SFBE51107 Innføring i markedsføring (Høst 2011)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Studiested:
- Halden.
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i innovasjon og prosjektledelse.
Undervisningssemester
Bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon: 3. semester (høst).
Bachelorstudiet i innovasjon og prosjektledelse: 5. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Ved avsluttet emne vil studentene ha fått en innføring i strategisk markedsføring og markedsplanlegging.
Studentene vil ha lært å anvende prosessverktøyet for strategisk markedsføringsledelse rettet mot ulike markeder og kundegrupper. De vil dessuten ha utviklet bevissthet om sosialt ansvar og etikk innenfor markedsføring. Studentene har fått trening i å fatte beslutninger og å løse problemer i strategisk markedsplanlegging.
Innhold
Planleggingsprosessen i strategisk markedsføring har en sentral rolle i emnet:
- Bedriftens visjon og strategiske mål
- SWOT-analyse
- Analyse av markedspotensiale
- Markedssegmentering
- Valg av markedsføringsstrategi
- Posisjonering og relasjonsbygging
Marketing mix:
- Produkt
- Pris
- Distribusjon
- Kommunikasjon
Andre temaer er:
- Sosialt ansvar og markedsføringsetikk
- E-markedsføring
- Markedsføring på forbruker- og bedriftsmarkedet
- Tjenestemarkedsføring
- Markedsforskning
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeid, veiledning. Undervisningsspråk er engelsk.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
To innleveringsoppgaver (gruppearbeider) må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Skriftlig individuell eksamen, 4 timer.
Ingen hjelpemidler tillatt. Besvarelsen skrives på engelsk eller norsk.
Karakterskala A - F.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres to ganger hvert semester; en gang ved midtsemesterevaluering, som foretas muntlig ved møte mellom tillitsvalgte studenter og koordinator og/eller studieleder, og en gang som skriftlig sluttevaluering.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert våren 2010. Det tas forbehold om endringer før studiestart.
Armstrong, Gary & Philip Kotler (2007). Marketing: An Introduction. 8th ed. Upper Saddle River, N.J.: Pearson/Prentice Hall. 656 s.