SFE41109 Interkulturell læring (Høst 2009)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Emneansvarlig:
Magne Dypedahl
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne masterstudiet Fremmedspråk i skolen.

Undervisningssemester

1. semester, høst.

Innhold

  • Grunnleggende begreper og relevante emner innenfor fagområdet interkulturell kommunikasjon som settes i et didaktisk perspektiv. Eksempler er kulturbegrepet, verdier, etnosentrisme, verbal og ikke-verbal kommunikasjon, stereotypier, kulturell identitet og det multikulturelle klasserom.
  • Forholdet mellom språk, kultur og identitet.
  • Metoder og læringsstrategier innenfor fagområdet interkulturell didaktikk som kan bidra til å utvikle kommunikativ kompetanse i tverrkulturelle situasjoner.
  • Konkrete eksempler, med fokus på målspråkskulturer, som illustrerer metoder og læringsstrategier.

Undervisnings- og læringsformer

Fjernundervisning med to fellessamlinger (en innledende og en avsluttende) og regelmessig kommunikasjon over nettet. Emnet deles inn i flere enheter. For hver enhet vil det settes opp obligatorisk pensumlitteratur med oppgaver. Dette danner grunnlag for blant annet refleksjon og diskusjonsinnlegg på nettet. Innenfor hver enhet vil det også kunne dannes egne arbeidsgrupper basert på for eksempel interesser, bakgrunn eller målspråk.

Eksamensavviklingen vil foregå på samlingen på campus (Sverige eller Norge) ved semesterslutt.

Undervisningen starter med en fellesdel på norsk eller svensk. For øvrig er undervisningsspråket engelsk.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Studentene må delta i diskusjoner over nettet og lage en presentasjon (nærmere spesifisert av de emneansvarlige ved kursstart. I tillegg må man levere et prosjektarbeid som må være godkjent av veilederen.

Eksamen

En muntlig eksamen av ca. 25 minutters varighet. Både innhold, språkferdighet og formidling inngår i evalueringen. Gradert karakter A-F.

Litteratur

Samovar, Larry A. / Porter, Richard E. / McDaniel, Edwin R. (2010). Communication between Cultures. 7th ed. Belmont, CA.: Wadswort. (Kapittel 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 og 11) (Tidligere versjoner kan brukes)

Hofstede, Geert / Hofstede, Gert Jan (2005). Cultures and Organizations: Software of the Mind. New York: McGraw-Hill. (Kapittel 1, 2, 3, 4 og 5.)

Byram, Michael (1997). Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence. Clevedon: Multilingual Matters.

Kompendium: Interkulturell læring - engelsk

Council of Europe. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessmenthttp://www.coe.int/T/DG4/Linguistic/CADRE_EN.asp (Utdrag fra kapittel 2 (2.1; 2.1.1), 5 (5.1; 5.2), 6 (6.4.6.1 - 6.4.6.5) og 8 (8.1)

For studentene i Sverige:

Läroplan Lpo94 und Lpf94: http://www.skolverket.se/sb/d/468

Nationella kursplan 'Engelska':

http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0607&infotyp=23&skolform=11&id=3870&extraId=2087

Nationella kursplan 'Engelska':

http://www.skolverket.se/sb/d/726/a/13845/func/amnesplan/id/EN/titleId/Engelska

For studentene i Norge:

Læreplan i engelsk (1.-10. trinn og vg1):

http://www.utdanningsdirektoratet.no/grep/Lareplan/?laereplanid=122422

Læreplan i fordypning i engelsk (8. -10. Trinn):

http://www.utdanningsdirektoratet.no/grep/Lareplan/?laereplanid=168144&visning=1

Læreplan i engelsk - programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram:

http://www.utdanningsdirektoratet.no/grep/Lareplan/?laereplanid=189536

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. aug. 2024 02:53:20