SFB50506 Strategisk kommunikasjon (Høst 2010)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Emneansvarlig:
- Bjørg Hellum
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.
Profileringsemne i bachelorstudiet i økonomi og administrasjon, profilering internasjonal økonomi.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Det anbefales forkunnskaper fra avsluttet første år av bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon, eller tilsvarende.
Undervisningssemester
Bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon: 3. semester (høst).
Bachelorstudet i økonomi og administrasjon, profilering internasjonal økonomi; 5. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Ved avsluttet emne vil studentene være kjent med samspillet mellom organisasjoner og deres omverden og betydningen av å bygge relasjoner til alle interessentgrupper. Videre vil de ha blitt fortrolige med betydningen av planlagt og samordnet kommunikasjon for å bygge et godt omdømme både internt og eksternt, og at organisasjonskultur, felles verdier og medarbeideres identitetsoppfatning er vesentlig for å lykkes i dette. Studentene vil med dette ha tilegnet seg grunnleggende kunnskap om og ha forstått betydningen av kommunikasjon som ledelsesstrategi i private og offentlige virksomheter.
Innhold
Aspekter og teorier som gjennomgås er:
- Organisasjonsidentitet og offisiell identitet (organisatonal identity and corporate identity)
- Merkevarebygging (corporate branding)
- Bygging og vedlikehold av image og omdømme (image and reputation management)
- Interessentrelasjoner (stakeholder relations)
- Bedriftens samfunnsansvar (corporate social responsibility - CSR)
- Krisekommunikasjon (crisis communication)
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er organisert i to blokker. Første halvdel av semesteret består av forelesninger med oppgaver og diskusjon i tilknytning til temaene som tas opp. I andre halvdel gjennomføres en casestudie med fortløpende veiledning. Studien/prosjektet gjennomføres som gruppearbeid i små grupper (to eller tre studenter i gruppen). Emnet gjennomføres på engelsk med engelskspråklig pensumlitteratur. Casestudierapporten skrives på engelsk.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- En gruppeoppgave/diskusjonsoppgave fra pensumstoffet i første del av semesteret.
- To timeplanlagte gruppeveiledninger for casestudien i andre del av semesteret.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Gruppeoppgave
En casestudie i gruppe gjennomføres i andre halvdel av semesteret og ender opp i en skriftlig sluttrapport på 12-15 sider (ca. 5000 ord).
Casestudien tar utgangspunkt i en eller flere konkrete organisasjoner eller tilfeller og knyttes til et av de gjennomgåtte temaene. Casestudierapporten vurderes med karakter på skala A - F. Ved ikke bestått/forbedring av karakter må ny rapport leveres.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres to ganger hvert semester; en gang ved midtsemesterevaluering, som foretas muntlig ved møte mellom tillitsvalgte studenter og koordinator og/eller studieleder, og en gang som skriftlig sluttevaluering.
Litteratur
Litteraraturlista er sist oppdatert 20.06.2010
Cornelissen, Joep (2008), Corporate Communication: A guide to theory and practice. London: SAGE Publications.
Kompendium, Corporate Communication: Øvingsoppgaver og støtteark. Utgitt ved HiØ 2010.
Støtteark fra forelesningene.