SFE11209 Engelsk: Språk og kommunikasjon med didaktikk (Høst 2009)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Karen P. Knutsen
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk i engelsk årsstudium, studieretning Engelsk i allmennlærerutdanningen og i emnegruppen Engelsk i allmennlærerutdanningen 1 (30 studiepoeng).

Emnebeskrivelsen foreligger også på engelsk.

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Innhold

I den muntlige delen av emnet vil studentene få innblikk i forskjellige former for muntlig kommunikasjon, blant annet formelle og uformelle samtaler og forskjellige typer presentasjoner. I seminar- og gruppetimene vil studentene øve mye på å presentere. Studentene vil i tillegg få en innføring i fonetikk med intonasjon, med vekt på praktiske ferdigheter. Siden det er viktig å sette kommunikasjon i en kulturell sammenheng, vil emnet også inneholde eksempler på moderne engelskspråklig litteratur. Det vil bli diskusjon av litteraturpensumet med vekt på argumentasjon og problemløsning.

I den skriftlige delen av emnet vil studentene få innblikk i forskjellige tekststrategier og skriving av lengre tekster. Viktige stikkord er tekstbinding, avsnittsinndeling, sjangere, språklige virkemidler og stilnivå. I tillegg vil emnet inneholde en innføring i hvordan man søker, vurderer, bruker og refererer til kilder, blant annet gjennom bibliotekundervisning. Studentene vil også få en innføring i språklige strukturer, inkludert en innføring i grammatisk terminologi og syntaktisk analyse.

Studentene vil få en innføring i bakgrunnen for kompetanseområdene språklæring og kommunikasjon i engelsk for grunnskolen. Videre vil det blir lagt vekt på å bevisstgjøre studentene på læringsstrategier, læringsstiler og læringsmiljø gjennom ulike arbeidsoppgaver og samarbeidsformer. Kunnskaper om å planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere opplæring i engelsk etter intensjonen i læreplanen vil stå sentralt. Gjennom teori og praksis vil lærerens rolle som språkmodell, veileder og tilrettelegger stå i fokus.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminarer og mindre grupper.

Praksis

Praksisopplæringen er en integrert del av studiet og gjennomføres i nært samarbeid mellom student, praksisveileder og faglærer. Praksisperioden i høstsemesteret på Engelsk i allmennlærerutdanningen er normalt ti dager i løpet av høstsemesteret og ti dager i løpet av vårsemesteret.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. To muntlige presentasjoner.
  2. Obligatorisk oppmøte i fagdidaktikk (minimum 80 % tilstedeværelse). Studenter som ikke har anledning til å oppfylle kravet om obligatorisk tilstedeværelse må sende begrunnet søknad om fritak.
  3. Studieopphold ved Det norske studiesenter i Storbritannia, York. Alternativ til studieopphold i York er et eget undervisningsopplegg i Halden med tilhørende arbeidskrav.
  4. De studentene som ikke er i praksis, får et alternativt arbeidskrav som spesifiseres nærmere ved semesterstart.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Sluttvurdering består av to deleksamener: Mappevurdering (50%) og muntlig eksamen (50%)

Deleksamen 1
Mappen består av tre skriftlige arbeider og skal leveres til nærmere fastsatt frist.  I mappen skal det inngå en praksisrapport på engelsk med utgangspunkt i et selvvalgt fokusområde innenfor fagdidaktikken, med refleksjon over egne erfaringer og tilbakemeldinger fra øvingslærer og med teoretisk støtte i pensumlitteraturen. Studenter som ikke skal ha praksis, skriver en didaktisk oppgave med teoretisk støtte i pensumlitteraturen.

Deleksamen 2
Muntlig eksamen med en varighet på ca. 25 minutter.

Både språk og innhold teller. Karakterskala A - F. For å få bestått karakter i emnet, må begge deler av eksamen være bestått.

Dersom studenten stryker i én deleksamen, kan denne avlegges på nytt. Dersom studenten ønsker å forbedre eksamensresultatet i emnet, må begge deleksamener avlegges på nytt.



Litteratur

  • Bøhn, H. et al. Kompendium: Language and Communication. (Tilgjengelig i bokhandel, HiØ)
  • Orten, J. Kompendium: Materials for Phonetics. (Tilgjengelig i bokhandel, HiØ)
  • Dypedahl, M., H. Hasselgård, B. Løken. (2006) Introducing English Grammar. Fagbokforlaget
  • Elton, B. (2002). Dead Famous. Black Swan.
  • Griffith, K. Writing Essays about Literature: A Guide and Style Sheet. Harcourt Brace.
  • Gibaldi, J. MLA Handbook for Writers of Research Papers.Drew,
  • I. & Sørheim, B. (2004): English Teaching Strategies - Methods for English Teachers of 10 to 16-year-olds. Det Norske Samlaget.
  • Bøhn et al. Kompendium: Fagdidaktikk. (Tilgjengelig i bokhandel, HiØ)
  • Kunnskapsløftet (2006): Læreplaner for gjennomgående fag i grunnskolen og videregående opplæring, Utdannings- og forskningsdepartementet.
  • Relevant materiale fra Europarådet.
  • Materiale som blir delt ut i forbindelse med undervisning og/eller lagt ut på læringsplattformen Blackboard    

I tillegg vil relevant stoff bli delt ut i løpet av emnet. Alle studenter må dessuten ha tilgang til en engelsk-engelsk ordbok, for eksempel Collins Cobuild Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, Oxford Advanced Learner's Dictionary eller en annen ordbok beregnet på brukere som ikke har engelsk som morsmål (Learner's dictionaries).

Til oppslag og supplement i fagdidaktikk:

  • Bakke, B. & Millar, N. (2000): IKT - også DET!. NKS-Forlaget.
  • Bautz, M. (1984): Better English in the Classroom. NKS-Forlaget/Pensumtjenesten.
  • Halliwell, S. (1992): Teaching English in the Primary Classroom. Longman.          
  • Harmer, J. (3rd ed. 2001): The Practice of English Language Teaching. Longman.
  • Korsvold, A.K. (2000): Engelsk i 10c. Universitetsforlaget.
  • Munden, J. & Myhre, A. (2002): Twinkle Twinkle -  English 1-4. Høyskoleforlaget.
  • Pinter, A. (2006): Teaching Young Language Learners. Oxford UP.
  • Scott, W. A. & Ytreberg, L.H. (1990): Teaching English to Children,. Longman.
  • Ytreberg, L.H. (1993): Engelsk i grunnskolen, En fagdidaktisk introduksjon. Tano.
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:53:37