SFE42011 Elevspråkanalyse (Høst 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Emneansvarlig:
Lene Nordrum
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i masterstudiet Fremmedspråk i skolen.

Undervisningssemester

3. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter fullført emne skal studentene:

  • Ha kunnskap om særtrekk ved elevspråk
  • Ha kjennskap til sentrale teorier som beskriver og forklarer særtrekk ved elevspråk
  • Ha kjennskap til feilanalyse i teori og praksis
  • Ha kjennskap til hvordan man kan gjennomføre empiriske undersøkelser av elevspråk
  • Kunne gjennomføre elevspråksanalyser og bruke resultatene i undervisningen
  • Kunne bruke resultater av elevspråksanalyse og den innsikt de gir, for å kunne gi elevene god evaluering og tilbakemelding 
  • Kunne presentere og diskutere lingvistiske aspekter ved elevspråk

Innhold

Emnet tar for seg sentrale teorier om elevspråk og fremmedspråksinnlæring. Det legges stor vekt på analyse av autentiske elevtekster. Denne analysen knyttes til relevante teoretiske aspekter ved og perspektiver på elevspråk.

Undervisnings- og læringsformer

Studiet er nettbasert, med en samling i begynnelsen av semesteret. Det forutsettes at studentene deltar aktivt i nettdiskusjoner og foretar praktiske studier av elevspråk.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Hver student skal levere to diskusjonsbidrag som må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuelt skriftlig prosjektarbeid. Karakterskala A-F.

Dersom kandidaten ikke består eller ønsker å forbedre karakteren, kan kandidaten levere forbedret utgave av prosjektarbeidet.

Evaluering av emnet

Det gjennomføres skriftlig midtsemester- og sluttevaluering.

Litteratur

Gass, Susan M. and Larry Selinker. 2008. Second Language Acquisition 3rd ed. New York: Routledge

James, Carl. 1998. Errors in Language Learning and Use. London: Longman

O'Keefe, Anne, Michael McCarthy and Ronald Carter. 2007. From Corpus to Classroom. Cambridge: Cambridge University Press. Kap 3 og 4.

Axelson, Margareta Westergren and Angela Hahn. 2001. The use of the progressive in Swedish and German advanced learner English - a corpus-based case study. ICAME Journal 25: 5-30.

Granger, Sylviane. 1996. From CA to CIA and back: An integrated approach to computerized bilingual and learner corpora. In K. Aijmer, G. Altenberg and M. Johansson (eds), Languages in Contrast. Papers from a Symposium on Text-based Cross-linguistic Studies, Lund 4-5 March 1994. Lund Studies in English 88. Lund: Lund University Press. 37-52.

Granger, Sylviane. 2002. A bird's-eye view of learner corpus research. In S. Granger, J. Hung and S. Petch-Tyson (eds), Computer Learner Corpora, Second Language Acquisition and Foreign Language Teaching. Amsterdam: John Benjamins. 3-33.

Kennedy, Graeme. 2008. Phraseology and language pedagogy: Semantic preference associated with English verbs in the British National Corpus. In F. Meunier and S. Granger (eds), Phraseology in Foreign Language Learning and Teaching. Amsterdam: John Benjamins. 21-41.

Svenske og norske læreplaner for skolen:

http://skolverket.se

http://utdanningsdirektoratet.no

Om vurdering:

http://www.udir.no/Tema/Vurdering/

http://www.skolenettet.no/vurdering

http://www.utdanningsetaten.oslo.kommune.no/vfl/

kompendium med elevtekster

Et utvalg artikler som er relevante for arbeidet med arbeidskrav og praktisk analyse av elevtekster

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:52:01