SFB10502 Markedsføring og foretaksstrategi (Vår 2011)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Emneansvarlig:
- Carsten Martin Syvertsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i
- bachelorstudiet i økonomi og administrasjon
- bachelorstudiet i revisjonsfag
- bedriftsøkonomi, årsstudium
- bachelorstudium i informasjonssystemer og IT-ledelse
Valgfritt emne for andre studieprogram.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
SFB10306/SFB10309 Innføring i bedriftsøkonomisk analyse med IKT eller tilsvarende kunnskaper er ønskelig.
Undervisningssemester
Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon: 2. semester (vår).
Bachelorstudiet i revisjonsfag: 2. semester (vår).
Bedriftsøkonomi, årsstudium: 2. semester (vår).
Bachelorstudiet i informasjonssystemer og IT-ledelse: 4. semester (vår).
Bachelorstudiet i digital medieproduksjon: 4. semester (vår).
Innhold
Formulering av strategi på bakgrunn av en forståelse av bedriftens omgivelser og dens kjernekompetanse står sentralt. Strategiprosesser, bransjeanalyse, verdikjedeanalyse, strategi som konkurransefortrinn, valg av strategi, implementering og kontroll, er emner som tas opp.
Hovedbegreper i markedsføringen. Hovedfaser i markedsføringsprosessen og markedsplanlegging. Bedriftens interne og eksterne arbeidsbetingelser. Kjøpsatferd og kjøpsprosess i ulike markeder. Markedssegmentering. Markedsføringsstrategier mht. produktsposisjonering, produktutvikling, ulike faser i produktenes livssyklus og ulike markedsposisjoner. Instrumenter i markedsføringen: produktpolitikk, prispolitikk, distribusjonspolitikk og kommunikasjonspolitikk. Markedsforskning og organisering av markedsføringsfunksjonen.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeid, veiledning.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
To innleveringsoppgaver (gruppearbeider) må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Skriftlig individuell firetimers eksamen. Ingen hjelpemidler. Karakterskala: A - F.
Evaluering av emnet
Det gjennomføres midtsemesterevaluering og sluttevaluering.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 11.01.2011
Rosendahl og Hodne (2008). Markedsføring i ett tverrfaglig perspektiv, 1. utgave. Oslo: Cappelen Damm. 490 s.
Roos, Göran, Georg von Krogh og Johan Roos (2005). Strategi - En innføring. 4. utgave. Bergen: Fagbokforlaget. 371 s.