SFB51109 Virksomhetskommunikasjon II (Vår 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Emneansvarlig:
Eva Lambertsson Björk
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.
Profileringsemne i bachelorstudiet i økonomi og administrasjon, profilering: internasjonal kommunikasjon.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Det anbefales forkunnskaper fra Virksomhetskommunikasjon I.

Undervisningssemester

Bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon: 2. semester (vår).

Innhold

Den muntlige delen av emnet dekker forhandlingsstrategi og -teknikk, lesing av litteratur, og diskusjoner. Arbeidet vil blant annet bestå av casestudier og øvinger i å forhandle.

Den skriftlige delen av emnet dekker forretningstekster som rapporter, e-post, memoranda, CV og jobbsøknader. Undervisningen vil også legge vekt på bruken av tjenlige kommunikasjonsstrategier samt relevante strukturer, konvensjoner og terminologi.

Undervisnings- og læringsformer


Forelesninger og grupper. Undervisningsspråk er engelsk.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

- En forhandling.
- To skriftlige innleveringer som skal leveres til fastsatte frister i løpet av semesteret og i revidert versjon som mappe sammen med semesteroppgaven.
- Det forutsettes minst 80% frammøte i den muntlige delen for å kunne fremstille seg til eksamen. Studenter som ikke har anledning til å oppfylle kravet om obligatorisk tilstedeværelse må sende begrunnet søknad om fritak.

Arbeidskravene må være godkjent til fastsatt tid før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell semesteroppgave (omfang: 12-15 sider) og muntlig eksamen (ca. 30 minutter). Muntlig eksamen kan justere endelig karakter med ett trinn på karakterskala A - F. Både semesteroppgave og muntlig må være bestått for å få endelig karakter i emnet.
Ingen hjelpemidler til eksamen.

Litteratur

Locker, K. & S. Kaczmarek (2007). Business Communication: Building Critical Skills. 3rd ed. New York: McGraw-Hill.
Fisher, R., W. Ury & B. Patton (1997). Getting to Yes. Negotiating an Agreement without Giving In. London: Arrow.
Grisham, J. (1993). The Firm. London: Arrow.
Kompendium
Forelesningsnotater.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:54:00