SFT42011 Elevspråkanalyse (Høst 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Emneansvarlige:
  • Kåre Solfjeld
  • Lene Nordrum
Undervisningsspråk:
Tysk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i masterstudiet Fremmedspråk i skolen.

Undervisningssemester

3. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter fullført emne skal studentene:

  • Ha kunnskap om særtrekk ved elevspråk
  • Ha kjennskap til sentrale teorier som beskriver og forklarer særtrekk ved elevspråk
  • Ha kjennskap til feilanalyse i teori og praksis
  • Ha kjennskap til hvordan man kan gjennomføre empiriske undersøkelser av elevspråk
  • Kunne gjennomføre elevspråksanalyser og bruke resultatene i undervisningen
  • Kunne bruke resultater av elevspråksanalyse og den innsikt de gir, for å kunne gi elevene god evaluering og tilbakemelding
  • Kunne presentere og diskutere lingvistiske aspekter ved elevspråk


Innhold

Emnet tar for seg sentrale teorier om elevspråk og fremmedspråksinnlæring. Det legges stor vekt på analyse av autentiske elevtekster. Denne analysen knyttes til relevante teoretiske aspekter ved og perspektiver på elevspråk.

Undervisnings- og læringsformer

Studiet er nettbasert, med en samling i begynnelsen av semesteret. Det forutsettes at studentene deltar aktivt i nettdiskusjoner og foretar praktiske studier av elevspråk.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Hver student skal levere to diskusjonsbidrag som må godkjennes før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuelt skriftlig prosjektarbeid. Karakterskala A-F.

Dersom kandidaten ikke består eller ønsker å forbedre karakteren, kan kandidaten levere forbedret utgave av prosjektarbeidet.

Evaluering av emnet

Studentene oppmuntres til å gi respons og tilbakemelding til emneansvarlig underveis. I tillegg foretas det en skriftlig evaluering mot slutten av semesteret.

Litteratur

Apeltauer, Ernst (1997): Grundlagen des Erst- und Fremdsprachenerwerbs. Berlin: Langenscheidt. Teil II (Aneignung einer fremden Sprache) 

Dentler, Sigrid (2000): Deutsch und Englisch. Das gibt immer Krieg! In: Dentler, Sigrid/Hufeisen, Britta/Lindemann, Beate (Red.): Tertiär- und Drittsprachen. Projekte und empirische Untersuchungen. Tubingen: Stauffenburg.

Diehl, Erika/Christen, Helen/Leuenberger, Sandra/Pelvat, Isabelle/Studer, Therese (2000): Grammatikunterricht: Alles für der Katz? Untersuchungen zum Zweitsprachenerwerb Deutsch, Kapitlene 6.2.1 til 6.2.5, Tübingen: Niemeyer

Edmondson, Willis/House, Juliane (2000): Einführung in die Sprachlehrforschung.

Fabricius-Hansen: Kontraster og fejl. Indføring i kontrastiv  beskrivelse og elevsprorgsanalyse på norsk-tysk grundlag.Osloer Beiträge zur Germanistik 7, Universitetet i Oslo. Dette kompendiet er skrevet på dansk, man har tysk som målspråk som tema. Det kan bestilles fra Index bokhandel, HiØ, Halden (rose.steiner@hiof.no)

Harden, Theo (2006): Angewandte Lingustik und Fremdsprachendidaktik. Tübingen: Narr.

Kjär, Uwe (2000): Deutsch als L3. Zur Interimsprache schwedischer Deutschlerner (unter Berücksichtigung des Einflusses des Englischen als L2). In: Dentler, Sigrid/Hufeisen, Britta/Lindemann, Beate (Hrsg.): Tertiär- und Drittsprachen. Projekte und empirische Untersuchungen. Tubingen: Stauffenburg, 41-55.

Klein, Wolfgang (1992): Zweitspracherwerb. Eine Einführung. Frankfurt: Athenäum

Svenske og norske læreplaner for skolen: http://www.skolverket.se og http://www.utdanningsdirektoratet.no

I tillegg til denne litteraturen lages det et kompendium (på papir og/eller elektronisk) som inneholder eksempler på elevtekster.

Nettressurser om vurdering:

http://www.udir.no/Tema/Vurdering

http://www.skolenettet.no/vurdering

http://www.utdanningsetaten.oslo.kommune.no/vfl

 

Tilleggslitteratur

Kurset vil primært ta utgangspunkt i den litteraturen/de nettressursene som er angitt ovenfor. Her følger et par videre titler for eventuell utfyllende lesning omkring temaet:

Gass, Susan M./Selinker, Larry (1994): Second language acquisition. London: Longman.

Handwerker, Brigitte (Red.) (1995): Fremde Sprache Deutsch. Narr: Tübingen.

Hufeisen, Britta/Neuner, Gerhard (Red.) (2005): Mehrsprachigkeitskonzept - Tertiärsprachenlernen - Deutsch nach Englisch. Strasbourg: Council of Europe Publishing.

James, Carl (1998): Errors in language learning and use. Exploring error analysis. London: Longman

Wegener, Heide (Hrsg.) (1998): Eine zweite Sprache lernen. Empirische Untersuchungen zum Zeitspracherwerb. Narr: Tubingen.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:52:06