SFEG511110 Engelsk: Kulturstudier vår (5-10) (Vår 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Robert Mikkelsen
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Engelsk 1 for grunnskolelærerutdanning 5-10 (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

Vårsemester

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

KUNNSKAPER
Etter fullført emne skal studenten:

- ha kunnskap om samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i et engelsktalende land
- ha kunnskap om engelskspråklig litteratur, med vekt på barne- og ungdomslitteratur
- ha kunnskap om engelsk som verdensspråk og utviklingen av dets rolle som kontaktspråk for mennesker fra ulike land og kulturer og dets betydning for internasjonalisering innen utdanning og arbeidsliv
- ha kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern

FERDIGHETER
Etter fullført emne skal studenten:

- kunne bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig tilpasset målgruppen i ulike situasjoner og være en god språkmodell for elevene
- kunne anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende planverk for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
- kunne legge til rette for elevenes læring om og videre utforskning av samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i et engelsktalende land
- kunne analysere, velge ut og tilrettelegge arbeid med engelskspråklige tekster for barn og ungdom, samt anvende et presist, men tilpasset begrepsapparat i arbeidet med tekst

GENERELL KOMPETANSE
Etter fullført emne skal studenten:

- kunne formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
- kunne reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
- kunne arbeide selvstendig og/eller sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
- kunne være en aktiv bidragsyter i et fagfellesskap og ha en beredskap for å anvende ny kunnskap og forskning innenfor faget

Innhold

Følgende temaer vil bli behandlet:

  • Kunnskapsløftets hovedområder kultur, samfunn og litteratur i engelsk for mellom- og ungdomstrinnet
  • Amerikansk historie, samfunnsliv og politikk fra 1600-tallet til i dag, med hovedvekt på 1900-tallet
  • Amerikansk litteratur i form av et utvalg romaner, noveller, skuespill og dikt med vekt på tekster for barn og unge
  • Litteratur- og kulturpedagogikk med utgangspunkt i kompetanseområdet kultur, samfunn og litteratur i engelsk for mellom- og ungdomstrinnet.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen blir gitt i forelesninger, seminarer og gruppetimer. Læringsplattform brukes til utveksling av informasjon og innlevering av oppgaver, samt tilbakemeldinger.

Praksis

Praksisopplæringen er en integrert del av studiet og gjennomføres i nært samarbeid mellom student, praksisveileder og faglærer. Studentene skal ha 10 til 15 dagers praksis (avhengig av hvor mye praksis de har fått / skal ha i utdanningsløpet). Se programplan for hhv Grunnskolelærerutdanning 5. - 10. trinn og Allmennlærerutdanning for mer informasjon.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Et essay (minimum fem standardsider, 11.500 tegn) leveres til fastsatt tid
  • Refleksjonsoppgave fra praksisopphold (eller alternativ oppgave for studenter som ikke skal ha praksis) innleveres til fastsatt tid
  • Fremmøte i all undervisning i fagdidaktikk (minimum 80% tilstedeværelse). Studenter som ikke har anledning til å oppfylle kravet om obligatorisk tilstedeværelse må sende begrunnet søknad om fritak.

Arbeidskrav må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Eksamen er individuell og består av to deleksamener:

Innlevering (vektes 50%) og skriftlig eksamen, 3 timer (vektes 50%)

  1. Innlevering: En oppgave i kulturkunnskap (minimum 5 standardsider, 11.500 tegn) leveres til nærmere angitt frist. I arbeidet med oppgaven skal sekundærkilder brukes. Dette skal dokumenteres i en bibliografi, samt fotnoter i teksten. 
  2. En tre-timers skriftlig eksamen i litteratur. Tillatt hjelpemiddel: Godkjent engelsk-engelsk ordbok (må leveres inn før eksamen). Både språk og innhold teller.

Både innleveringen og skriftlig eksamen må være bestått for å få bestått karakter i emnet. Karakterer gis på en skala fra A-F der A er beste karakter, E er bestått og F er stryk.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

- midtsemesterevaluering og sluttevaluering

Resultatene behandles av/i:

- lærergruppe
- studieleder

Litteratur

The Norton Anthology of American Literature Shorter Seventh Ed. (New York: Norton, 2007). Litteratur merket med en stjerne (*) finnes i antologien.

