SFB10502 Markedsføring og foretaksstrategi (Vår 2009)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Emneansvarlig:
- Carsten Martin Syvertsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelor i økonomi og administrasjon og bachelor i revisjonsfag.
Obligatorisk emne for bachelor i informasjonssystemer og IT-ledelse.
Valgfritt emne for andre studieprogrammer.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
SFB 10306 Innføring i bedriftsøkonomisk analyse med IKT eller tilsvarende kunnskaper er ønskelig.
Undervisningssemester
Bachelor i økonomi og administrasjon og bachelor i revisjonsfag: 2. semester (vår).
Bachelor i informasjonssystemer og IT-ledelse: 4. semester (vår).
Innhold
Formulering av strategi på bakgrunn av en forståelse av bedriftens omgivelser og dens kjernekompetanse står sentralt. Strategiprosesser, bransjeanalyse, verdikjedeanalyse, strategi som konkurransefortrinn, valg av strategi, implementering og kontroll, er emner som tas opp.
Hovedbegreper i markedsføringen. Hovedfaser i markedsføringsprosessen og markedsplanlegging. Bedriftens interne og eksterne arbeidsbetingelser. Kjøpsatferd og kjøpsprosess i ulike markeder. Markedssegmentering. Markedsføringsstrategier mht. produktsposisjonering, produktutvikling, ulike faser i produktenes livssyklus og ulike markedsposisjoner. Instrumenter i markedsføringen: produktpolitikk, prispolitikk, distribusjonspolitikk og kommunikasjonspolitikk. Markedsforskning og organisering av markedsføringsfunksjonen.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeid, veiledning.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
To innleveringsoppgaver (gruppearbeider) må være godkjent for å gå opp til individuell skriftlig slutteksamen.
Eksamen
Skriftlig individuell firetimers eksamen. Ingen hjelpemidler. Karakterskala: A-F.Litteratur
Roos, Göran, Georg von Krogh og Johan Roos (2005). Strategi - En innføring. 4. utgave. Bergen: Fagbokforlaget. 371 s.
Kotler, Philip (2005). Markedsføringsledelse. Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. 600 s.
Carsten M. Syvertsen (2006), Casehefte i markedsføring, Høgskolen i Østfold.
Supplerende litteratur:
Bente Løwendahl (2005), Strategic Management in Professional Service Firms. 3rd ed. Copenhagen: Copenhagen Business School Press. 219 s.
Roos, Göran (red.) (1996). Casesamling i strategi. Bergen: Fagbokforlaget. 580 s.