SFS40406 Organisasjons- og ledelsesutvikling (Høst 2010–Vår 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Emneansvarlig:
Frode Haaland
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i masterstudiet i organisasjon og ledelse.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet SFS40303 Ledelse og styring eller tilsvarende må være bestått.

Undervisningssemester

5. og 6. semester (høst og vår). Deltid med åtte tre-dagerssamlinger totalt i høst- og vårsemester.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter gjennomført utdanning skal studentene

  • forstå bakgrunnen for- og innholdet i aktuelle endringer i arbeidslivet, og hvilke konsekvenser dette har for leder- og arbeidstakerrollen
  • ha innsikt i aktuelle måter å takle disse endringene på
  • ha forståelse for ulike metoder for utvikling av organisasjoner
  • kunne forstå utviklings- og endringsprosesser i et læringsperspektiv
  • forstå hvordan læring foregår i arbeidslivet
  • ha forståelse for ledelsens rolle i utviklingsarbeid
  • ha utviklet en kritisk holdning til bakgrunn og metoder for utvikling i- og av organisasjoner og lederskap
  • forstå hvordan ledelse læres og hvordan lederskap kan utvikles på en mer systematisk måte
  • fått økt innsikt i egne styrker og svakheter som leder
  • ha utarbeidet et teoretisk utgangspunkt for eget avhandlingsarbeid
  • ha utviklet et reflektert vitenskapsteoretisk- og metodisk ståsted ifht eget avhandlingsarbeid
  • kan planlegge- og gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt (masteravhandling) under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.

 

Innhold

Moderne organisasjonsformer stiller særlig strenge krav til lederes kompetanse, og behovet for å utvikle slik kompetanse er blitt et viktig fokus for utvikling i mange organisasjoner - særlig på ledelsesnivå. Studiet har som mål å sette studentene i stand til å gjennomføre utviklingsarbeid i egen organisasjon, innenfor rammen av egen lederstilling eller som del av stabsfunksjoner. Grunnlaget for å gjennomføre slikt utviklingsarbeid, er en kritisk analyse av organisasjonens virkemåte, god forståelse for de særegne betingelser som gjør seg gjeldende i endringsprosesser, og hensiktsmessige valg av virkemidler.
Ledere har behov for mentale verktøy for å fortolke strømningene i arbeids- og samfunnsliv på en kritisk og konstruktiv måte, men også konkrete handlingsorienterte verktøy for å avstedkomme ønskede endringer. Det doble formålet om å være både kritisk og konstruktiv er et bærende element i studiet.

Det er behov for kunnskap på en rekke områder, der det prosessuelle perspektivet på endring blir sentralt. I studieenheten vil studentene arbeide med modeller for utvikling av organisasjoner gjennom metoder som f.eks. service, kvalitet, den lærende organisasjon, gruppebaserte- og individuelt baserte strategier for endring. Slike modeller for utvikling er ikke bare teknikker for å løse spesifikke problem, de er også dypt rotfestet i en historisk, økonomisk og idémessig kontekst. Vi ser f.eks. hvordan økonomismen og svingninger i holdninger til offentlig sektor har gitt ledere helt nye utfordringer og orientert deres virksomhet i større grad mot nye virkemidler i utviklingsarbeidet - og har gitt dem nye indikatorer for virksomhetens "vellykkethet". En samfunnsvitenskapelig forankret forståelse vil være et viktig redskap for å forholde seg til slike strømninger på en reflektert og kritisk måte.

Individuelle og gruppebaserte tilnærminger virker ofte besnærende og enkle, men viser seg ved nærmere analyse å gripe dypt inn i organisatoriske betingelser, maktforhold, det politiske spill osv. Forenklede modeller for forbedring viser seg derfor ofte ikke å ha den ønskede effekt. Studentene må av den grunn utvikle en mer kompleks og kritisk forståelse både for de tiltak man ønsker å iverksette, og de betingelser man opererer innenfor.

Gjennom vitenskapsteori og metodiske tilnærminger vil studentene utvikle kunnskap som kan hjelpe dem i slike prosesser. Aktuelle tema er her undersøkelsesmetodikk, problemfortolkning, evalueringsmetodikk, indikatorproblematikk, krav til akademisk skriving og kritisk kildebruk og lignende. Arbeidet med vitenskapsteori og metode vil bli knyttet konkret til studentenes eget avhandlingsarbeid, slik at når emnet er fullført vil studentene ha et mer reflektert grunnlag for å starte arbeidet med avhandlingen.

