SFE11408 Engelsk: Grammatikk og fonetikk med didaktikk (Vår 2009)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Emneansvarlig:
- Berit Løken
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk i engelsk årsstudium - retning engelsk i allmennlærerutdanningen og i emnegruppen Engelsk 1 (30 studiepoeng).
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Emnet bygger på emnet SFE11208 Språk og kommunikasjon med didaktikk (15 studiepoeng).Undervisningssemester
2. semester (vår).Innhold
Forelesninger, seminarer og grupper i:
· Grammatikk
· Fonetikk med intonasjon
· Fagdidaktikk
Emnet tar for seg det grammatiske og fonetiske formverket. Eksempler på sentrale temaer i grammatikk er fraseoppbygging, setningstyper, setningsanalyse, verbformer og samsvarsbøyning. Hensikten er blant annet å vise sammenhengen mellom grammatisk form og betydning. Det gjøres sammenligninger med norsk for å gi økt bevissthet om forskjellene mellom de to språkene. I fonetikk lærer studentene bl.a. å bruke begrepsapparatet for å beskrive og analysere engelsk uttale. Det blir fokusert på to varianter av engelsk: Received Pronunciation (britisk engelsk) og General American (amerikansk engelsk).
I fagdidaktikk legges hovedvekten på å stimulere og utvikle studentenes språkbevissthet gjennom arbeid med elevtekster og innsikt i språkforskjeller. Ulike vurderingsformer vil være i fokus. Videre vil analyse og vurdering av undervisningsmateriale som læreverk, ordbøker og IKT-programvare stå sentralt. Kunnskaper om og ferdigheter i å planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere opplæring i engelsk knyttet til lærerens rolle som språkmodell, veileder og tilrettelegger videreutvikles, noe som henger nært sammen med kunnskap om læringsstrategier, læringsstiler og læringsmiljø.
To uker av undervisningen i vårsemesteret er forflyttet til Det norske studiesenter i Storbritannia, York.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen gis i form av forelesninger, seminarer og gruppetimer, blant annet i språklab. Det forutsettes at studentene deltar aktivt i diskusjoner og gruppeoppgaver. Undervisningsspråket er engelsk.Praksis
Praksisopplæringen er en integrert del av studiet og gjennomføres i nært samarbeid mellom student, praksisveileder og faglærer. Praksisperioden i vårsemesteret er normalt tre uker.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Det gis to "progress"-tester som må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen.
I tilknytning til et valgt tema skal studentene planlegge, gjennomføre og evaluere et undervisningsopplegg (etter avtale med faglærer) som presenteres for medstudentene og godkjennes av faglærer.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Fem timers skriftlig eksamen og muntlig eksamen.
Skriftlig eksamen inneholder grammatikkdel (teller 60%) og fonetikkdel (teller 40%), som begge må være bestått.
Muntlig eksamen (ca. 25 minutter) har fokus på fagdidaktikk, og kan justere endelig karakter med ett trinn på karakterskalaen A-F. Det settes en samlet helhetlig karakter.
Ingen hjelpemidler til eksamen.
Litteratur
· Nilsen, T.S. (1996) British and American English Pronunciation. Universitetsforlaget.
· Bird B. (1997). A Course in English Intonation. Universitetsforlaget.
· Jones, D. (17th ed. 2005): English Pronouncing Dictionary. Eds. Roach, P. et al.
· Orten, J. Kompendium: Materials for Phonetics. (Tilgjengelig i bokhandel, HiØ)
· Dypedahl, M, H. Hasselgård og B. Løken (2006). Introducing English Grammar. Fagbokforlaget.
· Dypedahl, M. Kompendium: Grammar (Tilgjengelig i bokhandel, HiØ)
· Bøhn et al. Kompendium: Fagdidaktikk. (Tilgjengelig i bokhandel, HiØ)
· Kunnskapsløftet (2006): Læreplaner for gjennomgående fag i grunnskolen og videregående opplæring, Utdannings- og forskningsdepartementet.
· Relevant materiale fra Europarådet.
Bakke, B. & Millar, N. (2000): IKT %3 også DET!. NKS-Forlaget.
Halliwell, S. (1992): Teaching English in the Primary Classroom. Longman.
Korsvold, A.K. (2000): Engelsk i 10c. Universitetsforlaget.
Pinter, A. (2006): Teaching Young Language Learners.
Scott, W. A. & Ytreberg, L.H. (1990): Teaching English to Children,. Longman.
Ytreberg, L.H. (1993): Engelsk i grunnskolen, En fagdidaktisk introduksjon. Tano.