SFBE51107 Innføring i markedsføring (Høst 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i innovasjon og prosjektledelse.

Undervisningssemester

3. semester (høst), bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.

5. semester (høst), bachelorstudiet i innovasjon og prosjektledelse.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Ved avsluttet emne vil studentene ha fått en innføring i strategisk markedsføring og markedsplanlegging.
Studentene vil ha lært å anvende prosessverktøyet for strategisk markedsføringsledelse rettet mot ulike markeder og kundegrupper. De vil dessuten ha utviklet bevissthet om sosialt ansvar og etikk innenfor markedsføring. Studentene har fått trening i å fatte beslutninger og å løse problemer i strategisk markedsplanlegging.

Innhold

Planleggingsprosessen i strategisk markedsføring har en sentral rolle i emnet:

  • Bedriftens visjon og strategiske mål
  • SWOT-analyse
  • Analyse av markedspotensiale
  • Markedssegmentering
  • Valg av markedsføringsstrategi
  • Posisjonering og relasjonsbygging

Marketing mix:

  • Produkt
  • Pris
  • Distribusjon
  • Kommunikasjon

Andre temaer er:

  • Sosialt ansvar og markedsføringsetikk
  • E-markedsføring
  • Markedsføring på forbruker- og bedriftsmarkedet
  • Tjenestemarkedsføring
  • Markedsforskning

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, gruppearbeid, veiledning. Undervisningsspråk er engelsk.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

To innleveringsoppgaver (gruppearbeider) må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Skriftlig individuell eksamen, 4 timer.
Ingen hjelpemidler tillatt. Besvarelsen skrives på engelsk eller norsk.

Karakterskala A - F.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres to ganger hvert semester; en gang ved midtsemesterevaluering, som foretas muntlig ved møte mellom tillitsvalgte studenter og koordinator og/eller studieleder, og en gang som skriftlig sluttevaluering.

Litteratur

Armstrong, Gary & Philip Kotler (2007). Marketing: An Introduction. 8th ed. Upper Saddle River, N.J.: Pearson/Prentice Hall. 656 s.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:53:51