Undervisnings- og læringsformer

Studiet bygger på deltakernes egen erfaring, og det kreves stor aktivitet og engasjement fra studentenes side, både på og mellom samlingene. Samlingene vil ha preg av workshops, der man vil arbeide mye i grupper med å utvikle metoder og redskap for organisasjons- og ledelsesutvikling. Forelesninger og gjennomgang av litteratur vil utgjøre bare en mindre del av samlingene. Dette legger stort ansvar på studentene i forhold til å arbeide selvstendig med pensum og å ta opp vanskelige tema herfra på samlingene i form av spørsmål.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

To skriftlige innleveringer om hhv. egen kompetanse ved studiestart og om læring gjennom studiet, må være godkjent før studenten kan fremstille seg ti eksamen.

Eksamen

Mappeeksamen
Det gjennomføres mappeeksamen, der studentene - individuelt eller i gruppe - skal utarbeide en skriftlig innleveringsoppgave i tre deler om problemstilling, teori og forskningsdesign for den planlagte masteravhandlingen, på til sammen ca 20 - 30 sider, som vurderes av en eksamenskommisjon. Det settes en helhetlig karakter og det benyttes karakterregel Bestått/Ikke bestått. Ved klage på karakter på mappen innlevert av en gruppe må alle studentene i gruppen samtykke i og undertegne klagen, jf høgskolens eksamensforskrift § 18.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres gjennom underveisevaluering og en sluttevaluering. Resultatene behandles i lærergruppen og i programrådet.

Litteratur

Samling 1: Organisasjonsutvikling og organisasjonslæring
Augustine, Norman R.: Managing the Crisis You Tried to Prevent (1995). Harvard Business Review. Vol.73, No.6, p.147-158 (11 sider).

Jacobsen, Dag Ingvar (2004): Organisasjonsendringer og endringsledelse. Fagbokforlaget, Bergen (332 sider).

Klemsdal, Lars (2006): Den intuitive organisasjon: Forny virksomheten med de samme menneskene. Gyldendal Akademisk, Oslo (233 sider).

Kotter, John P. (1995): Leading Change: Why Transformation Efforts Fail. Harvard Business Review. p.59-67, Vol.73, No.2 (9 sider).

Nonaka, Ikujiro (1994): A Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation. Organization Science. Vol.5. No.1 p.14-35 (20 sider).

Weick, Karl E. & Quinn, Robert E. (1999): Organizational Change and Development. Annual Review of Psychology. Vol.50, p.361-386 (25 sider).

Anbefalt tilleggslitteratur:
Jan Ch. Karlsson (2008): Den smidiga mellanchefen - och andra motståndsberättelser. Gleerups, Malmö (139 sider).

Samling 2: Det personlige lederskap; rekruttering og integrasjon
Dyrkorn, Reidulv (1992): Selverkjennelse som styringsfaktor i ledelse. I: Strand, Torodd: Ledelse kan læres. Bedriftsøkonomens Forlag, Oslo, p.113-131 (18 sider).

Filstad, Cathrine & Blåka, Gunnhild (2007): Learning in Organizations. Cappelen Akademisk, Oslo (180 sider). Norskspråklig/innholdsmessig noe dårligere alternativ: Blåka, Gunnhild & Filstad, Cathrine (2007): Læring i helseorganisasjoner. Cappelen Akademisk, Oslo (158 sider).

Moxnes, Paul (2007): Fasett-mennesket: Personlighet og rolle: Et lederopplæringsperspektiv. Forlaget Paul Moxnes, Oslo, Kapittel 4, p.81-111 (31 sider).

Anbefalt tilleggslitteratur:
Jakobsen, Cathrine Filstad (2003): Nyansatte i organisasjoner: perspektiver på læring og organisasjons¬sosialisering. Abstrakt Forlag, Oslo (220 sider).

Moxnes, Paul (2007): Fasett-mennesket: Personlighet og Rolle: Et lederopplæringsperspektiv. Forlaget Paul Moxnes, Oslo.

