SFB10502 Markedsføring og foretaksstrategi (Vår 2009)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Emneansvarlig:
Carsten Martin Syvertsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelor i økonomi og administrasjon og bachelor i revisjonsfag.
Obligatorisk emne for bachelor i informasjonssystemer og IT-ledelse.
Valgfritt emne for andre studieprogrammer.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav


SFB 10306 Innføring i bedriftsøkonomisk analyse med IKT eller tilsvarende kunnskaper er ønskelig.

Undervisningssemester

Bachelor i økonomi og administrasjon og bachelor i revisjonsfag: 2. semester (vår).
Bachelor i informasjonssystemer og IT-ledelse: 4. semester (vår).

Innhold


Formulering av strategi på bakgrunn av en forståelse av bedriftens omgivelser og dens kjernekompetanse står sentralt. Strategiprosesser, bransjeanalyse, verdikjedeanalyse, strategi som konkurransefortrinn, valg av strategi, implementering og kontroll, er emner som tas opp.
Hovedbegreper i markedsføringen. Hovedfaser i markedsføringsprosessen og markedsplanlegging. Bedriftens interne og eksterne arbeidsbetingelser. Kjøpsatferd og kjøpsprosess i ulike markeder. Markedssegmentering. Markedsføringsstrategier mht. produktsposisjonering, produktutvikling, ulike faser i produktenes livssyklus og ulike markedsposisjoner. Instrumenter i markedsføringen: produktpolitikk, prispolitikk, distribusjonspolitikk og kommunikasjonspolitikk. Markedsforskning og organisering av markedsføringsfunksjonen.

Undervisnings- og læringsformer


Forelesninger, gruppearbeid, veiledning.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen


To innleveringsoppgaver (gruppearbeider) må være godkjent for å gå opp til individuell skriftlig slutteksamen.

Eksamen

Skriftlig individuell firetimers eksamen. Ingen hjelpemidler. Karakterskala: A-F.

Litteratur

Roos, Göran, Georg von Krogh og Johan Roos (2005). Strategi - En innføring. 4. utgave. Bergen: Fagbokforlaget. 371 s.

Kotler, Philip (2005). Markedsføringsledelse. Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. 600 s.

Carsten M. Syvertsen (2006), Casehefte i markedsføring, Høgskolen i Østfold.

Supplerende litteratur:

Bente Løwendahl (2005), Strategic Management in Professional Service Firms. 3rd ed. Copenhagen: Copenhagen Business School Press. 219 s.

Roos, Göran (red.) (1996). Casesamling i strategi. Bergen: Fagbokforlaget. 580 s.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:52:16