SFB10502 Markedsføring og foretaksstrategi (Høst 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i 

  • bachelorstudiet i økonomi og administrasjon
  • bachelorstudiet i regnskap og revisjon
  • bedriftsøkonomi, årsstudium
  • bachelorstudium i informasjonssystemer og IT-ledelse

Valgfritt emne for andre studieprogram.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

SFB10306/SFB10309 Innføring i bedriftsøkonomisk analyse med IKT eller tilsvarende kunnskaper er ønskelig.

Undervisningssemester

  • Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon: 1. semester (høst).
  • Bachelorstudiet i regnskap og revisjon: 1. semester (høst).
  • Bedriftsøkonomi, årsstudium: 1. semester (høst).
  • Bachelorstudiet i informasjonssystemer og IT-ledelse: 3. semester (høst).

 

Innhold

  • Formulering av strategi på bakgrunn av en forståelse av bedriftens omgivelser og dens kjernekompetanse står sentralt.
  • Strategiprosesser, bransjeanalyse, verdikjedeanalyse, strategi som konkurransefortrinn, valg av strategi, implementering og kontroll, er emner som tas opp.
  • Hovedbegreper i markedsføringen.
  • Hovedfaser i markedsføringsprosessen og markedsplanlegging.
  • Bedriftens interne og eksterne arbeidsbetingelser.
  • Kjøpsatferd og kjøpsprosess i ulike markeder.
  • Markedssegmentering.
  • Markedsføringsstrategier mht. produktsposisjonering, produktutvikling, ulike faser i produktenes livssyklus og ulike markedsposisjoner.
  • Instrumenter i markedsføringen: produktpolitikk, prispolitikk, distribusjonspolitikk og kommunikasjonspolitikk.
  • Markedsforskning og organisering av markedsføringsfunksjonen.

Undervisnings- og læringsformer


Forelesninger, gruppearbeid, veiledning.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

To innleveringsoppgaver (gruppearbeider) må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Skriftlig individuell firetimers eksamen. Ingen hjelpemidler. Karakterskala: A - F.

Skriftlig eksamen kan påklages jfr. Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold, §18.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Midtsemesterevaluering
  • Sluttevaluering

Resultatene behandles av:

  • Lærergruppen
  • Avdelingens Utvalg for studiekvalitet og internasjonalisering

Litteratur

Litteraturlisten ble sist oppdatert den 8.8.2011

Markedsføringsledelse av Philip Kotler. Gyldendal Norsk Forlag (siste utgave i 2010).

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:52:36