SFS10606 Komparative velferdsmodeller (Vår 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Emneansvarlige:
  • Geir C. Tufte
  • Catharina Bjørkquist
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram


Valgbart emne i bachelorstudium i samfunn, språk og kultur.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav



Undervisningssemester


4. eller 6. semester (vår), (etter fullført fordypningsenhet i enten tysk, engelsk eller statsvitenskap).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter fullført emne skal studentene ha tilegnet seg:

  • innsikt i den faglige debatten om velferdsstatens utvikling og overlevelsesevne
  • elementær kunnskap om komparativ metode, og hvordan ulike forskere sammenligner velferdsregimer.
  • innsikt i den faglige debatten om utviklingen av vestlige velferdsregimer der spenning mellom stat, marked, familie og det sivile samfunn danner basis for ulike former for velferdsmodeller.

Studentene skal dessuten ha fått en innføring i begrepet velferd og innsikt i oppbyggingen av velferdsstaten som politisk modell og som en grunnleggende betingelse for et demokratisk styresett i den vestlige verden. Studentene skal også ha utviklet en forståelse av ulike velferdsmodeller slik disse avspeiles i forholdet mellom stat, marked, familie og det sivile samfunn i ulike stater.

Innhold

Emnet gir en innføring i velferdsmodellenes egenart slik de har utviklet seg i en rekke OECD-land. Fokus legges på erfaringer fra Den nordiske modellen hvor forholdet mellom stat, marked og partipolitikk danner forhandlingsarenaer for fordeling og omfordeling av velferd i samfunnet. Velferdspolitikk sees på som et ledd i medborgerskapets utvikling, der forholdet mellom stat og borger har gjennomgått ulike utviklingsfaser. Det settes søkelys på de utfordringer som privatisering av offentlige tjenester og globalisering på det økonomiske plan medfører for staters evne og muligheter til å imøtekomme borgernes krav om sosial velferd. Emnet søker å belyse disse utfordringene med henvisning til erfaringer i ulike vestlige stater og fra ulike teoretiske perspektiver.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er organisert som forelesninger og gruppearbeid rundt utvalgte tema relatert til forelesningene. Biblioteket vil være involvert i undervisning og veiledning i bl.a. litteratursøk og i bruk av nettbaserte oppslagsverk.
Undervisningsspråket er norsk.

Praksis


Ingen praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Ingen arbeidskrav knyttet til emnet.

 

Eksamen

Semesteroppgave
Studentene skal skrive en selvstendig oppgave (12-15 sider) om et selvvalgt emne og med selvvalgt litteratur. Temaet skal godkjennes av faglæreren. Det er avsatt to timer til veiledning pr student.

Det benyttes bokstavkarakterer A - F.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres to ganger hvert semester; en gang ved midtsemesterevaluering, som foretas muntlig ved møte mellom tillitsvalgte studenter og koordinator og/eller studieleder, og en gang som skriftlig sluttevaluering.

Litteratur

Littaraturlista er sist oppdatert 8. november 2010.

Kjørstad, Monica, Tufte, Geir C. (Eds.): Care for Older People in Latvia, Lithuania, Norway and Sweden. Comparisons between Policies regarding Challenges from an Aging Population. (23 pages). Compendium.

Pierson, Christopher, Francis. G. Castles (Eds): The welfare state reader, 2006, Cambridge: Polity Press. (492 pages).

Streeck, W. & Thelen, K.A. (Eds): Beyond Continuity: Institutional Change in Advanced Political Economies, 2005, Oxford: Oxford University Press. (290 pages).

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:54:21