbeide som konsulent
  • Funksjon og idegrunnlag

    Konsultasjon som virksomhet

    • Næringsliv, konsultasjon og etikk
    • Profesjonsetikk og konsulentetikk
    • Metodisk angrepsvinkel
    • Strategiske verktøy og analyser
    • Konsulentteam - individ vs kollektiv
  • DEL II - Samarbeid
    • Konsulentroller
    • Personlige egenskaper
    • Konsulentstiler
    • Prosesskonsultasjon
    • Holdninger og innstillinger
    • Stress og personlig tilpasning
  •  DEL III - Intervensjon og økonomisk beslutningsadferd
    • Økonomisk adferd
    • Økonomiske faresignaler i en virksomhet
    • Intervensjonsstrategier
  •  DEL IV - Markedsføring
    • Markedsføring av konsulenttjenester
    • Markedsføring i virksomheter
    • Analytisk markedsføring
    • Utførende markedsføring
    • Tilbudsutforming og prissetting
    • Markedskommunikasjon

I arbeidet med disse hovedtemaene kobles teori med praktisk konsulentarbeid for eksterne oppdragsbedrifter.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er prosjektorientert med reelle konsulentoppdrag. Undervisningen gjennomføres ved hel- eller halvdagssamlinger. Undervisningen i teoretiske tema er knyttet opp til konsulentoppdragene. 

Gjennom konsulentoppdragene skal studenter med forskjellig faglig bakgrunn arbeide med faglige utfordringer i regionens næringsliv. Emnet er organisert med sikte på at studenter fra bachelorstudiet  for økonomi og  administrasjon, og studenter fra andre bachelorstudier, skal kunne møtes i felles utfordringer og trenes i tverrfaglig samarbeid.

Studentene bør være interessert i utfordringer innenfor små og mellomstore bedrifter eller organisasjoner.

Hovedspråket i undervisningen er norsk, deler av undervisningen kan foregå på engelsk.

Eksamen

Faglig rapport (gruppe eller individuelt) og individuell muntlig eksamen

Deleksamen 1: Faglig rapport, gruppe eller individuelt (teller 60 % av samlet karakter)

Deleksamen 2: Individuell muntlig (teller 40 % av samlet karakter), ca 30 minutters varighet, hvor rapporten skal presenteres og kandidaten eksamineres i emnets hovedtema.

Det gis én samlet karakter i emnet etter karakterskala A - F.

Ved ny og utsatt eksamen kan hver deleksamen tas på nytt. Ved ny eksamen i deleksamen 1, må kandidaten etablere seg i ny gruppe, eventuelt hele gruppen gå opp til ny eksamen.

Klage på karaktersetting på felles eksamensbesvarelse (gruppeeksamen) må undertegnes av samtlige i gruppen. Resultatet av klagesensuren gjelder for samtlige i gruppen.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Midtsemesterevaluering
  • Sluttevaluering

Resultatene behandles av:

  • Lærergruppen
  • Avdelingens Utvalg for studiekvalitet og internasjonalisering

Litteratur

Med forbehold om endringer innen semesterstart.

Emnet er problembasert, hvor studentene skal arbeide konkret og aktivt med problemstillinger de har definert i samarbeid med bedriftene og høgskolen. Litteraturen skal benyttes under konsulentperioden som bakgrunn for selvstendige valg og som oppslagsbøker for å finne mulig svar på konkrete problemstillinger som måtte oppstå under arbeidet. Litteraturlisten er grunnlitteratur til aktiv bruk i prosjektperioden:

  • Marnburg, Einar (red) (1997). Bedriftskonsultasjon Oslo: Tano Aschehoug 
  • Kubr. M. (1993). How to use and select consultants. A client's guide. Geneva: ILO
  • Ytterligere litteratur er under utarbeiding

 Supplerende litteratur:

  • Schein. E.H.(1987). Process consultation. Lessons for managers and consultants.Reading Massachutes: Addison Wesley.   

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:52:56