Skorstad, Espen (2008): Rett person på rett plass: Psykologiske metoder i rekruttering og lederutvikling. Gyldendal Akademisk, Oslo

Samling 3: Ledere, ledelse og ledelsesteori
Bass, Bernhard M. (2004): Fra transaksjonsledelse til transformasjonsledelse: Å lære å dele en visjon. P,191-205. I: Martinsen, Øyvind L.: Perspektiver på ledelse. Gyldendal Akademisk, Oslo (15 sider).

Haaland, Frode (1993): Ledelse: Gary A. Yukls teori om ledelse i organisasjoner. Østfold Distriktshøgskole, Halden, nr.10 (27 sider).

Anbefalt tilleggslitteratur:
Bolman, Lee G. & Deal, Terrence C. (1991): Nytt perspektiv på organisasjon og ledelse: Strukturer sosiale relasjoner, politikk og symboler, Ad Notam, Oslo.

Ekmann, Gunnar (2004): Fra prat til resultat: om lederskap i hverdagen, Abstrakt, Oslo.

Strand, Torodd (2007): Ledelse, Organisasjon og Kultur. Fagbokforlaget, Bergen.


Samling 4: Leder- og ledelsesutvikling
Dale, Frode & Haaland, Frode Hübertz (2006): Å være ny som leder - for første-, andre-...og n'te gang! Ansvarsforhold og læringsaktiviteter i lederskifter. De Gode Hjelperne, Oslo (ca.45 sider).

Haaland, Frode Hübertz & Dale, Frode (2005): På randen av ledelse: En veiviser i førstegangsledelse. Gyldendal Akademisk, Oslo (205 sider).

Haaland, Frode Hübertz (1999): Lederutviklingens hoveddimensjoner. Upublisert manuskript (ca. 21 sider).

Haaland, Frode Hübertz (1996): Utvikling av lederkompetanse. Veiledning - kunnskap - refleksjon. Høgskolen i Østfold/ASF, Halden, Arbeidsrapport 1(40 sider).

Anbefalt tilleggslitteratur:
Jakobsen, Cathrine Filstad (2003): Nyansatte i organisasjoner: perspektiver på læring og organisasjonssosialisering. Abstrakt Forlag, Oslo (220 sider)


Samling 6: Det nye arbeidslivet
Skorstad, Egil (2002): Organisasjonsformer: Kontinuitet eller forandring? Gyldendal Akademisk, Oslo (330 sider).

Jakobsen, Liselotte & Jan Ch Karlsson (1995): "Värmländska välfärder - ett livsformsperspektiv", i Bertil Lundberg & Bengt Dahlgren (red.): Ditt Värmland. Välfärder och färdvägar. Karlstad: Länsstyrelsen. p.134-156 (12 sider).

Karlsson, Jan Ch. (2006): "Bra och dålig flexibilitet - en litteraturöversikt." Arbetsmarknad & Arbetsliv, vol. 12, nr 3, p.135-146 (11 sider).

Karlsson, Jan Ch. 2008: Den smidiga mellanchefen - och andra motståndsberättelser. Gleerups, Malmö (139 sider).

Anbefalt tilleggslitteratur:
Skorstad, Egil J. & Ramsdal, Helge (eds.) (2006): Facets of Flexibility: Proceedings from an international workshop on flexibility. Østfold University College, Halden.

Ramsdal, Helge; Skorstad, Egil J. & Strøm, Øystein (2009): Fleksible organisasjoner: alternative strategier og arbeidsmiljømessige konsekvenser. Høgskolen i Østfold, Halden. Rapport 2009:1 .

Samling 7 og 8: Metode og vitenskapsteori
Aakvaag, Gunnar C. (2008): Moderne sosiologisk teori, Abstrakt forlag, Oslo (365 sider).

Andersen, Svein S. (1997): Case-studier og generalisering. Forskningsstrategi og design. Fagbokforlaget, Oslo, kap. 1 (25 sider).

Anbefalt tilleggslitteratur:
Jakobsen, Dag Ingvar (2000): Hvordan gjennomføre undersøkelser? Innføring i samfunnsvitenskapelig metode. Høyskoleforlaget, Kristiansand.

Atkinson, Paul & Hammersley, Martyn (1996): Feltmetodikk- Grunnlaget for feltarbeid og feltforskning. Ad Notam Gyldendal, Oslo (372 sider).

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:52:29