SFFG520110 Franske tekster og sjangre (Høst 2011–Vår 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- André Avias
- Undervisningsspråk:
- Fransk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Fransk 2 for grunnskolelærerutdanning 5-10.
Undervisningssemester
Høsten 2012 og våren 2013
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap:
Studentene skal ha kunnskap om tekststrukturer og om språklige virkemidler som brukes i skriveprosessen. De skal ha kjennskap til og kunnskap om bruk av tekstlige uttrykk på fransk (som skjønnlitteratur, barnelitteratur, sakprosa, tegneserier, sanger, film, forskjellig tekstlige uttrykk på Internett m.m.)
Ferdigheter:
Studentene skal kunne lese franske skjønnlitterære og andre autentiske tekster i ulike sjangre og nyttiggjøre seg forskjellige tolknings- og lesestrategier. De skal selv kunne produsere på fransk forskjellige typer tekster. Studentene skal kunne planlegge, gjennomføre og vurdere franskundervisning tilpasset elever på 5-10 trinn.
Generell kompetanse:
Studentene skal kunne utvikle, analysere og vurdere egne lærings- og kommunikasjonsstrategier, og hjelpe elevene med å utvikle passende lærings- og kommunikasjonsstrategier. De skal kunne planlegge og gjennomføre undervisningsprosjekt knyttet til kulturelle, tekstlige og samfunnsmessige aspekt i de fransktalende landene.
Studentene skal kunne bruke aktuelle digitale verktøy i arbeidet med tekstlige uttrykk , og generelt i en språklærings- og undervisningssammenheng.
Innhold
Studentene skal få innsikt i fransk kultur og frankofoni, i egen og andres tankemåter gjennom studiet av franskspråklige tekster. De skal også få en innføring i ulike sjangre i et diakront og teoretisk perspektiv, samt bli kjent med sjangrenes egenart og stilistiske virkemidler. Videre skal studentene oppøves til en kritisk tilnærming og til å analysere ulike tekster. De skal kunne drøfte kriterier for valg av tekster i undervisningen og deretter ulike måter å anvende dem på.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen blir gitt i forelesninger og gruppetimer. Læringsplattform brukes til distribusjon av grunnlagsdokumenter, sentralt studiemateriell og oppgaver, samt annen relevant informasjon om emnet. Selvstudium inngår i læringsformene.
Praksis
10 dager på høsten og 10 dager på våren. Praksis administreres i samarbeid med Avdeling for lærerutdanning.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Deltakelse i oppgaveløsning gjennom hele studiet
- En skriftlig innlevering og en muntlig presentasjon per semester.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Skriftlig individuell eksamen (4 timer). Tillatt hjelpemiddel: fransk-fransk ordbok. Karakter gis på en skala fra A-F, der A er beste karakter, E er bestått og F er ikke bestått.
Studentene har klagerett på skriftlig eksamen.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Midtsemesterevaluerieng/underveisevaluering og
- Sluttevauering
Resultatene behandles av/i:
- Lærergruppe
- Lokalt studiekvalitetsutvalg
Litteratur
Pensumlitteraturen fastsettes hvert år av faglærer. Pensumlitteraturen omfatter hele verk, kortere tekster, tekstutdrag, barne- og ungdomslitteratur, fabler, viser, tegneserier, samt avisartikler og tekster fra fakta- og lærebøker. Det vil også bli presentert eksempler på filmer og nettsteder. Studentene skal lese 2 romaner, hvorav en fra tiden etter 1945. I tillegg skal de lese et teaterstykke, og et utvalg på ca. 250 sider med kortere tekster og utdrag av verk som tilsammen sikrer et litteraturhistorisk perspektiv.
Som utfyllende lesning anbefales en litteraturhistorie som Xavier Dacros: Historie de la littérature française, Hachette Education (pocketutgave).
Daniel Bergez: L'explication de texte littéraire, Armand Colin, 2008.