SFB51109 Virksomhetskommunikasjon II (Vår 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Emneansvarlig:
Eva Lambertsson Björk
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.
Profileringsemne i bachelorstudiet i økonomi og administrasjon, profilering: internasjonal kommunikasjon.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Det anbefales forkunnskaper fra emnet Virksomhetskommunikasjon I (10 stp).

Undervisningssemester

Bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon: 2. semester (vår).
Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon, profilering internasjonal kommunikasjon: 6. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Gjennom den den muntlige delen av emnet vil studentene ved avsluttet kurs ha fått gode kunnskaper om forhandlingsteori og forhandlingsterminologi samt ferdigheter i å forhandle målrettet. Videre vil ordforråd og kommunikasjonsferdigheter ha blitt forbedret gjennom lesing, diskusjon og presentasjoner.

Gjennom den skriftlige delen av emnet vil studentene ha tilegnet seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter i å skrive avanserte forretningstekster. De vil også ha videreutviklet sine generelle engelske språkferdigheter.

Innhold

Den muntlige delen av emnet dekker forhandlingsstrategi og -teknikk, lesing av litteratur, og diskusjoner. Arbeidet vil blant annet bestå av casestudier og øvinger i å forhandle.

Den skriftlige delen av emnet dekker forretningstekster som rapporter, e-post, memoranda, CV og jobbsøknader. Undervisningen legger også vekt på bruken av tjenlige kommunikasjonsstrategier samt relevante strukturer, konvensjoner og terminologi.

Undervisnings- og læringsformer


Forelesninger og grupper. Undervisningsspråk er engelsk.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

- En forhandling.
- To skriftlige innleveringer som skal leveres til fastsatte frister i løpet av semesteret
- Obligatorisk biblioteksundervisning
- Det forutsettes minst 80% frammøte i den muntlige delen for å kunne fremstille seg til eksamen. Studenter som ikke har anledning til å oppfylle kravet om obligatorisk tilstedeværelse må sende begrunnet søknad om fritak.

Arbeidskravene må være godkjent til fastsatt tid før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell semesteroppgave (omfang: 12-15 sider) og muntlig eksamen (ca. 30 minutter).
Muntlig eksamen kan justere skriftlig karakter med to trinn på karakterskala A - F. Både semesteroppgave og muntlig eksamen må være bestått for å få endelig karakter i emnet. Ingen hjelpemidler tillatt til muntlig eksamen.

Hvis semesteroppgaven underkjennes, får studenten anledning til å levere forbedret utgave ved ny eksamen.
Ved ønske om å forbedre eksamensresultatet må begge komponenter tas på nytt.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres to ganger hvert semester; en gang ved midtsemesterevaluering, som foretas muntlig ved møte mellom tillitsvalgte studenter og koordinator og/eller studieleder, og en gang som skriftlig sluttevaluering. 

Litteratur

Locker, K. & S. Kaczmarek (2007). Business Communication: Building Critical Skills. 3rd ed. New York: McGraw-Hill.
Fisher, R., W. Ury & B. Patton (1997). Getting to Yes. Negotiating an Agreement without Giving In. London: Arrow. 
En roman. Tittel oppgis ved semesterstart. 
Kompendium
Alt materiale som legges ut på læringsplattform

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:54:19