SFE20911 Engelsk: Adaptasjon - filmatiseringer av britisk litteratur (Høst 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden.
Emneansvarlig:
Britt Wenche Svenhard
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Engelsk påbyggingsstudium.
Emnet kan også inngå i Bachelorstudium i samfunn, språk og kultur.

Undervisningssemester

Engelsk påbyggingsstudium: 1. semester (høst).
Bachelorstudium i samfunn, språk og kultur: 3. eller 5. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter fullført emne skal studenten ha kunnskap om adaptasjoners betydning i studier av britisk litteratur og om relevant film- og litteraturteori. Studenten skal ha kjennskap til hvordan filmadaptasjoner kan bidra til en omarbeiding av klassisk litteratur og til å problematisere våre holdninger til temaer som kjønn, etnisitet, klasse, historie og identitet.
Studenten skal kunne anvende begreper og teori som inngår i emnet i egne komparative analyser av film og skjønnlitteratur. Kunnskapsløftets (2006) læreplaner for engelsk fremhever bruken av visuelle tekster gjennom kompetansemål som multimodal tekstproduksjon og filmanalyse, og emnet vil gi studenten kompetanse til å undervise om film, adaptasjon og aspekter ved multimodale tekster i skolen.

Innhold

Emnet er en introduksjon til adaptasjonsteori og adaptasjonshistorie, med spesiell vekt på filmatiseringer av britiske litterære klassikere. Forelesninger og seminarer vil se på forholdet mellom litteratur og film, diskutere filmmediets innflytelse på utviklingen av nye litterære sjangre og teknikker og vise hvordan det medvirker til litteraturens fortsatte aktualitet og popularitet. Studiematerialet er satt sammen av et utvalg filmadaptasjoner, romanene og novellene disse er basert på, i tillegg til relevant teori. Utvalget illustrerer utviklingen og ulike trender innen skjønnlitteratur og film.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen gis i form av forelesninger, seminarer og veiledning.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Studenten skal holde en muntlig presentasjon med utgangspunkt i en selvvalgt filmatisk adaptasjon av et litterært verk. I presentasjonen skal studenten ta i bruk analyseverktøy og teori tilegnet gjennom emnet for å belyse aspekter både ved det litterære verket og adaptasjonen. En skriftlig bibliografi over kildebruk skal innleveres.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

5 timers skriftlig eksamen. Tillatt hjelpemiddel: Engelsk-engelsk ordbok. Karakterskala A-F.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

 - midtsemesterevaluering og sluttevaluering

 Resultatene behandles av/i:

- lærergruppe
- studieleder
- lokalt studiekvalitetsutvalg

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 15. august 2011.

Filmer:
Apocalypse Now (1979) Francis Ford Coppola

The French Lieutenant's Woman (1981) Karel Reisz

Jude (1996) Michael Winterbottom

Hamlet (2000) Michael Almereyda

A Cock and Bull Story (2006) Michael Winterbottom

Alice in Wonderland (2010) Tim Burton


Romaner:
Hamlet (1601) William Shakespeare

The Life and Opinions of Tristram Shandy, Gentleman (1759- 1769) Laurence Sterne (utdrag)

Alice's Adventures in Wonderland (1865) Lewis Carroll (utdrag)

Through the Looking-Glass, and What Alice Found There (1871) Lewis Carroll (utdrag)

Jude the Obscure (1895) Thomas Hardy

Heart of Darkness (1899/1902) Joseph Conrad

The French Lieutenant's Woman (1969) John Fowles (utdrag)


Teoretiske tekster:
Lothe, Jakob. Narrative in Fiction and Film: An Introduction. Oxford: Oxford University Press, 2000, pp.1-101, 157-196.

Kompendium:
Andrew, Dudley. 'Adaptation' [1984], in Film Theory and Criticism, ed. Gerald Mast, Marshall Cohen and Leo Braudy. Oxford: Oxford University Press, 1992, pp. 420-28.

Church Gibson, Pamela. 'Fewer Weddings and More Funerals: Changes in the Heritage Film' in British Cinema of the 90s, ed. Robert Murphy. London: British Film Institute, 2000, pp. 115-124.

Constandinides, Costas. From Film Adaptation to Post-Celluloid Adaptation. New York: Continuum, 2010, pp. 10-18.

Eikhenbaum, Boris. 'Literature and Cinema' [1926], in Russian Formalism, ed. Stephen Bann and John Bowlt. Edinburgh: Edinburgh University Press, 1973, pp. 122-27.

Lodge, David. Working with Structuralism. Boston: Routledge & Kegan Paul, 1981, pp. 95-105.

Lunenfeld, Peter. 'The Myths of Interactive Cinema', in Narrative Across Media, ed. Marie-Laure Ryan. Lincoln: University of Nebraska Press, 2004, pp. 377-390.

McMahan, Alison. The Films of Tim Burton. Animating Live Action in Contemporary Hollywood. New York: Continuum, 2005, pp. 20 – 44.

Mulvey, Laura. 'Visual Pleasure and Narrative Cinema' [1975], in Film Theory and Criticism, eds. L. Braudy, M. Cohen and G. Mast. New York: Oxford University Press, 1992, pp. 746-757.

Rampley, Matthew. 'The Rise and Fall and Rise of the Author', in Exploring Visual Culture, ed. M. Rampley. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2005, pp. 149-162.

Rowe, Katherine. '"Remember me": Technologies of Memory in Michael Almereyda's Hamlet', in Shakespeare the Movie II, ed. Richard Burt and Lynda E. Boose. London: Routledge, 2003, pp. 37-55.

I tillegg kommer materiale gjennomgått i forelesningene og publisert på Fronter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:52:42