SSP10509 Spansk språk 2 med fagdidaktikk (Vår 2010)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Studiested:
- Halden.
- Undervisningsspråk:
- Se pkt. Organisering og læringsformer
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Spansk i lærerutdanningen.
Undervisningssemester
2. semester (vår).
Innhold
Hovedvekten legges på innlæring, analyse og praktisering av spansk grammatikk, både normativt og deskriptivt, skriftlig og muntlig. Vi går gjennom alle sentrale grammatiske temaer i moderne spansk grammatikk og jobber med disse på forskjellige måter. Vi skal videre jobbe noe med oversettelse og fagdidaktikk. Relevante ressurser som f. eks. Nasjonalt senter for fremmedspråk i opplæringen og den europeiske språkpermen presenteres. Relevante læremidler vurderes i et kritisk perspektiv.
I emnet inngår 3 ukers praksis på grunnskolens ungdomstrinn.
Undervisnings- og læringsformer
Det legges opp til en blanding av forelesninger og oppgaveløsing. Studentene vil få en rekke oppgaver å løse underveis i studiet, og studiet forutsetter aktiv deltakelse. Videre skal alle studentene forberede og gjennomføre et undervisningsopplegg for de andre studentene.
Undervisningsspråk vil være norsk og spansk.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- En skriftlig innlevering med presentasjon av et undervisningsopplegg
- Praksis fra ungdomsskole (3 uker)
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Skriftlig eksamen, 4 timer. Karakterskala A - F.
Tillatt hjelpemiddel: spansk-spansk ordbok.
Litteratur
Chiquito, Ana Beatriz: Spansk referansegrammatikk, Fagbokforlaget, 2008
Salkjelsvik, Kari S. og Petr Pitloun: Gyldendals spanske lommegrammatikk. 1. oppl. Oslo, Gyldendal, 2004
Leonardo Torres Torrego: Gramática didáctica del español, Forlag SM, ISBN 84-348-8587-5