SFEG511210 Engelsk: Språk og kommunikasjon (5-10) (Høst 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Engelsk 1 for grunnskolelærerutdanning 5-10 (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

Høstsemester

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

KUNNSKAPER:

Etter fullført emne skal studenten:

- ha grunnleggende kunnskap om lydsystemet i engelsk, ordtilfanget og språkets grammatiske struktur, samt innsikt i kulturelle konvensjoner for språkbruk

- ha kunnskap om engelsk som verdensspråk og utviklingen av dets rolle som kontaktspråk for mennesker fra ulike land og kulturer og dets betydning for internasjonalisering innen utdanning og arbeidsliv

- ha innsikt i arbeidet med å videreutvikle de grunnleggende ferdighetene og tilrettelegge for progresjon i overgangen mellom barne- og ungdomstrinn

- ha kunnskap om barns språklæring i et andrespråksperspektiv, språklæringsteorier, samt strategier, metoder, vurderingsverktøy og vurderingsformer som fremmer språkutvikling

- ha kjennskap til gjeldende planverk for skolen og dets forhold til det europeiske rammeverket for språk

- ha kjennskap til et vidt spekter av lærebøker og andre læringsressurser som kan brukes i opplæringen

- ha kjennskap til hvordan en kan tilpasse språkopplæringen til den enkelte elev

- ha kunnskap om interkulturell læring

- ha kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern

- ha forståelse for læringspotensialet som ulike læringsarenaer, eksempelvis digitale media, bidrar til for barn og unge

FERDIGHETER:

Etter fullført emne skal studenten:

- kunne bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig tilpasset målgruppen i ulike situasjoner og være en god språkmodell for elevene

- kan bevisstgjøre elevene om språkets oppbygging og veilede dem i deres språkutvikling, eksempelvis gjennom kunnskap om kontrastive problemer

- kan aktivt gjøre nytte av elevenes erfaring med engelsk

- kunne legge til rette for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid forankret i teori og egen erfaring, som fremmer videreutviklingen av de grunnleggende ferdighetene for alle elever

- kunne utøve en helhetlig vurderingspraksis og legge til rette for elevenes selvstendige språklæring ved å bevisstgjøre dem i valg av læringsstrategier

- kunne anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende planverk for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning

- kunne velge ut og ta i bruk egnede læremidler/lærebøker

- kunne bruke digitale læringskilder og verktøy på en kritisk måte i egen kunnskapsutvikling og pedagogisk i forhold til elever

GENERELL KOMPETANSE

Etter fullført emne skal studenten:

- kunne formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen

- kunne reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst

- kunne arbeide selvstendig og/eller sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget

- kunne være en aktiv bidragsyter i et fagfellesskap og ha en beredskap for å anvende ny kunnskap og forskning innenfor faget

Innhold

I den muntlige delen av emnet vil studentene få innblikk i forskjellige former for muntlig kommunikasjon på engelsk, blant annet formelle og uformelle samtaler og forskjellige typer presentasjoner. Et spesielt fokus vil bli rettet mot bruk av engelsk i undervisningssammenheng på mellom- og ungdomstrinnet. I seminar- og gruppetimene vil studentene få trening i presentasjonteknikker og klasseromsledelse. Studentene vil i tillegg få en innføring i fonetikk og intonasjon, med vekt på praktiske ferdigheter. Siden det er viktig å sette kommunikasjon i en kulturell sammenheng, vil emnet også inneholde eksempler på moderne engelskspråklig litteratur. Det vil bli diskusjon av litteraturpensumet med vekt på argumentasjon og problemløsning. Det vil også bli gitt en innføring i interkulturell kommunikasjon med fokus på begrepet interkulturell kompetanse. I denne delen av emnet vil også engelsk som verdensspråk bli behandlet.

I den skriftlige delen av emnet vil studentene få innblikk i forskjellige tekststrategier og skriving av lengre tekster. Viktige stikkord er tekstbinding, avsnittsinndeling, sjangere, språklige virkemidler og stilnivå. Studentene vil også få en innføring i språklige strukturer, inkludert en innføring i grammatisk terminologi og syntaktisk analyse. Her vil også fokuset rettes mot språklæring i et andrespråksperspektiv. I tillegg vil emnet inneholde en innføring i hvordan man søker, vurderer, bruker og refererer til kilder, blant annet gjennom bibliotekundervisning.

