SFE10210 Engelsk: Språk og kommunikasjon (Høst 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Henrik Bøhn
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Engelsk årsstudium og kan inngå i valgfri del på 60 studiepoeng i bachelorstudiet i samfunn, språk og kultur.

Undervisningssemester

1. semester, høst.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten:

- ha kunnskap om interkulturell kompetanse og interkulturell kommunikasjon
- ha kunnskap om lydsystemet i engelsk, ordtilfanget og språkets grammatiske struktur med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og norsk, samt innsikt i kulturelle konvensjoner for språkbruk
- ha kunnskap om engelsk som verdensspråk
- ha kunnskap om interkulturell læring
- ha kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern

 

Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten:

- ha forbedret sin skriftlige og muntlige språkferdighet og genre-bevissthet

 

Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten:

- kunne formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
- kunne arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer

Innhold

I den muntlige delen av emnet vil studentene få innblikk i forskjellige former for muntlig kommunikasjon på engelsk, blant annet formelle og uformelle samtaler og forskjellige typer presentasjoner. I seminar- og gruppetimene vil studentene få trening i presentasjonsteknikker. Studentene vil i tillegg få en innføring i fonetikk og intonasjon, med vekt på praktiske ferdigheter. Siden det er viktig å sette kommunikasjon i en kulturell sammenheng, vil emnet også inneholde eksempler på moderne engelskspråklig litteratur. Det vil bli diskusjon av litteraturpensumet med vekt på argumentasjon og problemløsning. Det vil også bli gitt en innføring i interkulturell kommunikasjon med fokus på begrepet interkulturell kompetanse. I denne delen av emnet vil også engelsk som verdensspråk bli behandlet.

I den skriftlige delen av emnet vil studentene få innblikk i forskjellige tekststrategier og skriving av lengre tekster. Viktige stikkord er tekstbinding, avsnittsinndeling, sjangere, språklige virkemidler, stilnivå og varianter av engelsk. Studentene vil også få en innføring i språklige strukturer, inkludert en innføring i grammatisk terminologi og syntaktisk analyse.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen blir gitt i forelesninger, seminarer og gruppetimer, samt i språklab. Læringsplattform (Fronter) brukes til distribusjon av informasjon.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

1.    To muntlige presentasjoner gjennomført til fastsatt tid.

2.    Obligatorisk oppmøte på bibliotekundervisning (minimum 80 % tilstedeværelse). Studenter som ikke har anledning til å oppfylle kravet om obligatorisk tilstedeværelse må sende begrunnet søknad om fritak.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell mappevurdering og muntlig eksamen

  • Mappen består av tre skriftlige arbeider som skal leveres til fastsatt frist.
  • Muntlig eksamen varer ca 25 minutter, og kan justere skriftlig karakter med inntil to karakterer opp eller ned. 

Karakterene gis på en skala fra A-F, der A er beste karakter, E er bestått og F er stryk. Muntlig eksamen vil bli vurdert av minst to sensorer, enten én intern og én ekstern eller to interne.

Mappevurdering må være bestått før kandidaten kan fremstille seg til muntlig eksamen. Både mappen og muntlig eksamen må være bestått for å få karakter i emnet.

 

 

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtsemesterevaluering
  • sluttevaluering

Resultatene behandles av/i lærergruppe og studieleder.

Litteratur

  • Bøhn, H. et al. Kompendium: Language and Communication. (Tilgjengelig i bokhandel, HiØ)
  • Dypedahl, M., H. Hasselgård, B. Løken. (2006) Introducing English Grammar. Fagbokforlaget
  • Griffith, K. (2002) Writing Essays about Literature: A Guide and Style Sheet. Harcourt Brace.
  • Gibaldi, J.(2003) MLA Handbook for Writers of Research Papers.Drew,
  • Haddon, M. (2004) The Curious Incident of the Dog in the Night Time. Vintake.
  • Jones, D. (2006) English Pronouncing Dictionary. Cambridge UP.
  • Nilsen, T.S. (2010) British and American English Pronunciation. 3rd ed. Universitetsforlaget.
  • Materiale som blir delt ut i forbindelse med undervisning og/eller lagt ut på læringsplattformen Fronter.   

I tillegg vil relevant stoff bli delt ut i løpet av emnet. Alle studenter må dessuten ha tilgang til en engelsk-engelsk ordbok, for eksempel Collins Cobuild Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, Oxford Advanced Learner's Dictionary eller en annen ordbok beregnet på brukere som ikke har engelsk som morsmål (Learner's dictionaries).

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:53:52