SFB30311 Bedriftsrådgivning (Høst 2011–Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Emneansvarlig:
John-Erik Andreassen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Obligatorisk emne i bachelor i økonomi og administrasjon, profilering i bedriftsøkonomiske emner
  • Valgfritt emne i andre profileringer og studier.

Undervisningssemester

Undervisningen går over to semestere, 5. og 6. semester, høst-vår.

Innhold

Emnet er delt inn i fire hoveddeler, som omfatter følgende hovedtema:

  • DEL I - Å arbeide som konsulent
    • Funksjon og idegrunnlag
    • Konsultasjon som virksomhet
    • Næringsliv, konsultasjon og etikk
    • Profesjonsetikk og konsulentetikk
    • Metodisk angrepsvinkel
    • Strategiske verktøy og analyser
    • Konsulentteam - individ vs kollektiv
  • DEL II - Samarbeid
    • Konsulentroller
    • Personlige egenskaper
    • Konsulentstiler
    • Prosesskonsultasjon
    • Holdninger og innstillinger
    • Stress og personlig tilpasning
  •  DEL III - Intervensjon og økonomisk beslutningsadferd
    • Økonomisk adferd
    • Økonomiske faresignaler i en virksomhet
    • Intervensjonsstrategier
  •  DEL IV - Markedsføring
    • Markedsføring av konsulenttjenester
    • Markedsføring i virksomheter
    • Analytisk markedsføring
    • Utførende markedsføring
    • Tilbudsutforming og prissetting
    • Markedskommunikasjon

I arbeidet med disse hovedtemaene kobles teori med praktisk konsulentarbeid for eksterne oppdragsbedrifter.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er prosjektorientert med reelle konsulentoppdrag. Undervisningen gjennomføres ved hel- eller halvdagssamlinger. Undervisningen i teoretiske tema er knyttet opp til konsulentoppdragene. 

Gjennom konsulentoppdragene skal studenter med forskjellig faglig bakgrunn arbeide med faglige utfordringer i regionens næringsliv. Emnet er organisert med sikte på at studenter fra bachelorstudiet  for økonomi og  administrasjon, og studenter fra andre bachelorstudier, skal kunne møtes i felles utfordringer og trenes i tverrfaglig samarbeid.

Studentene bør være interessert i utfordringer innenfor små og mellomstore bedrifter eller organisasjoner.

Hovedspråket i undervisningen er norsk, deler av undervisningen kan foregå på engelsk.

Eksamen

Studentene utarbeides en faglig rapport som et inviduelt arbeid eller et gruppearbeid.  Rapporten teller 60 %.
I tillegg gjennomføres det en individuell muntlig prøve på om lag 30 minutter,  hvor rapporten skal presenteres og kandidaten eksamineres i emnets hovedtema. Denne teller 40 %.

Det benyttes karakterskala A til F hvor A er beste karakter, og F er 'ikke bestått'.

Ved ny og utsatt eksamen kan hver eksamensdel tas på nytt og resultatene på eksamensdelene slås sammen på nytt. Ved ny eksamen for et gruppearbeid, må kandidaten etablere seg i ny gruppe, eventuelt hele gruppen gå opp til ny eksamen.

Skriftlig eksamen kan påklages jfr. Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold, §18. Klage på karaktersetting på felles eksamensbesvarelse (gruppeeksamen) må undertegnes av samtlige i gruppen. Resultatet av klagesensuren gjelder for samtlige i gruppen.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Midtsemesterevaluering
  • Sluttevaluering

Resultatene behandles av:

  • Lærergruppen
  • Avdelingens Utvalg for studiekvalitet og internasjonalisering

Litteratur

Med forbehold om endringer innen semesterstart.

Litteraturlisten ble sist oppdatert den 15.06.2011

Emnet er problembasert, hvor studentene skal arbeide konkret og aktivt med problemstillinger de har definert i samarbeid med bedriftene og høgskolen. Litteraturen skal benyttes under konsulentperioden som bakgrunn for selvstendige valg og som oppslagsbøker for å finne mulig svar på konkrete problemstillinger som måtte oppstå under arbeidet. Litteraturlisten er grunnlitteratur til aktiv bruk i prosjektperioden:

  • Marnburg, Einar (red) (1997). Bedriftskonsultasjon Oslo: Tano Aschehoug 
  • Kubr. M. (1993). How to use and select consultants. A client’s guide. Geneva: ILO
  • Ytterligere litteratur er under utarbeiding

 Suplerende litteratur:

  • Schein. E.H.(1987). Process consultation. Lessons for managers and consultants.Reading Massachutes: Addison Wesley.   

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:54:07