SFB10502 Markedsføring og foretaksstrategi (Høst 2011)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i
- bachelorstudiet i økonomi og administrasjon
- bachelorstudiet i regnskap og revisjon
- bedriftsøkonomi, årsstudium
- bachelorstudium i informasjonssystemer og IT-ledelse
Valgfritt emne for andre studieprogram.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
SFB10306/SFB10309 Innføring i bedriftsøkonomisk analyse med IKT eller tilsvarende kunnskaper er ønskelig.
Undervisningssemester
- Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon: 1. semester (høst).
- Bachelorstudiet i regnskap og revisjon: 1. semester (høst).
- Bedriftsøkonomi, årsstudium: 1. semester (høst).
- Bachelorstudiet i informasjonssystemer og IT-ledelse: 3. semester (høst).
Innhold
- Formulering av strategi på bakgrunn av en forståelse av bedriftens omgivelser og dens kjernekompetanse står sentralt.
- Strategiprosesser, bransjeanalyse, verdikjedeanalyse, strategi som konkurransefortrinn, valg av strategi, implementering og kontroll, er emner som tas opp.
- Hovedbegreper i markedsføringen.
- Hovedfaser i markedsføringsprosessen og markedsplanlegging.
- Bedriftens interne og eksterne arbeidsbetingelser.
- Kjøpsatferd og kjøpsprosess i ulike markeder.
- Markedssegmentering.
- Markedsføringsstrategier mht. produktsposisjonering, produktutvikling, ulike faser i produktenes livssyklus og ulike markedsposisjoner.
- Instrumenter i markedsføringen: produktpolitikk, prispolitikk, distribusjonspolitikk og kommunikasjonspolitikk.
- Markedsforskning og organisering av markedsføringsfunksjonen.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeid, veiledning.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
To innleveringsoppgaver (gruppearbeider) må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Skriftlig individuell firetimers eksamen. Ingen hjelpemidler. Karakterskala: A - F.
Skriftlig eksamen kan påklages jfr. Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold, §18.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Midtsemesterevaluering
- Sluttevaluering
Resultatene behandles av:
- Lærergruppen
- Avdelingens Utvalg for studiekvalitet og internasjonalisering
Litteratur
Litteraturlisten ble sist oppdatert den 8.8.2011
Markedsføringsledelse av Philip Kotler. Gyldendal Norsk Forlag (siste utgave i 2010).