S. Ro, Literary America: An Introduction to the Literature of the United States (Oslo: 1997)

R. Mikkelsen, Kompendium: Culture Studies 2 (Tilgjengelig i bokhandel, HiØ)


Barne- og ungdomslitteratur:

(Studentene velger et antall barnerim, dikt og billedbøker og i tillegg leser en klassisk og en modern bok fra følgende liste eller velger andre bøker i samråd med faglæreren)

Klassisk

Alcott, L.M. Little Women

Baum, L.F. The Wonderful Wizard of Oz

Burnett, F.H. The Secret Garden

Estes, E. The Hundred Dresses

Forbes, E. Johnny Tremaine

Harris, J.C. The Complete Tales of Uncle Remus

Montgomery, L.M. Anne of Green Gables

Rawls, W. Where the Red Fern Grows

White, E.B. Charlotte%9s Web or Stuart Little

Zindel, Paul The Pigman

Modern

Almond, D. The Fire-eaters /The Savage / Skellig

Balliett, B. Chasing Vermeer

Card, O. Ender%9s Game

Crew, L. Children of the River

Doctorow, C. Little Brother

Erdrich, L. The Birchbark House

Hinton, S. The Outsiders

Keene, C. Password to Larkspur Lane (or another Nancy Drew book)

Lowry, L. The Giver

Sendak, M. Where the Wild Things Are

Strickland, B. The Whistle, the Grave and the Ghost

Suess, Dr. The Cat in the Hat  (or another Suess title)

Meyer, S. Twilight

I tillegg skal studentene lese et utvalg av følgende skjønnlitterære tekster (endelig pensumliste kunngjøres senest ved semesterstart): 


Romaner: 

Twain, M. The Adventures of Huckleberry Finn

Fitzgerald, F.S. The Great Gatsby

Walker, A. The Color Purple

Foer, J.S. Extremely Loud and Incredibly Close


Skuespill:

O'Neill, The Hairy Ape

Miller, A. The Crucible

- Et utvalg dikt og noveller (se The Norton Anthology of American Literature)


   
KULTURKUNNSKAP

o    D. Mauk & J. Oakland, American Civilization,  Fourth Edition (Routledge 2002)

o    B. O:llaghan, An Illustrated History of the USA (Longman 1996)

o    Fra Norton: Introduksjons- og oversiktsavsnittene

I tillegg kommer regelmessig lesing av aviser og tidsskrifter.  


FAGDIDAKTIKK 
- Bøhn, H. m.fl. (2010). Kompendium: Fagdidaktikk. (Tilgjengelig i bokhandel, HiØ) 

- Drew, I. & Sørheim, B. (2009). English Teaching Strategies: Methods for English Teachers of 10 to 16-year-olds.

- Kunnskapsløftet (2006): Læreplaner for gjennomgående fag i grunnskolen og videregående opplæring, Utdannings- og forskningsdepartementet. 

Alt materiale som blir delt ut i forbindelse med undervisning og/eller lagt ut på læringsplattformen Fronter regnes også som pensum.  Alle studenter må dessuten ha tilgang til en engelsk-engelsk ordbok, for eksempel Collins Cobuild Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, Oxford Advanced Learner's Dictionary eller en annen ordbok bregnet på brukere som ikke har engelsk som morsmål (Learner's dictionaries).  


Til oppslag og supplement:

-       Fremmedspråksenteret (2008). IKT i språk %3 en veiledning for lærere.   http://www.fremmedspraksenteret.no/ikt-veiledning

-       Harmer, J. (2007). How to Teach English. Pearson English Language Teaching

-       Harmer, J. (2007). The Practice of English Language Learning. Pearson English Language Teaching.

-       Jones, D. (2006). English Pronouncing Dictionary. (16th ed.). Cambridge UP

-       Pinter, A. (2006): Teaching Young Language Learners. Oxford UP.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:52:51