SFB52209 Informasjon og samfunnskontakt (Høst 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Emneansvarlig:
Bjørg Hellum
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet bygger på kunnskaper i kommunikasjon og samfunnsfag fra de to første studieårene av bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.

Undervisningssemester

5. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Ved avsluttet emne vil studentene ha tilegnet seg videregående kunnskap om en organisasjons kommunikasjon og relasjoner med omverdenen og medias betydning for organisasjoner. Studentenes kommunikative ferdigheter er blitt trent og videreutviklet i en helhetlig og virkelighetsnær kontekst. Studentene har fått innblikk i informasjons- og kommunikasjonsarbeid i norskbaserte, internasjonalt rettede bedrifter og organisasjoner. Studentene vil ha utviklet etisk forsvarlige holdninger til informasjon og til relasjoner med organisasjonens interessenter og omgivelser.

Innhold

  • Informasjon og samfunnskontakt: strategi, målgrupper, relasjoner, medienes rolle, osv.
  • Etiske perspektiver
  • Retorikk og retorisk analyse
  • Journalistisk skriving, nettskriving
  • Annet praktisk informasjonsarbeid, f.eks. webadministrasjon og bildebehandling på nett

Undervisnings- og læringsformer

Emnet organiseres som seminarer med høy egenaktivitet: studentene forbereder (under veiledning) og presenterer emner og problemstillinger fra pensum, som behandles i gruppe- og plenumsdiskusjoner.
Studentene skriver tekster fortløpende på både norsk og engelsk. Tekstene diskuteres og kommenteres i seminar og gis også skriftlig tilbakemelding.
Gjesteforelesere fra akademia eller næringsliv kan bli invitert. Emnet gjennomføres både på norsk og engelsk.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Studentpresentasjoner (gruppevis, en presentasjon per gruppe, hver student må bidra) fra relevant pensum- eller seminarstoff. Emnet gis av foreleser. Presentasjonen holdes på engelsk.
  2. Fem gruppeinnleveringer (to studenter arbeider sammen) av tekster på både norsk og engelsk.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til vurdering.

Eksamen

Mappevurdering
Mappen er individuell og inneholder to tekster/oppgaver. Tekstsjanger og andre tekstdata oppgis av foreleser. Strategi skal oppgis for hver tekst. En av tekstene skal være skrevet på engelsk og en på norsk.

Karakter på skala A - F. Om mappen ikke godkjennes, kan den forbedres og leveres til ny sensur.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres to ganger hvert semester; en gang ved midtsemesterevaluering, som foretas muntlig ved møte mellom tillitsvalgte studenter og koordinator og/eller studieleder, og en gang som skriftlig sluttevaluering.

Litteratur

  • Ihlen, Øyvind & Per Robstad (2004). Informasjon og samfunnskontakt - perspektiver og praksis. Bergen: Fagbokforlaget.
  • Dalen, Ove (2009). Effektiv nettskriving. Oslo: Cappelen Akademisk.
  • Vestad, Jon Peder & Bjarte Alme (2002). Mediespråk: Form og formidling i journalistikk. Oslo: Samlaget. (Brukes også i 1. semester i emnet Tekst og medier).
  • Aarønæs, Lars (2007). Sjanger. Bruksbok for journalister. Oslo: Komma.no
  • Utdelt materiale
  • Støtteark fra forelesninger

Kompendium, HiØ.

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:53:51