SFB51109 Virksomhetskommunikasjon II (Vår 2010)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Emneansvarlig:
- Eva Lambertsson Björk
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.
Profileringsemne i bachelorstudiet i økonomi og administrasjon, profilering: internasjonal kommunikasjon.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Det anbefales forkunnskaper fra Virksomhetskommunikasjon I.
Undervisningssemester
Bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon: 2. semester (vår).
Innhold
Den muntlige delen av emnet dekker forhandlingsstrategi og -teknikk, lesing av litteratur, og diskusjoner. Arbeidet vil blant annet bestå av casestudier og øvinger i å forhandle.
Den skriftlige delen av emnet dekker forretningstekster som rapporter, e-post, memoranda, CV og jobbsøknader. Undervisningen vil også legge vekt på bruken av tjenlige kommunikasjonsstrategier samt relevante strukturer, konvensjoner og terminologi.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og grupper. Undervisningsspråk er engelsk.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- En forhandling.
- To skriftlige innleveringer som skal leveres til fastsatte frister i løpet av semesteret og i revidert versjon som mappe sammen med semesteroppgaven.
- Det forutsettes minst 80% frammøte i den muntlige delen for å kunne fremstille seg til eksamen. Studenter som ikke har anledning til å oppfylle kravet om obligatorisk tilstedeværelse må sende begrunnet søknad om fritak.
Arbeidskravene må være godkjent til fastsatt tid før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell semesteroppgave (omfang: 12-15 sider) og muntlig eksamen (ca. 30 minutter). Muntlig eksamen kan justere endelig karakter med ett trinn på karakterskala A - F. Både semesteroppgave og muntlig må være bestått for å få endelig karakter i emnet.
Ingen hjelpemidler til eksamen.
Litteratur
Locker, K. & S. Kaczmarek (2007). Business Communication: Building Critical Skills. 3rd ed. New York: McGraw-Hill.
Fisher, R., W. Ury & B. Patton (1997). Getting to Yes. Negotiating an Agreement without Giving In. London: Arrow.
Grisham, J. (1993). The Firm. London: Arrow.
Kompendium
Forelesningsnotater.