SFB50710 Tekst og medier (Høst 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Bjørg Hellum
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne for bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.

Undervisningssemester

1. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Ved avsluttet emne vil studentene ha tilegnet seg grunnleggende forståelse for og kunnskap om medier, både nettbaserte og trykte, deres plass i samfunnet og samspillet med nærings- og organisasjonsliv og politikk.  Studentene vil ha lært noen grunnleggende analyseverktøy for å forstå medietekster.

Videre vil studentene ha utviklet gode skriftlige ferdigheter innen akademisk skriving, generell sakprosa og journalistiske genre. De vil ha tilegnet seg kunnskap om og forståelse for hva som er klar, effektiv og korrekt norsk språkbruk, og de vil være bevisst betydningen av språk og tekst for å nå spesifikke kommunikasjonsmål.

Innhold

I tekstdelen fokuseres det på ferdighetstrening og tekstproduksjon. Viktige temaer er: Mottakeranalyse, struktureringsprinsipper for tekst, ordvalg, forskjellige teksttyper.
Innen mediedelen er temaet forskjellige mediers virkning og innflytelse på enkeltmennesker, organisasjoner/bedrifter og politiske beslutningstakere, og hvordan organisasjonene og politikerne benytter mediene.  Sosiale medier er her et viktig aspekt. Det fokuseres på trykte og elektroniske medier.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er organisert både med forelesninger og, i hovedsak, oppgaveløsning og skrivetrening. Studentene arbeider individuelt og i grupper. Mye av skrivetreningen og analysene skjer i den timeplanlagte tiden. I tillegg gis et antall innleveringsoppgaver. Det gjøres utstrakt bruk av studentvurdering, dvs tilbakemelding fra medstudenter på oppgavene det arbeides med i timene.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Tre korte skriftlige tekster 
  • En medieanalyse (som kan presenteres skriftlig eller muntlig)

Arbeidene skal være utført individuelt eller i grupper på to studenter. Oppgaver og innleveringsfrister angis i semesterplanen. Arbeidskravene må være levert til fastsatt tid og godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Hvis arbeidet ikke vurderes som godkjent, får studenten en ny frist for innlevering av en forbedret utgave. 

Oppgaver som skal leveres inn som mappebidrag til eksamen må være nye oppgaver, dvs. at studenten ikke kan benytte samme tekster/medieanalyse til mappevurderingen. Se vurdering for mer informasjon.

Eksamen

Individuell mappevurdering
Mappen består av to tekster av nærmere angitt teksttype, og en medieanalyse. 

Karakter gis på skala A-F. Hvis mappen underkjennes, får studenten anledning til å levere en forbedret utgave ved ny eksamen.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres to ganger hvert semester; en gang ved midtsemesterevaluering, som foretas muntlig ved møte mellom tillitsvalgte studenter og koordinator og/eller studieleder, og en gang som skriftlig sluttevaluering. 

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 29.06.2010

Furu, Nina (2010): Slik skriver du for nett. Kommunikasjonsforlaget.no

Rognsaa, Aage (2004), Kunsten å skrive godt. Oslo: Universitetsforlaget. 234 s.

Schwebs, Ture & Helge Østbye (2007), Media i samfunnet. Oslo: Samlaget. 286 s.

Vestad, Jon Peder & Bjarte Alme (2002), Mediespråk. Oslo: Det Norske Samlaget. Ca 70 sider (deler av boka benyttes i dette emnet, de øvrige delene benyttes i 5. semester i emnet Informasjon & samfunnskontakt).

Utdelt materiale og støtteark fra forelesninger.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:52:24