SFE11309 Engelsk: Kulturstudier II med didaktikk (Vår 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Robert Mikkelsen
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk i engelsk årsstudium - studieretning Engelsk i allmennlærerutdanningen og i emnegruppen Engelsk i allmennlærerutdanningen 2 (30 studiepoeng).

Emnebeskrivelsen foreligger også på engelsk.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet bygger på emnet SFE11108 Kulturstudier 1 med didaktikk (15 studiepoeng).

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Innhold

I kulturkunnskap tas det utgangspunkt i en kronologisk fremstilling av grunnlaget for utviklingen av nasjonale institusjoner, politikk, samfunnsliv og kultur, samt en oversikt over de viktigste begivenheter som betinger denne utviklingen. Innen litteratur gis det en oversikt over den litterærhistoriske utvikling fra USAs etablering frem til i dag, med hovedvekt på 1900-tallet. I løpet av semesteret skal det leses et utvalg romaner, skuespill, noveller og dikt. I den grad det er naturlig blir tekstene og kildene studert i sammenheng med den tid og de samfunnsforhold de er sprunget ut av. Litteratur og kulturkunnskap vil dermed belyse hverandre.

I fagdidaktikk skal studentene få et bevisst forhold til hvordan kulturkunnskap og litteratur kan brukes i undervisningen. Videre legges det vekt på å stimulere og utvikle studentenes språkbevissthet gjennom arbeid med elevtekster og innsikt i språkforskjeller. Ulike vurderingsformer vil være i fokus. Videre vil analyse og vurdering av undervisningsmateriale som læreverk, ordbøker og IKT-programvare stå sentralt. Kunnskaper om og ferdigheter i å planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere opplæring i engelsk knyttet til lærerens rolle som språkmodell, veileder og tilrettelegger videreutvikles, noe som henger nært sammen med kunnskap om læringsstrategier, læringsstiler og læringsmiljø. 

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen gis i form av forelesninger og gruppetimer. Det forutsettes at studentene deltar aktivt i diskusjoner, gruppeoppgaver og seminarer om referanseteknikk. I tillegg legges det til rette for kollokviegrupper der studentene kan diskutere pensum og arbeide sammen med oppgaver.

Praksis

Praksisopplæringen er en integrert del av studiet og gjennomføres i nært samarbeid mellom student, praksisveileder og faglærer. Praksisperioden i vårsemesteret er normalt to uker.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

-         Studentene skal til fastsatt frist i løpet av semesteret levere ett essay (minimum 5 standardsider, 11.500 tegn).
-         Fremmøte til all undervisning i fagdidaktikk (minimum 80% tilstedeværelse).

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Sluttvurdering består av to deleksamener: Innlevering (vektes 50%) og skriftlig eksamen (vektes 50%)

  1. Innlevering: En oppgave i kulturkunnskap (minimum 5 standardsider, 11.500 tegn) leveres til nærmere angitt frist. I arbeidet med oppgaven skal sekundærkilder brukes. Dette skal dokumenteres i en bibliografi, samt fotnoter i teksten. 
  2. En tre timer skriftlig eksamen i litteratur. Tillatt hjelpemiddel: Godkjent engelsk-engelsk ordbok (må leveres inn før eksamen). Både språk og innhold teller.

Både innleveringen og skriftlig eksamen må være bestått for å få bestått karakter i emnet. Det benyttes bokstavkarakterer A - F.

Litteratur

The Norton Anthology of American Literature Shorter Seventh Ed. (New York: Norton, 2007). Litteratur merket med en stjerne (*) finnes i antologien.

S. Ro, Literary America: An Introduction to the Literature of the United States (Oslo: 1997)

R. Mikkelsen, Kompendium: Culture Studies 2 (Tilgjengelig i bokhandel, HiØ)


Nyere barnebøker:
Studentene velger én av disse:
E. B. White, Charlotte's Web
E. B. White, Stuart Little
Carolyn Keene, Password to Larkspur Lane (Nancy Drew)
Brad Strickland, The Whistle, the Grave and the Ghost
Blue Balliett, Chasing Vermeer

Studentene skal lese et utvalg av følgende litteraturtekster (endelig pensumliste kunngjøres senest ved semesterstart):


Romaner og skuespill:

  • F. S. Fitzgerald, The Great Gatsby
  • A. Walker, The Color Purple
  • M. Cunningham, The Hours
  • J. S. Foer, Extremely Loud and Incredibly Close
  • E. O'Neill, The Hairy Ape
  • A. Miller, The Crucible

Prosa og noveller:

* N. Hawthorne, 'Young Goodman Brown'
*  Mark Twain, 'The Notorious Jumping Frog of Calaveras County'
* C.P. Gilman, 'The Yellow Wallpaper'
* L. Silko, 'The Man to Send Rainclouds'

Poesi:


* W. Whitman, 'Song of Myself' (1,2,6,51,52)
* E. Dickinson, 'There's a certain Slant of light' og 'A Bird came down the walk' 
* T.S. Eliot, 'Journey of the Magi'
* Robert Frost, 'Birches' og 'The Road Not Taken' 
* William Carlos Williams, 'The Red Wheelbarrow' og 'This Is Just  to Say'
* Langston Hughes, 'Mulatto'
* Gwendolyn Brooks, 'The White Troops Had Their Orders...'
* Allen Ginsberg, 'A Supermarket in California'
* Sylvia Plath, 'Daddy'  

 
KULTURKUNNSKAP

  • D. Mauk & J. Oakland, American Civilization,  Fourth Edition (Routledge 2002)
  • B. Oœallaghan, An Illustrated History of the USA (Longman 1996)
  • Fra Norton: Introduksjons- og oversiktsavsnittene

I tillegg kommer regelmessig lesing av aviser og tidsskrifter.  

FAGDIDAKTIKK

  • Munden, J. & Myhre, A. (2002): Twinkle Twinkle - English 1-4. Høyskoleforlaget.
  • Bøhn et al. Kompendium: Fagdidaktikk. (Tilgjengelig i bokhandel, HiØ)
  • Drew, I. & Sørheim, B. (2004): English Teaching Strategies - Methods for English Teachers of 10 to 16-year-olds. Det Norske Samlaget.
  • Kunnskapsløftet (2006): Læreplaner for gjennomgående fag i grunnskolen og videregående opplæring, Utdannings- og forskningsdepartementet.
  • Relevant materiale fra Europarådet. 

Alt materiale som blir delt ut i forbindelse med undervisning og/eller lagt ut på læringsplattformen Fronter regnes også som pensum.    
Alle studenter må dessuten ha tilgang til en engelsk-engelsk ordbok, for eksempel Collins Cobuild Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, Oxford Advanced Learner's Dictionary eller en annen ordbok bregnet på brukere som ikke har engelsk som morsmål (Learner's dictionaries).  

Til oppslag og supplement i fagdidaktikk:
Bakke, B. & Millar, N. (2000): IKT - også DET!. NKS-Forlaget.                 
Bautz, M. (1984): Better English in the Classroom. NKS-Forlaget/Pensumtjenesten.
Halliwell, S. (1992): Teaching English in the Primary Classroom. Longman.          
Harmer, J. (3rd ed. 2001): The Practice of English Language Teaching. Longman.
Korsvold, A.K. (2000): Engelsk i 10c. Universitetsforlaget.
Pinter, A. (2006): Teaching Young Language Learners. Oxford UP.
Scott, W. A. & Ytreberg, L.H. (1990): Teaching English to Children,. Longman.
Ytreberg, L.H. (1993): Engelsk i grunnskolen, En fagdidaktisk introduksjon. Tano.  

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:54:01