SFBE50706 Virksomhetskommunikasjon II (engelsk) (Vår 2009)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Emneansvarlig:
Gro-Anita Myklevold
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudium i internasjonal kommunikasjon.
Profileringsemne i bachelor i økonomi og administrasjon, profilering internasjonal kommunikasjon.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav


Det anbefales forkunnskaper fra Virksomhetskommunikasjon I (engelsk).

Undervisningssemester

Bachelor i internasjonal kommunikasjon: 2. semester (vår).
Bachelor i økonomi og administrasjon: 6. semester (vår).

Innhold

Den muntlige delen av emnet dekker forhandlingsstrategi og -teknikk, lesing av litteratur, og diskusjoner. Arbeidet vil blant annet bestå av casestudier og øvinger i å forhandle.

Den skriftlige delen av emnet dekker forretningstekster som rapporter, e-post, memoranda, CV og jobbsøknader. Undervisningen vil også legge vekt på bruken av tjenlige kommunikasjonsstrategier samt relevante strukturer, konvensjoner og terminologi.

Undervisnings- og læringsformer


Forelesninger og grupper. Undervisningsspråk er engelsk.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

- En forhandling.
- To skriftlige innleveringer som skal leveres til fastsatte frister i løpet av semesteret og i revidert versjon som mappe sammen med semesteroppgaven.
- Det forutsettes minst 80% frammøte i den muntlige delen for å kunne fremstille seg til eksamen. Studenter som ikke har anledning til å oppfylle kravet om obligatorisk tilstedeværelse må sende begrunnet søknad om fritak.

Arbeidskravene må være godkjent til fastsatt tid, ifølge semesterplanen, for at studenten skal kunne gå opp til eksamen.

Eksamen

Individuell semesteroppgave (omfang: 12-15 sider) og muntlig eksamen (ca. 40 minutter). Muntlig eksamen kan justere endelig karakter med ett trinn på karakterskala A-F. Både semesteroppgave og muntlig må være bestått for å få endelig karakter i emnet.
Ingen hjelpemidler til eksamen.

Litteratur

Locker, K. & S. Kaczmarek (2007). Business Communication: Building Critical Skills. 3rd ed. New York: McGraw-Hill.
Fisher, R., W. Ury & B. Patton (1997). Getting to Yes. Negotiating an Agreement without Giving In. London: Arrow.
Grisham, J. (1993). The Firm. London: Arrow.
Kompendium
Forelesningsnotater.

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:53:44