SFS40103 Ledelse (Høst 2010–Vår 2011)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 30
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Emneansvarlig:
- Tom Bjørge Gundersen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i masterstudiet i organisasjon og ledelse.Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Ingen forkunnskaper utenom studiets gjeldende opptakskrav.
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår). Deltid med åtte tre-dagerssamlinger totalt i høst- og vårsemesteret.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Etter gjennomført utdanning skal studentene
- være i stand til å redegjøre for forskjellene mellom egenskapsforklaringer, relasjonelle forklaringsmåter og strukturelle eller kontekstuelle forklaringsmåter
- kunne anvende ulike analytiske perspektiver på samhandling i organisasjoner
- være i stand til å forstå forholdet mellom begrepene effektivitet, rasjonalitet og legitimitet og hvilken betydning disse begrepene har for organisasjonens interne og eksterne relasjoner
- ha en bred forståelse av fenomenene makt, autoritet og innflytelse og hvordan disse kan lokaliseres i arbeidslivet
- kunne forstå tidsbegrepet som sosialt og historisk bestemt og hvilken betydning det dermed har for vår måte å erfare på
- kunne gjøre rede for hva delegering er, og hvilken rolle delegering kan spille i utviklingen av organisasjoner
- kunne redegjøre for hva kommunikasjon er
- kunne gjøre rede for de deler av lov-, regel- og avtaleverket som direkte har betydning for arbeids- og arbeidsmiljøforholdene
- kunne forstå de mekanismer som virker i en gruppedynamisk prosess, og som ledere vite hvordan man skal kunne styre denne
- være i stand til å lokalisere forutsetningene for teambygging i en organisasjon
- være i stand til å forstå det vanskelige samarbeidet, særlig på tvers av organisasjoner
- kunne gjøre rede for hovedperspektivene innenfor feltet organisasjon og kjønn
- kunne gjøre rede for ulike organisasjonsmodeller og de historiske betingelser for fremveksten av disse
- kunne gjøre rede for arbeidslivsrelasjoner i et historisk perspektiv.
Innhold
Det legges vekt på
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil veksle mellom forelesninger, gruppearbeid, øvelser og plenumsdiskusjoner. Tematisk innhold og behandlingsmåte vil, der det er mulig, bli fastlagt i samarbeid med deltakerne, og så langt som mulig ta utgangspunkt i de problemstillingene som deltakerne møter i sitt daglige arbeid.
Emnet forutsetter stor egeninnsats fra studentenes side både på og utenom samlingene. Dette omfatter gjennomgang av litteratur som har tilknytning til studiet og gjennomføring av øvelser og undersøkelser. Det blir organisert arbeidsgrupper for å løse oppgaver, arbeide med litteraturstudier etc. i fellesskap mellom samlingene.
Et bærende element i dette emnet utgjøres av et større prosjektarbeid på 15 studiepoeng. Prosjektet bør ha tilknytning til og være til nytte for studentenes eget arbeidsområde og organisasjon. Temaet skal fortrinnsvis fastsettes i samarbeid med arbeidsgiver. Besvarelsen må imidlertid ha tilstrekkelig bredde i forhold til det som er hovedsiktemålet med programmet. Blant annet bør man kunne vise hvordan faglig utvikling kan bidra til en mer effektiv problemløsning. Prosjektarbeidet kan enten gjøres individuelt eller i samarbeid med flere.
Det vil bli avsatt tid til diskusjon av prosjektarbeid under samlingene. Individuell veiledning fra lærerstaben vil bli gitt under gjennomføringen av prosjektarbeidet, men utenfor samlingene.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Innen tredje samling skal det leveres forslag til problemstilling, mulige teoretiske perspektiver, metode og tidsplan for prosjektoppgaven.
- Innen fjerde samling skal det leveres et presisert forslag til problemstilling samt forslag til intervjuguide og/eller spørreskjema.
- Innen femte samling skal det foreligge et førsteutkast til metodekapittel.
- Innen sjette samling skal all datainnsamling være gjennomført.
Disse arbeidskravene må være gjennomført og godkjent for at studentene skal kunne fortsette med prosjektoppgaven, og fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Sluttvurdering: Skriftlig prosjektoppgave og muntlig eksamen.
Emnet vurderes ved en skriftlig prosjektoppgave, individuell eller i gruppe på to, samt en individuell muntlig eksamen.
For å kunne gå opp til muntlig eksamen, må prosjektoppgaven være bestått. Det gis en samlet helhetlig karakter for prosjektoppgaven og muntlig eksamen.
Dersom en kandidat ønsker å forbedre sin karakter, kan dette gjøres på to måter:
- Kandidaten kan gå opp til ny muntlig eksamen basert på den samme prosjektoppgaven som ved forrige eksamen.
- Kandidaten kan levere inn en ny prosjektoppgave samt avlegge muntlig eksamen.
Det gjøres oppmerksom på at kandidaten i disse tilfellene ikke har rett til veiledning.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres gjennom underveisevaluering og en sluttevaluering. Resultatene behandles i lærergruppen og i programrådet.
Litteratur
Pensum utgjøres av både litteratur og forelesninger. Størrelsen på det skriftlige pensum i Ledelse er fastsatt til ca. 2000 sider.
Generelt:
Bolman, Lee G. og Deal, Terrence E.: Nytt perspektiv på organisasjon og ledelse. Oslo: Gyldendal Akademisk 4. utg. 2009. 515 sider.
