SSPG510110 Spansk språk og kommunikasjon 1 (Høst 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Berit Grønn
Undervisningsspråk:
Spansk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Spansk 1 for grunnskolelærerutdanning 5-10 (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

Høstsemester

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
Etter fullført emne har studentene:

  • kunnskap om uttale og intonasjon og grunnleggende kjennskap til sentrale språkstrukturer i spansk
  • kunnskap om dagligliv, sentrale tradisjoner, skikker og tenkemåter i spansktalende land

Ferdigheter
Etter fullført emne skal studentene:

  • kunne kommunisere med god uttale og intonasjon og fritt bruke sentrale språkstrukturer og et basisordforråd i spansk
  • kunne forstå lengre muntlige og skriftlige autentiske tekster i ulike sjangre og media
  • kunne bruke ulike digitale verktøy i en tilpasset språklæringssituasjon

Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studentene:

  • kunne legge tilrette for varierte og tilpassede læringsaktiviteter som fremmer utvikling av lytting, tale, lesing og skriving
  • kunne finne relevante læringsressurser og kunne nyttiggjøre seg disse på hensiktsemessig måte, både for egen læring og i formidlingssituasjoner

Innhold

Studentene får en teoretisk og praktisk innføring i spansk uttale: De får gjennom kontrastiv beskrivelse av spansk og norsk grunnlaget for å formidle innsikten videre til elevene. Studentene får en teoretisk og praktisk innføring i spansk språklære, med vekt på morfologi, syntaks og semantikk, samt språkstrukturer og språkbruk. Videre gjøres studentene i stand til å uttrykke seg på et mest mulig idiomatisk spansk gjennom fri skriftlig produksjon, oversettelser og dialoger. Kommunikativ kompetanse trenes opp gjennom autentiske spanske tekster, og kontrastiv forståelse oppøves, slik at studentene blir i stand til å formidle spansk språk videre til elevene.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen blir gitt i forelesninger og gruppetimer. Læringsplattform brukes til distribusjon av grunnlagsdokumenter, sentralt studiemateriell og oppgaver, samt annen relevant informasjon om emnet. Selvstudium inngår i læringsformene.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Minimum 80% deltakelse i undervisningen er en forutsetning for å kunne avlegge eksamen. Studenter som ikke har anledning til å oppfylle kravet om obligatorisk tilstedeværelse, må sende begrunnet søknad om fritak.
  • I tillegg må en skriftlig oppgave være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Fem timers skriftlig eksamen.
Tillatt hjelpemiddel: spansk-spansk ordbok.
Karakterskala A - F.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal  kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Midtsemesterevaluerieng/underveisevaluering
  • Sluttevaluering

Resultatene behandles av/i:

  • Lærergruppe
  • Lokalt studiekvalitetsutvalg

Litteratur

Litteraturlista er sis oppdatert våren 2010. Det tas forbehold om endringer før studiestart.

Miquel, Lourdes; Rápido, rápido, Difusión, Barcelona 2002. Rápido, Rápido (tekstbok) + CD.
ISBN 9788484434610

Rápido, Rápido (øvingsbok).
ISBN 9788484430834

Chiquito, Ana Beatriz: Spansk Referansegrammatikk, Fagbokforlaget, 2009
ISBN 978-82-450-0126-6

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:54:16