SFB50608 Digital kommunikasjon og kommunikasjonsteori (Høst 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Emneansvarlig:
André Avias
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.
Profileringsemne i bachelorstudiet i økonomi og administrasjon, profilering: internasjonal kommunikasjon.

Undervisningssemester

Bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon: 1. semester (høst).

Profileringsemne i bachelorstudiet i økonomi og administrasjon: 5. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Ved avsluttet emne vil studentene

- ha utviklet grunnleggende begrepsforståelse og innsikt i forskjellige former for kommunikasjon.
- ha tilegnet seg grunnleggende ferdigheter i analyse av kommunikasjonssituasjoner i ulike sammenhenger (arbeidsliv, organisasjoner osv.).
- ha tilegnet seg god forståelse for ulike aspekter ved bruk av digitale plattformer og kommunikasjonsformater og deres funksjon og plass i all kommunikasjon i forskjellige organisasjoner.
- ha utviklet forståelse for forskjellige kommunikasjonskonvensjoner i ulike kulturer.

Innhold

  • Innføring i sentrale begreper og grunnleggende kategorier i kommunikasjon, genrer, tekster og nettsider
  • Innføring i rammebetingelser for kommunikasjon med vekt på kommunikasjon i organisasjoner og næringsliv i ulike kulturelle sammenhenger.
  • Innføring i bruk av digitale kommunikasjonsteknikker og IKT-verktøy, f.eks. oppstartrutiner, datasikkerhet, bruk av dataprogrammer, utvikle et nettsted, bruke blogg osv.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, caseøvelser, gruppearbeid og individuelle IKT-oppgaver. Undervisningsspråk er norsk.
Det forutsettes aktiv deltakelse av studentene i timene i forbindelse med regelmessig oppgaveløsning.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • To godkjente muntlige presentasjoner
  • To skriftlige innleveringer til fastsatte frister
  • Ett individuelt digitalt prosjekt, inklusiv en skriftlig rapport

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen, fire timer. Karakterskala A - F. Ingen hjelpemidler.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres to ganger hvert semester; en gang ved midtsemesterevaluering, som foretas muntlig ved møte mellom tillitsvalgte studenter og koordinator og/eller studieleder, og en gang som skriftlig sluttevaluering. 

Litteratur

Jan Svennevig (2009): Språklig samhandling. Innføring i kommunikasjonsteori og diskursanalyse. Cappelen.
Nina Furu (2006): Webkommunikasjon. Ij-forlaget/Høyskoleforlaget.
Kompendier (siste utgave), tilrettelagt av A. Avias og J. Eschenbach.


Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:52:24