SSP10509 Spansk språk 2 med fagdidaktikk (Vår 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden.
Undervisningsspråk:
Se pkt. Organisering og læringsformer
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Spansk i lærerutdanningen.

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Innhold

Hovedvekten legges på innlæring, analyse og praktisering av spansk grammatikk, både normativt og  deskriptivt, skriftlig og muntlig. Vi går gjennom alle sentrale grammatiske temaer i moderne spansk grammatikk og jobber med disse på forskjellige måter. Vi skal videre jobbe noe med oversettelse og fagdidaktikk. Relevante ressurser som f. eks. Nasjonalt senter for fremmedspråk i opplæringen og den europeiske språkpermen presenteres. Relevante læremidler vurderes i et kritisk perspektiv.

I emnet inngår 3 ukers praksis på grunnskolens ungdomstrinn.

Undervisnings- og læringsformer

Det legges opp til en blanding av forelesninger og oppgaveløsing. Studentene vil få en rekke oppgaver å løse underveis i studiet, og studiet forutsetter aktiv deltakelse. Videre skal alle studentene forberede og gjennomføre et undervisningsopplegg for de andre studentene.
Undervisningsspråk vil være norsk og spansk.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

- En skriftlig innlevering med presentasjon av et undervisningsopplegg
- Praksis fra ungdomsskole (3 uker)

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Skriftlig eksamen, 4 timer. Karakterskala A - F.
Tillatt hjelpemiddel: spansk-spansk ordbok.

Litteratur

Chiquito, Ana Beatriz: Spansk referansegrammatikk, Fagbokforlaget, 2008
Salkjelsvik, Kari S. og Petr Pitloun: Gyldendals spanske lommegrammatikk. 1. oppl. Oslo, Gyldendal, 2004
Leonardo Torres Torrego: Gramática didáctica del español,  Forlag SM, ISBN 84-348-8587-5

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:54:03