Studentene vil få en innføring i bakgrunnen for Kunnskapsløftets hovedområder språklæring og kommunikasjon i engelsk for mellom- og ungdomstrinnet. Videre vil det blir lagt vekt på å bevisstgjøre studentene på læringsstrategier og læringsmiljø gjennom ulike arbeidsoppgaver og samarbeidsformer. Kunnskaper om å planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere opplæring i engelsk etter intensjonen i læreplanen vil stå sentralt. Gjennom teori og praksis vil lærerens rolle som språkmodell, veileder og tilrettelegger for elever på mellom- og ungdomstrinnet stå i fokus. Arbeid med videreutvikling av elevers grunnleggende ferdigheter vil også være sentralt. Studentene vil i tillegg få en innføring i arbeid med forskjellige typer læremidler og bruk av ulike læringsarenaer, som for eksempel pedagogisk bruk av digitale verktøy.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen blir gitt i forelesninger, seminarer og gruppetimer, samt språklab. Læringsplattform brukes til utveksling av informasjon og innlevering av oppgaver, samt tilbakemeldinger.

Praksis

Praksisopplæringen er en integrert del av studiet og gjennomføres i nært samarbeid mellom student, praksisveileder og faglærer. Studentene skal ha 10 til 15 dagers praksis i barneskolen (avhengig av hvor mye praksis de har fått / skal ha i utdanningsløpet). Se programplan for hhv Grunnskolelærerutdanning 5. - 10. trinn og Allmennlærerutdanningen for mer informasjon.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

- Én muntlig presentasjon gjennomført til fastsatt tid

- Biblioteksundervisning

- Obligatorisk oppmøte i fagdidaktikk (minimum 80% tilstedeværelse)

Arbeidskrav må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

 

Eksamen

Individuell mappevurdering og muntlig eksamen

  • Mappen består av tre tekster, hvorav én er en refleksjonsoppgave med didaktisk innhold knyttet til praksisperioden
  • Muntlig eksamen varer ca 25 minutter. Ingen hjelpemidler tillatt.

Karakterene gis på en skala fra A-F, der A er beste karakter, E er bestått og F er stryk. Muntlig eksamen vil bli vurdert av minst to sensorer, enten én intern og én ekstern eller to interne. Muntlig eksamen kan justere skriftlig karakter med inntil to karakterer opp eller ned. 

Mappevurdering må være bestått før kandidaten kan fremstille seg til muntlig eksamen. Både mappen og muntlig eksamen må være bestått for å få karakter i emnet.

 

 

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby bes mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

- midtsemesterevaluering

- sluttevaluering

Resultatene behandles av/i:

- lærergruppe

- studieleder

Litteratur

-       Blå, B. Hope (red.) (2009): Grunnleggende ferdigheter i engelsk og fremmedspråk, Fokus på språk nr 15, Fremmedspråksenteret

-       Bøhn, H. m.fl. (2010). Fagdidaktikk. Kompendium.  (Tilgjengelig i bokhandel, HiØ)

-       Bøhn, H. m.fl. (2010). Language and Communication. Kompendium. (Tilgjengelig i bokhandel, HiØ)

-       Drew, I. & Sørheim, B. (2009). English Teaching Strategies: Methods for English Teachers of 10 to 16-year-olds.

-       Dypedahl, M., H. Hasselgård, B. Løken. (2006) Introducing English Grammar. Fagbokforlaget

-       Fremmedspråksenteret (2008). IKT i språk - en veiledning for lærere.   http://www.fremmedspraksenteret.no/ikt-veiledning

-       Griffith, K. (2002) Writing Essays about Literature: A Guide and Style Sheet. (6th ed.). Harcourt Brace.

-       Gibaldi, J. (2003). MLA Handbook for Writers of Research Papers.

-       Haddon, M. (2004). The Curious Incident of the Dog in the Night Time. Vintage.

-       Kunnskapsløftet (2006): Læreplaner for gjennomgående fag i grunnskolen og videregående opplæring, Utdannings- og forskningsdepartementet.

-       Nilsen, T. S. & Rugesæter, K. (2008). Basic English Phonetics for Teachers. Kunnskapsforlaget.

-       Materiale som blir delt ut i forbindelse med undervisning og/eller lagt ut på læringsplattformen Fronter    

-       Pinter, A. (2006): Teaching Young Language Learners. Oxford UP.

Alle studenter må dessuten ha tilgang til en engelsk-engelsk ordbok, for eksempel Collins Cobuild Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, Oxford Advanced Learner's Dictionary eller en annen ordbok beregnet på brukere som ikke har engelsk som morsmål (Learner's dictionaries).

Til oppslag og supplement:

-       Bækken, B. (2006). English Grammar: An Introduction for Students of English as a Foreign Language. Fagbokforlaget.

-       Harmer, J. (2007). How to Teach English. Pearson Language Teaching

-      Jones, D. (2006). English Pronouncing Dictionary. (16th ed.). Cambridge UP

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:52:27