SFB10502 Markedsføring og foretaksstrategi (Vår 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Emneansvarlig:
Carsten Martin Syvertsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i 

  • bachelorstudiet i økonomi og administrasjon
  • bachelorstudiet i revisjonsfag
  • bedriftsøkonomi, årsstudium
  • bachelorstudium i informasjonssystemer og IT-ledelse

Valgfritt emne for andre studieprogram.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

SFB10306/SFB10309 Innføring i bedriftsøkonomisk analyse med IKT eller tilsvarende kunnskaper er ønskelig.

Undervisningssemester

Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon: 2. semester (vår).
Bachelorstudiet i revisjonsfag: 2. semester (vår).
Bedriftsøkonomi, årsstudium: 2. semester (vår).
Bachelorstudiet i informasjonssystemer og IT-ledelse: 4. semester (vår).
Bachelorstudiet i digital medieproduksjon: 4. semester (vår).

Innhold


Formulering av strategi på bakgrunn av en forståelse av bedriftens omgivelser og dens kjernekompetanse står sentralt. Strategiprosesser, bransjeanalyse, verdikjedeanalyse, strategi som konkurransefortrinn, valg av strategi, implementering og kontroll, er emner som tas opp.
Hovedbegreper i markedsføringen. Hovedfaser i markedsføringsprosessen og markedsplanlegging. Bedriftens interne og eksterne arbeidsbetingelser. Kjøpsatferd og kjøpsprosess i ulike markeder. Markedssegmentering. Markedsføringsstrategier mht. produktsposisjonering, produktutvikling, ulike faser i produktenes livssyklus og ulike markedsposisjoner. Instrumenter i markedsføringen: produktpolitikk, prispolitikk, distribusjonspolitikk og kommunikasjonspolitikk. Markedsforskning og organisering av markedsføringsfunksjonen.

Undervisnings- og læringsformer


Forelesninger, gruppearbeid, veiledning.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

To innleveringsoppgaver (gruppearbeider) må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Skriftlig individuell firetimers eksamen. Ingen hjelpemidler. Karakterskala: A - F.

Evaluering av emnet

Det gjennomføres midtsemesterevaluering og sluttevaluering.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 11.01.2011

 

Rosendahl og Hodne (2008). Markedsføring i ett tverrfaglig perspektiv, 1. utgave. Oslo: Cappelen Damm. 490 s.

 

Roos, Göran, Georg von Krogh og Johan Roos (2005). Strategi - En innføring. 4. utgave. Bergen: Fagbokforlaget. 371 s.

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:54:17