SFB50506 Strategisk kommunikasjon (Høst 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden.
Emneansvarlig:
Bjørg Hellum
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.
Profileringsemne i bachelorstudiet i økonomi og administrasjon, profilering internasjonal økonomi.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Det anbefales forkunnskaper fra avsluttet første år av bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon, eller tilsvarende.

Undervisningssemester

Bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon: 3. semester (høst).
Bachelorstudet i økonomi og administrasjon, profilering internasjonal økonomi; 5. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Ved avsluttet emne vil studentene være kjent med samspillet mellom organisasjoner og deres omverden og betydningen av å bygge relasjoner til alle interessentgrupper. Videre vil de ha blitt fortrolige med betydningen av planlagt og samordnet kommunikasjon for å bygge et godt omdømme både internt og eksternt, og at organisasjonskultur, felles verdier og medarbeideres identitetsoppfatning er vesentlig for å lykkes i dette. Studentene vil med dette ha tilegnet seg grunnleggende kunnskap om og ha forstått betydningen av kommunikasjon som ledelsesstrategi i private og offentlige virksomheter.

Innhold

Aspekter og teorier som gjennomgås er:

  • Organisasjonsidentitet og offisiell identitet (organisatonal identity and corporate identity)
  • Merkevarebygging (corporate branding)
  • Bygging og vedlikehold av image og omdømme (image and reputation management)
  • Interessentrelasjoner (stakeholder relations)
  • Bedriftens samfunnsansvar (corporate social responsibility - CSR) 
  • Krisekommunikasjon (crisis communication)

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er organisert i to blokker. Første halvdel av semesteret består av forelesninger med oppgaver og diskusjon i tilknytning til temaene som tas opp. I andre halvdel gjennomføres en casestudie med fortløpende veiledning. Studien/prosjektet gjennomføres som gruppearbeid i små grupper (to eller tre studenter i gruppen). Emnet gjennomføres på engelsk med engelskspråklig pensumlitteratur. Casestudierapporten skrives på engelsk.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • En gruppeoppgave/diskusjonsoppgave fra pensumstoffet i første del av semesteret.
  • To timeplanlagte gruppeveiledninger for casestudien i andre del av semesteret.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Gruppeoppgave
En casestudie i gruppe gjennomføres i andre halvdel av semesteret og ender opp i en skriftlig sluttrapport på 12-15 sider (ca. 5000 ord).

Casestudien tar utgangspunkt i en eller flere konkrete organisasjoner eller tilfeller og knyttes til et av de gjennomgåtte temaene. Casestudierapporten vurderes med karakter på skala A - F. Ved ikke bestått må ny rapport leveres.

Ved forbedring av karakter må kandidaten ta emnet på nytt.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres to ganger hvert semester; en gang ved midtsemesterevaluering, som foretas muntlig ved møte mellom tillitsvalgte studenter og koordinator og/eller studieleder, og en gang som skriftlig sluttevaluering. 

Litteratur

Med forbehold om endringer innen semesterstart.

Litteraturlisten ble sist oppdatert den 15.06.2011

Cornelissen, Joep (2011 ), Corporate Communication: A guide to theory and practice. 3rd ed. London: SAGE Publications.

Kompendium, Corporate Communication: Øvingsoppgaver og støtteark. Utgitt ved HiØ 2010.

Støtteark fra forelesningene.

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:54:07