SFE11408 Engelsk: Grammatikk og fonetikk med didaktikk (Vår 2009)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Emneansvarlig:
Berit Løken
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk i engelsk årsstudium - retning engelsk i allmennlærerutdanningen og i emnegruppen Engelsk 1 (30 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet bygger på emnet SFE11208 Språk og kommunikasjon med didaktikk (15 studiepoeng).

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Innhold

Forelesninger, seminarer og grupper i:
·        Grammatikk
·        Fonetikk med intonasjon
·        Fagdidaktikk
Emnet tar for seg det grammatiske og fonetiske formverket. Eksempler på sentrale temaer i grammatikk er fraseoppbygging, setningstyper, setningsanalyse, verbformer og samsvarsbøyning. Hensikten er blant annet å vise sammenhengen mellom grammatisk form og betydning. Det gjøres sammenligninger med norsk for å gi økt bevissthet om forskjellene mellom de to språkene. I fonetikk lærer studentene bl.a. å bruke begrepsapparatet for å beskrive og analysere engelsk uttale. Det blir fokusert på to varianter av engelsk: Received Pronunciation (britisk engelsk) og General American (amerikansk engelsk).
I fagdidaktikk legges hovedvekten på å stimulere og utvikle studentenes språkbevissthet gjennom arbeid med elevtekster og innsikt i språkforskjeller. Ulike vurderingsformer vil være i fokus. Videre vil analyse og vurdering av undervisningsmateriale som læreverk, ordbøker og IKT-programvare stå sentralt. Kunnskaper om og ferdigheter i å planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere opplæring i engelsk knyttet til lærerens rolle som språkmodell, veileder og tilrettelegger videreutvikles, noe som henger nært sammen med kunnskap om læringsstrategier, læringsstiler og læringsmiljø.
To uker av undervisningen i vårsemesteret er forflyttet til Det norske studiesenter i Storbritannia, York.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen gis i form av forelesninger, seminarer og gruppetimer, blant annet i språklab. Det forutsettes at studentene deltar aktivt i diskusjoner og gruppeoppgaver. Undervisningsspråket er engelsk.

Praksis

Praksisopplæringen er en integrert del av studiet og gjennomføres i nært samarbeid mellom student, praksisveileder og faglærer. Praksisperioden i vårsemesteret er normalt tre uker.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Det gis to "progress"-tester som må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen.
I tilknytning til et valgt tema skal studentene planlegge, gjennomføre og evaluere et undervisningsopplegg (etter avtale med faglærer) som presenteres for medstudentene og godkjennes av faglærer.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

 

Eksamen

Fem timers skriftlig eksamen og muntlig eksamen.
Skriftlig eksamen inneholder grammatikkdel (teller 60%) og fonetikkdel (teller 40%), som begge må være bestått.
Muntlig eksamen (ca. 25 minutter) har fokus på fagdidaktikk, og kan justere endelig karakter med ett trinn på karakterskalaen A-F. Det settes en samlet helhetlig karakter.
Ingen hjelpemidler til eksamen.

Litteratur

·        Nilsen, T.S. (1996) British and American English Pronunciation. Universitetsforlaget.
·        Bird B. (1997). A Course in English Intonation. Universitetsforlaget.
·        Jones, D. (17th ed. 2005):  English Pronouncing Dictionary. Eds. Roach, P. et al. Cambridge UP.
·        Orten, J. Kompendium: Materials for Phonetics. (Tilgjengelig i bokhandel, HiØ)
·        Dypedahl, M, H. Hasselgård og B. Løken (2006). Introducing English Grammar. Fagbokforlaget.
·        Dypedahl, M. Kompendium: Grammar (Tilgjengelig i bokhandel, HiØ)
·        Bøhn et al. Kompendium: Fagdidaktikk. (Tilgjengelig i bokhandel, HiØ)
·        Kunnskapsløftet (2006): Læreplaner for gjennomgående fag i grunnskolen og videregående opplæring, Utdannings- og forskningsdepartementet.
·        Relevant materiale fra Europarådet.

Alle studenter må dessuten ha tilgang til en engelsk-engelsk ordbok, for eksempel Collins Cobuild Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, Oxford Advanced Learner%9s Dictionary eller en annen ordbok bregnet på brukere som ikke har engelsk som morsmål (Learner%9s dictionaries).  
Til oppslag og supplement i fagdidaktikk:
Bakke, B. & Millar, N. (2000): IKT %3 også DET!. NKS-Forlaget.                 
Bautz, M. (1984): Better English in the Classroom. NKS-Forlaget/Pensumtjenesten.
Halliwell, S. (1992): Teaching English in the Primary Classroom. Longman.          
Harmer, J. (3rd ed. 2001): The Practice of English Language Teaching. Longman.
Korsvold, A.K. (2000): Engelsk i 10c. Universitetsforlaget.
Munden, J. & Myhre, A. (2002): Twinkle Twinkle %3  English 1-4. Høyskoleforlaget.

Pinter, A. (2006): Teaching Young Language Learners. Oxford UP.
Scott, W. A. & Ytreberg, L.H. (1990): Teaching English to Children,. Longman.
Ytreberg, L.H. (1993): Engelsk i grunnskolen, En fagdidaktisk introduksjon. Tano.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:53:45