SFE42209 Litteratur i undervisningen II (Høst 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Emneansvarlig:
Karen P. Knutsen
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i masterstudiet Fremmedspråk i skolen.

Undervisningssemester

3. semester, høst.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter fullført emne skal studentene ha blitt motivert og inspirert til å bruke barne- og ungdomslitteratur i sin undervisning. Emnet skal videreutvikle det grunnlaget som ble lagt i Litteratur i undervisningen I og studentene har fått en større fortrolighet med det litteraturdidaktiske kunnskapsfeltet både når det gjelder tekstutvalg, arbeidsmetoder og kommunikasjonspotensialet i litterære tekster.

Studentene har god kjennskap til sentrale litteraturteoretiske tema og metoder. De er seg bevisst sammenhengen mellom litterær/litteraturdidaktisk teori og praktisk klasseromsundervisning. De kan definere de litterære tekstenes didaktiske potensiale og omsette dette i konkrete undervisningskonsepter. De er dyktige til å finne frem til relevante medie- og IKT-ressurser som kan brukes i undervisningen.

Kjønns- og likestillingsperspektiv er sentrale i all litteraturundervisning. I og med at kategoriene kjønn og flerkulturalitet tematiseres spesielt, har studentene fått den nødvendige teoretiske bakgrunnen slik at de kan være oppmerksomme på denne dimensjonen i eget virke.

Innhold

Den innledende teoretiske delen omhandler sentrale problemstillinger innenfor feltet resepsjonsestetikk og leserorientert forskning, kjønnsspørsmål, flerkulturalitet og post- hhv. senmoderne barne- og ungdomslitteratur.

Mens studentene i Litteratur i undervisningen 1 har trent på å vurdere og velge aktuelle tekster, er fokuset i dette kurset på å utvikle konkrete undervisningsprosjekter. Studentene skal også arbeide med å integrere andre medier, f.eks. film, i undervisningen. Studentene skal selv velge ut litterære tekster, film og nettsteder eller andre elektroniske ressurser som de mener egner seg som utgangspunkt for konkrete undervisningsprosjekter. Derfor legger de selv opp sitt pensum i primærlitteratur ut fra dette. Dette krever at de bruker biblioteket aktivt og setter seg inn i nødvendige bibliotek-, media- og IKT-ressurser.

Undervisnings- og læringsformer

De fysiske samlingene prioriterer forelesning/seminar og gruppearbeid. Gjennom forelesning/seminar presenteres og problematiseres hovedlinjene i emnet; gjennom gruppearbeid settes studentaktiv læring i fokus for å utfordre studentenes kritiske sans og selvstendighet samt motivere dem til videre arbeid i mellomperiodene. Aktiv bruk av bibliotekressurser inngår. I mellomperiodene legges det vekt på samlæring og individuell læring. Metoder som f.eks. wiki, blogg eller chat skal legge til rette for faglig diskusjon i mellomperiodene; den individuelle oppfølgingen oppfylles gjennom underveisveiledning (jf. vurdering).
Undervisningen starter med en fellesdel på norsk eller svensk. For øvrig er undervisningsspråket engelsk.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Studentene skal skrive minst tre innlegg (1-2 sider pr. innlegg) i nettdiskusjoner om pensumrelaterte temaer.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Semesteroppgave og eventuelt en muntlig prøve

  • Semesteroppgaven er et didaktisk opplegg for bruk av barne- og ungdomslitteratur i klasserommet. Undervisningsopplegget skal ha en teoretisk fundering. Arbeidet skrives på engelsk, og skal ha et omfang på ca. 10-12 sider. Tema for oppgaven skal godkjennes av faglærer. Det gis underveisveiledning.
  • Studentene KAN bli tatt ut til en muntlig prøve. I prøven (ca. 25 minutter) kan kandidaten bli bedt om å gi en kort presentasjon (10 minutter) av semesteroppgaven hvor sammenhengen mellom teoretisk fundering og praksis står sentralt. Resten av prøven vies diskusjon av ulike aspekter ved pensum.

For semesteroppgaven forutsettes bibliografi og adekvat noteapparat. Ved vurderingen legges det vekt både på refleksjonsnivå, kunnskapsnivå og språklige ferdigheter.

Det benyttes karakterskala A-F på semesteroppgaven. Den eventuelle muntlige prøven kan virke justerende opp eller ned ett trinn på karakterskala A-F og det settes til slutt en samlet karakter i emnet.

 

Evaluering av emnet

Det gjennomføres skriftlig midtsemester- og sluttevaluering.

Litteratur

Primærlitteratur:

Studentene velger 10 tekster, 2 filmer og 2 nettsteder eller andre elektroniske ressurser på målspråket (fordelingen kan endres etter nærmere avtale med faglærer). Utvalget skal gjenspeile mangfoldet i barne- og ungdomslitteraturen, inkludert billedbøker, og ulike alders- og målgrupper skal være representert.

Utvalget skal godkjennes av faglærer.

Teoretisk pensum[1]

Felles pensum:

Lundahl, Bo. Engelsk språkdidaktikk: Texter, kommunikasjon,
språkutvikling
. Lund: Studentlitteratur, 2009

Møller, Hans Henrik; Henrik Poulsen og Bo Steffensen. Litteratur i undervisningen: mellem analyse og oplevelse. Frederiksberg: SAmfundslitteratur, 2010.

Språkspesifikt pensum

Utvalgte kapitler fra følgende basisbøker:[2]

Carter, Ronald; Michael N. Long. Teaching Literature. 1991. Harlow, England & New York: Longman, 1996.

Collie, Joanne; Stephen Slater. Literature in the Language Classroom: A resource book of ideas and activities. Cambridge: Cambridge University Press. 1988.

Hunt, Peter. An Introduction to Children's Literature. Oxford & New York: Oxford UP, 1994.

Wolf, Shelby A.  Interpreting Literature with Children. Mahwah, NJ &London: Lawrence Erlbaum Assoc., 2004.

Utvalgte artikler/kapitler fra:[3]

Clark, Berverly L. and Margaret R. Higonnet (eds.). Girls Boys Books Toys: Gender in Children's Literature and Culture. Baltimore and London: Johns Hopkins UP, 1999

Hunt, Peter (red.) International Companion Encylopedia of Children's Literature. London & New York: Routledge, 1996

Nodelman, Perry and Mavis Reimer. The Pleasures of Children's Literature, 3rd ed. Boston: Allyn and Bacon, 2003.

Eget compendium med artikler som kan kjøpes ved HiØ

Referanselitteratur:

Carpenter, Humphrey; Mari Prichard. The Oxford Companion to Children's Literature. Oxford and New York: Oxford UP, 1987.

Peck, John; Coyle, Martin. Literary Terms and Criticism. Hampshire, New York: Palgrave Study Guides, 2002.

Steffensen, Bo. Når børn læser fiktion: grundlaget for den nye litteraturpædagogik. København: Akademisk forlag, 2005 (311 s.)

Zipes, Jack et al. The Norton Anthology of Children's Literature. New York
and London: Norton, 2005



[1] Flere pensumbøker og -artikler brukes både i Litteratur i undervisningen I og II.

[2] Basisbøkene i engelsk brukes både i Litteratur i undervisningen I og II.

[3] En del artikler samles i eget kurskompendium som er felles for Litteratur i undervisningen I og II.



 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:52:01