Anbefalt litteratur:
Strand, Torodd: Ledelse, organisasjon og kultur. 2. utg. Bergen: Fagbokforlaget 2007, del I og III. 373 sider.
Hatch, Mary Jo: Organisasjonsteori: Moderne, symbolske og postmoderne perspektiver. Oslo: Abstrakt forlag 2001. 400 sider
Scott, W. Richard: Organizations: Rational, Natural and Open Systems, 5. utg., New Jersey: Prentice Hall 2003. 370 sider
Metode:
Jacobsen, Dag Ingvar: Hvordan gjennomføre undersøkelser? Innføring i samfunnsvitenskapelig metode. 2.utg. Kristiansand: Høyskoleforlaget 2005. 400 sider
Anbefalt litteratur:
Kvale, Steinar, Brinkmann, Svend: Det kvalitative forskningsintervju. Gyldendal Akademisk 2009 (344 sider).
Ryen, Anne: Det kvalitative intervjuet. Fra vitenskapsteori til feltarbeid. Bergen: Fagbokforlaget 2002. 282 sider.
Repstad, Pål: Mellom nærhet og distanse. Oslo: Universitetsforlaget 2007. 160 sider.
Høst:
Røvik, Kjell Arne: ”Institusjonaliserte organisasjonsoppskrifter”, kap.1 i Røvik, Kjell Arne: Moderne organisasjoner. Trender i organisasjonstenkningen ved tusenårsskiftet. Bergen: Fagbokforlaget 1998. 17 sider (Kopisamling 1)
Flaa m.fl.: "Organisasjoners målsetting", kap.7 i Flaa m.fl.: Innføring i organisasjonsteori. Oslo: Universitetsforlaget 1995, 16 sider. (Kopisamling 1)
Gundersen, Tom Bjørge: ”Fra egenart til styringsform“, kap. 1 i Björk og Bjørkquist (red.): Mellom plikt og rett – tanker om og arbeid med Kvalitetsreformen ved Avdeling for samfunnsfag og fremmedspråk. Høgskolen i Østfold 2003. 22 sider (Kopisamling 1)
Ry Nielsen J.C./ Ry, Morten: Anderledes tanker om Leavitt – en klassiker i ny belysning, Nyt fra Samfundsvidenskaberne, København 2002-09-20. 39 sider.
Skorstad, Egil J.: Organisasjonsformer – kontinuitet eller forandring. Oslo: Gyldendal Akademisk 2004.
Alle kapitler unntatt 5 og 9. 260 sider.
Anbefalt litteratur:
Lysgaard, Sverre: Arbeiderkollektivet. 3. utgave 2001. Oslo: Universitetsforlaget. 318 sider.
Vår:
Wahl, Anna, Holgersson, Charlotte, Höök, Pia og Linghag, Sophie: Det ordnar sig. Teorier om organisation och kön, Lund: Studentlitteratur 2001. 226 sider (+ et kompendium).
Skorstad, Egil J.: Organisasjonsformer – kontinuitet eller forandring. Oslo: Gyldendal Akademisk 2004.
Kapitler 5 og 9. 60 sider.
Anbefalt litteratur:
Bean, Ron: Comparative Industrial Relations. An introduction to Cross-national Perspectives. London & New York: Routledge 1994/95 261 sider.
Heiret, Jan et al.: Arbeidsliv, historie, samfunn. Norske arbeidslivsrelasjoner i historisk, sosiologisk og arbeidsrettslig perspektiv. Bergen: Fagbokforlaget 2003, kap. 3 og 4.
Storeng, Nils H., Arve D. Lund, Tom H. Beck: Arbeidsrett. 6. utg. Oslo: Cappelen akademisk forlag, Oslo 2006. 144 sider.
Repstad, Pål: Dugnadsånd og forsvarsverker. Oslo: Universitetsforlaget 2004. Utvalgte deler: Kapittel 1-4, 8. 155 sider.
Wadel, Cato og Carl Cato Wadel: Den samfunnsvitenskapelige konstruksjon av virkeligheten. 3. utg. Kristiansand: Høyskoleforlaget 2007. 156 sider.
Bøhn, Henrik og Magne Dypedahl: Veien til interkulturell kompetanse. Fagbokforlaget 2009, 166 sider.
Stieng, Gunn Helen: Mellomlederen - administrator eller kollega? Norsk voksenpedagogisk forskningsinstitutt 1990. 74 sider.
Haaland, Frode: Ledelse: Gary A. Yukls teori om ledelse i organisasjoner. ØDH Arbeidsrapport 993:10. 27 sider.
I kopisamling 1 for Masterstudiet i organisasjon og ledelse, som er å få kjøpt i høgskolens bokhandel Index, finner du også de tre nedenforstående artiklene:
Schou Andreassen, Kjell og Wadel, Cato: "Ledelse som teamarbeid og teamoppbygging", kap. 2 i Andreassen/Wadel: Ledelse, teamarbeidog teamutvikling. 1990 SEEK A/S Flekkefjord. 14 sider. (Kopisamling 1)
Kormanski, Ed.D. og Mozenter, Andrew: "A new model of teambuilding", i The 1987 Annual: Developing Human Resources. J.W.Pfeiffer, Editor, University Associates 1987. 12 sider. (Kopisamling 1)
Kihle, Svein M.: "Helsefarlig lederskap", i Stig Lundberg (red.): Personalledelse. Oslo: Bedriftsøkonomens Forlag 1991. 14 sider.