SFB11507 Internasjonal markedsføring (Høst 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Emneansvarlig:
Ulf Ombustvedt
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.
Profileringsemne i bachelorstudiet i økonomi og administrasjon, profilering Internasjonal kommunikasjon.
Valgfritt videreføringsemne i bachelorstudiet i økonomi og administrasjon.
Valgfritt emne i andre bachelorprogram.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet bygger på emnene SFB10502 Markedsføring og foretaksstrategi (10 studiepoeng) og SFBE51107 Innføring i markedsføring (10 studiepoeng) eller tilsvarende.

Undervisningssemester

Bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon: 5. semester (høst).
Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon, profileringsemne Internasjonal kommunikasjon: 5. semester (høst).
Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon, videreføringsemne: 3. semester (høst).

Innhold

Sentralt står planleggingsprosessen i internasjonal markedsføring: Analyse av markedsmuligheter, valg av land og markeder, valg av markedsføringsstrategi  m.h.t. geografisk ekspansjon, posisjonering og markedsetablering, tilpasning i produkt-, pris- og kommunikasjonspolitikk i flernasjonale omgivelser. Andre emner er:  Internasjonaliseringsprosess og konkurranseevne. Etableringsformer i utlandet og relasjonsbygging til utenlandske kunder og mellomledd. Kartlegging av internasjonale omgivelser. Kulturell tilpasning.  E-marketing i det globale marked. Utvalgte problemer fra eksportfinansiering og eksportlogistikk.  Støtteordninger. Det tas utgangspunkt i et globalt markedsperspektiv med en viss fokusering på de europeiske land som markedsregion.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, gruppearbeid, veiledning.
Undervisningsspråk er engelsk.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Godkjenning av to term papers (gruppearbeider) er forutsetning for å gå opp til avsluttende individuell skriftlig eksamen. 

Eksamen

4 timers individuell, skriftlig eksamen
Besvarelsen skrives på norsk eller engelsk. Tillatte hjelpemidler: ordbøker: morsmål-engelsk og engelsk-morsmål.

Karakterskala A - F.

Litteratur

Hollensen, Svend (2010). International marketing 5th ed. Pearson.808 s.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:53:48